Atrybuty

Moduł Atrybuty znajduje się w Menu Sklep  Asortyment

image2 b2b
Rysunek 1. Sklep - Atrybuty

Moduł podzielony jest na trzy zakładki:

Atrybuty

Zakładka umożliwia dodawanie nowych oraz zarządzanie (podgląd, edycja, widoczność, grupowanie, przypisywanie do Kategorii) już istniejącymi Atrybutami.

Widok listy Atrybutów

Po wejściu do modułu widoczna jest lista Atrybutów. W widoku domyślnym na liście tej są widoczne:

  1. Kolumna Typ, w której za pomocą symboli oznaczony jest typ Atrybutu (systemowy lub własny);

  2. Kolumna Nazwa, w której widoczna jest nazwa Atrybutu wyświetlana w Sklepie:

    • Kliknięcie w tę nazwę przekierowuje na kartę danego Atrybutu do zakładki Dane atrybutu;

    • Jeśli dany Atrybut może być wyświetlany w Sklepie, po najechaniu kursorem na dany wiersz, pojawi się strzałka umożliwiająca przejście do podglądu strony Atrybutu w Sklepie;

    • Jeśli istnieje możliwość integracji danego Atrybutu, obok nazwy widoczny jest symbol "strzałek". Jeśli jedna lub więcej opcji integracji jest wyłączona, symbol ten jest oznaczony dodatkowo trójkątem z wykrzyknikiem. Po najechaniu na ten symbol pojawi się lista integracji, wraz z ich statusem oraz przyciskiem Zarządzaj synchronizacją, który wywołuje okienko zarządzania integracją;

  3. Kolumna Typ atrybutuAtrybut może mieć typ: Logiczny, Liczbowy, Data, Tekstowy tłumaczony lub Kolor;

  4. Kolumna Powiązane produkty, w której prezentowana jest liczba produktów powiązanych z danym Atrybutem. Kliknięcie w tę liczbę przekierowuje na kartę danego Atrybutu do zakładki Powiązane produkty;

  5. Kolumna Typ wartości, w której za pomocą symboli oznaczony jest Typ wartości Atrybutu.

    • Słownikowy — oznaczony symbolem otwartej książki ze znakiem zapytania. Jeśli Atrybut jest słownikowy, oznacza to, że musi być dla niego zdefiniowana lista wartości, spośród których następuje wybór podczas przypisywania Atrybutu do Produktu. Jeśli dany Atrybut nie jest oznaczony podczas tworzenia jako Słownikowy, konieczne będzie ręczne wpisanie dowolnej wartości tego Atrybutu podczas przypisywania go do danego Produktu. Określenia Typu wartościSłownikowy/Dowolny dokonuje się podczas dodawania Atrybutu i nie można go edytować. Atrybuty typu Logiczny oraz Kolor zawsze mają Typ wartości — słownikowy. W przypadku Atrybutów słownikowych istnieje możliwość wyświetlania listy jego wartości w Sklepie.

    • Jednokrotnego wyboru — oznaczony kółkiem z cyfrą '1' w środku. W tym przypadku do danego Produktu można przypisać tylko jedną wartość danego Atrybutu. Jeśli dany Atrybut nie jest oznaczony podczas tworzenia jako Jednokrotnego wyboru, możliwe będzie przypisanie do danego Produktu wielu wartości tego samego Atrybutu (maksymalnie 5). Określenia Możliwych wartości per produktJedna/Wiele dokonuje się podczas dodawania Atrybutu i nie można go edytować. Atrybut typu Logiczny zawsze jest Jednokrotnego wyboru.

    • Wymagany — oznaczony symbolem czerwonej 'gwiazdki' (*). Jeśli Atrybut jest Wymagany, do aktywacji Produktu konieczne jest przypisanie wartości tego Atrybutu, (w przypadku nowych Produktów). Aby włączyć wymagalność Atrybutu, należy najpierw przypisać go do wszystkich Produktów.

Atrybut może mieć klika Typów wartości równocześnie.
  1. Kolumna Data utworzenia;

  2. Kolumna Identyfikator zewnętrzny, w której podany jest symbol konieczny do integracji danego Atrybutu;

image1
Rysunek 2. Moduł Atrybuty — domyślny widok listy Atrybutów

Analogicznie jak w innych modułach widok modułu Atrybuty można modyfikować:

  • zmieniając kolejność kolumn — przeciągając je do wybranego miejsca;

  • zmieniając szerokość kolumn — przesuwając krawędzie;

  • zmieniając Wysokość wiersza — wybierając spośród opcji — Komfortowy, Standardowy, Skondensowany pod przyciskiem konfiguracji w prawym górnym rogu;

  • dostosowując Konfigurację kolumn — (opcja pod przyciskiem konfiguracji) na panelu wybierając kolumny, które mają być widoczne.

