Szablony wiadomości

Moduł Szablony wiadomości znajduje się w Menu CMS  Edycja treści.

image1 b2b
Rysunek 1. CMS – Szablony wiadomości

Moduł służy do wprowadzania definicji wiadomości e-mail lub SMS wysyłanych do kontrahentów. Szablony e-mail lub SMS są wykorzystywane do automatycznej wysyłki wiadomości do kontrahentów, takich jak: rejestracja, przypomnienie hasła oraz informacje o zmianach statusów na zamówieniu.

Szablony systemowe (predefiniowane) oznaczone są specjalną ikoną. Operator może je edytować lub dezaktywować. Szablony zdefiniowane przez operatora mogą być dezaktywowane, co zostanie oznaczone odpowiednią ikoną. Zdefiniowane szablony należy następnie przypisać do konkretnego zdarzenia w Menu (Administracja  Konfiguracja  Proces zakupowy).

Nie można usuwać szablonów systemowych oraz tych, które są używane (przypisane do zdarzenia).

image2
Rysunek 2. Szablony wiadomości – widok

Dodawanie/edycja szablonu wiadomości

Aby dodać nowy Szablon wiadomości, należy kliknąć przycisk Dodaj szablon nad listą dostępnych szablonów oraz uzupełnić pola obowiązkowe (nazwa, temat, treść). Aby edytować Szablon, należy przejść na jego kartę (klikając w jego nazwę) i wybrać opcję edytuj przy danym polu.

Dodając/edytując szablon wiadomości możliwe jest wybranie Typu szablonu. Może to być szablon e-mail, SMS lub e-mail i SMS. Jeśli wybrany zostanie typ: e-mail i SMS pojawia się dwa osobne pola do wpisania treści widamości e-mail i SMS.

W tytule i/lub treści wiadomości można umieścić Parametry konfiguracyjne, które pozwalają na personalizowanie wysyłanej wiadomości dla każdego odbiorcy.

image3
Rysunek 3. Szablony wiadomości – dodawanie/edycja

Dynamiczne uzupełnianie treści szablonów wiadomości - Parametry konfiguracyjne

Dobrą praktyką jest wysyłanie do Kontrahentów wiadomości spersonalizowanych. W tym celu można wykorzystać dynamiczne uzupełnianie treści za pomocą Parametrów konfiguracyjnych.

Parametr jest to wcześniej zdefiniowany ciąg znaków, który w mailu zostanie zastąpiony odpowiednią, spersonalizowaną wartością. Przykładowa postać: ${client_firstname} (rozpoczyna się od „${„ potem następuje ciąg znaków charakteryzujący parametr i na zakończenie znak „}”).

Listę zdefiniowanych parametrów można sprawdzić, rozwijając Parametry konfiguracyjne obok pola Treść. Wybrane parametry można kopiować z listy, a w edytorze zaawansowanym po kliknięciu w dany parameter zostaje on automatycznie wklejony w tekst.

Parametry zostaną uzupełnione, jeżeli będą miały skąd pobrać dane. Należy uważać, żeby nie używać parametrów specyfikujących zamówienie w szablonach wiadomości, które mają być wysłane jako newsletter lub przypomnienie hasła.

Grupy parametrów w szablonach wiadomości:

  • ogólne – grupa ta zawiera jeden parametr (adres URL aplikacji) i jest zawsze dostępna,

  • dane firmy – jeżeli zostały uzupełnione, są zawsze dostępne,

  • użytkownik – dane kontrahenta. Zawsze dostępne, jeżeli e-mail wysyłany jest do kontrahenta posiadającego konto,

  • zamówienie – dane dotyczące zamówienia Kupującego (adresy, lista produktów, suma zamówienia itp.). Te dane zostaną uzupełnione tylko w e-mailach, które zostaną wysłane w przypadku zmian statusów zamówienia,

  • zapytaj o produkt - dane wykorzystywane w Formularzu kontaktowym i Formularzu "Zapytaj o produkt", zapytania z tych formularzy przekazywane są drogą mailową, na podstawie dedykowanych szablonów,

  • newsletter - paramtery wykorzystywane w wiadomościach e-mail dotyczących newslettera, ale też do przesyłania kodów rabatowych,

  • raport cykliczny - dotyczą przesyłania informacji o raportach cyklicznych w wiadomości

  • zgłoszenia - dotyczą wiadomości np. o modyfikacji Zgłoszenia, aktywne tylko gdy aktywny jest moduł Zgłoszenia.

Uruchomienie wysyłki raportów na maila

Możliwe jest pobieranie raportów wysyłanych mailowo bez konieczności logowania się do systemu. Aby odbiorca maila mógł pobrać raport za pomocą publicznego linku, w module Szablony wiadomości w szablonie wiadomości zawierającej link do raportu należy wprowadzić parametr Publiczny link do raportu (report_public_url).

image38
Rysunek 4. Parametr Publiczny link do raportu

Powiadomienie o rejestracji nowego Użytkownika

Istnieje opcja przesyłania powiadomień do Administratora sklepu o rejestracji nowego Użytkownika w Sklepie. Aby uruchomić wysyłanie powiadomienia, należy aktywować Szablon wiadomościPowiadomienie administratora sklepu o nowym użytkowniku, zmieniając jego Status na aktywny na karcie szablonu. Domyślnie szablon jest nieaktywny.

Powiadomienie zostanie przesłane na adres e-mail Administratora sklepu, to jest na adres oznaczony jako E-mail główny w ustawieniach Systemowych adresów e-mail (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia Sklepu  Skrzynka pocztowa).
image13
Rysunek 5. Szablon wiadomość "Powiadomienie administratora sklepu o nowym użytkowniku" - aktywacja w Panelu Administracyjnym

Przycisk płatności za Zamówienie w powiadomieniu e-mail

Udostępniono parametr ${order_make_epayment}, który umożliwia dodanie do wiadomości email dotyczących Zamówienia przycisku przekierowującego bezpośrednio do płatności elektronicznej. Parametr taki można dodać do wybranych Szablonów wiadomości.

Dodatkowo istnieje możliwość opcjonalnego dodania tekstu przed i za przyciskiem. Należy wówczas uzupełnić w Tłumaczeniach interfejsu (CMS → Edycja treści) Komunikaty: order.make.epayment.inset.before i/lub order.make.epayment.inset.after, które domyślnie są puste.