Wartości wyświetlane można filtrować, klikając w symbol 'lejka' na danej kolumnie lub w prawym górnym rogu. Aktualnie zastosowane filtry są widoczne nad listą Atrybutów. Istnieje również opcja zapisywania ulubionych filtrów — patrz: Ulubione filtry.

Wyświetlane w tabeli wartości można sortować, klikając w nagłówek danej kolumny. Obok nazwy kolumny będzie widoczna strzałka z kierunkiem sortowania.

Aby Przywrócić ustawienia domyślne, należy kliknąć tę opcję pod przyciskiem konfiguracji.

Klikając w wiersz danego Atrybutu — wyświetlony zostanie panel boczny z danymi tego Atrybutu, a nad listą pojawi się przycisk Usuń, który umożliwia (po potwierdzeniu) usunięcie danego Atrybutu. Atrybuty można również usuwać grupowo, zaznaczając wybrane linie. Jeśli jakiegoś Atrybutu nie da się usunąć, przycisk będzie zablokowany, a po najechaniu kursorem wyświetli się informacja o powodzie blokady. Nie można usuwać Atrybutów systemowych oraz powiązanych z Wariantami (Sklep  Asortyment).

image20
Rysunek 3. Widok panelu bocznego dla danego Atrybutu

Zaznaczając wybrane Atrybuty, można również dokonywać na nich Operacji grupowych. Dostępne są operacje:

  • Edycja tłumaczeń — umożliwia zbiorową edycję tłumaczeń nazw Atrybutów w dowolnym Wspieranym języku (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Waluta i język). Aby odblokować edycję tłumaczenia, dla integrowanego Atrybutu należy najpierw wyłączyć dla niego Integrację tłumaczeń. Jeśli włączone są Przyjazne adresy URL (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  SEO) to również w tym miejscu możliwa będzie grupowa edycja Adresów URL;

  • Edycja integracji — pozwala na zbiorową edycję ustawień integracji Atrybutów. Żeby uniknąć przypadkowych zmian, aby przełączyć ustawienie dla danej opcji integracji, należy najpierw odznaczyć opcję Bez zmian. Dostępne są opcje integracji:

    • Integracja tłumaczeń nazwy w języku bazowym;

    • Integracja kolejności i przypisania do grupy;

    • Integracja aktywności;

    • Integracja powiązania z produktami;

  • Edycja widoczności — pozwala na zbiorową edycję ustawień widoczności Atrybutów. Żeby uniknąć przypadkowych zmian, aby przełączyć ustawienie dla danej opcji widoczności, należy najpierw odznaczyć opcję Bez zmian. Patrz: Widoczność atrybutów;

  • Przypisanie grupy atrybutów — pozwala na zbiorowe przeniesienie wybranych Atrybutów do innej Grupy atrybutów. Patrz Grupy atrybutów;

  • Przypisanie kategorii — pozwala na przypisanie Atrybutów do danej Kategorii, tak by uzupełnienie wartości danego Atrybutu było sugerowane dla Produktów należących do tej Kategorii. Dany Atrybut może być przypisany do wielu Kategorii i dana Kategoria może mieć przypisane wiele Atrybutów.

  • Zmiana statusu — pozwala na zbiorową zmianę Statusu Atrybutów na Aktywny/Nieaktywny. Atrybuty nieaktywne są na liście oznaczone szarym kółkiem z literką 'N' w środku, widocznym przed nazwą Atrybutu.

image3
Rysunek 4. Operacje grupowe na Atrybutach — widok opcji w Panelu Administracyjnym
image4
Rysunek 5. Operacje grupowe na Atrybutach — edycja tłumaczeń
image5
Rysunek 6. Operacje grupowe na Atrybutach — edycja integracji

Dodawanie nowego Atrybutu

Aby dodać nowy Atrybut, należy po kliknięciu przycisku Dodaj Atrybut, wybrać Typ atrybutu (Logiczny, Liczbowy, Data, Tekstowy tłumaczony lub Kolor;) oraz podać jego Nazwę. Na tym etapie można również zmienić domyślne: Typ wartościDowolny na Słownikowy oraz Możliwe wartości per produkt z Jedna na Wiele. Cech tych nie można zmienić na późniejszym etapie. Podczas dodawania można również określić przynależność Atrybutu do Grupy atrybutów. Domyślnie nowo dodane Atrybuty są przypisywane do grupy systemowej Cechy produktów. Przypisane do grupy można edytować w dowolnym momencie. Po zapisaniu wyświetlona zostania karta Atrybut na zakładce Dane atrybutu, w której można dokonać dalszych ustawień Atrybutu.

image6
Rysunek 7. Dodawanie nowego Atrybutu

W zakładce Dane atrybutu można sprawdzić dane takie jak Typ atrybutu, Typ wartości i Data utworzenia, Identyfikator zewnętrzny. Można również zarządzać danymi takimi jak Nazwa, wymagalność, Grupa atrybutów (patrz: Grupy atrybutów), Sposób prezentacji (patrz: Sposób prezentacji Atrybutów w Sklepie), Widoczność atrybutu (patrz: Widoczność atrybutów) oraz Kategorie, z którymi powiązany jest dany Atrybut.

image7
Rysunek 8. Zakładka Dane atrybutu na karcie Atrybutu w Panelu Administracyjnym

Lista wartości Atrybutu

W przypadku Atrybutów słownikowych dostępna jest zakładka Lista wartości atrybutu, w której można zarządzać słownikiem wartości danego Atrybutu.

W przypadku Atrybutów Logicznych, które są zawsze słownikowe i jednowartościowe, zakładka ta nie jest dostępna, ponieważ przyjmują one zawsze wartość: 'Tak' lub 'Nie'.

Aby dodać wartość Atrybutu, należy wyłączyć integrację i kliknąć przycisk Dodaj wartość, a następnie podać nazwę wartości i opcjonalnie adres URL (przy włączonej obsłudze przyjaznych adresów URL (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  SEO)).

image8
Rysunek 9. Dodawanie nowej wartości Atrybutu słownikowego

Aby edytować wartość słownikową dowolnego Atrybutu, należy kliknąć w trzy kropeczki widoczne obok nazwy wartości i wybrać opcję Edytuj.

Jeśli Atrybut Tekstowy tłumaczony jest słownikowy, jego wartości można integrować. Możliwe jest również nadawanie im opisów. Opisy można nadawać podczas edycji danej wartości.

W przypadku Atrybutów Tekstowych tłumaczonych słownikowych jednowartościowych wartościom można również przypisywać zdjęcia, które będą widoczne w Sklepie na liście wartości Atrybutu. Mogę to być np. loga producentów. Aby dodać zdjęcie do wartości Atrybutu, należy po kliknięciu w trzy kropeczki obok nazwy Atrybutu wybrać opcję Dodaj zdjęcie.

image9
Rysunek 10. Opcje edycji wartości Atrybutu Tekstowego tłumaczonego słownikowego jednowartościowego

Dla Atrybutów Kolor — wartością jest kolor określony w HEX, któremu można nadać dowolną nazwę. Dla wartości Atrybutu Kolor można określić również Kolor nadrzędny np. "Niebieski" dla wartości "Błękit" "Granat" itd.

image10
Rysunek 11. Edycja wartości Atrybutu typu Kolor

Można również zarządzać kolejnością wartości Atrybutu. W tym celu po kliknięciu w przycisk Zmień kolejność można przeciągać poszczególne linie, tak by ustalić żądaną kolejność. Można również przesuwać zaznaczone Produkty na: określoną pozycję (podając jej numer), początek lub koniec listy. Nanoszone zmiany zostaną automatycznie zapisane. Aby wyjść z tego trybu, należy kliknąć przycisk Wyjdź z trybu edycji kolejności.

image11
Rysunek 12. Zmiana kolejności wartości Atrybutu

Produkty powiązane z Atrybutem

W zakładce Powiązane produkty na karcie danego Atrybutu możliwe jest zarządzanie listą Produktów, którym przypisane będą wartości tego Atrybutu.

Po kliknięciu przycisku Powiązane produkty (przy wyłączonej Integracji powiązania z produktami) pojawi się okno z listą Produktów, które nie mają jeszcze przypisanych wartości danego Atrybutu. Po zaznaczeniu wybranych Produktów i kliknięciu opcji Wybierz wyświetli się kolejne okno z listą wybranych Produktów oraz opcją uzupełnienia wartości:

  • Jeśli Atrybut jest słownikowy, obok nazwy Produktu widoczna będzie rozwijalna lista wartości wraz z opcją dodania do niej nowej wartości.

  • W przypadku Atrybutów niesłownikowych widoczne będzie okienko, w które należy wpisać dowolną wartość.

  • Jeśli dany Atrybut może przyjmować wiele wartości dla jednego Produktu, w nagłówku kolumny Wartość widoczny jest przycisk '+', który umożliwia dodanie kolejnych pól do wpisania/wyboru wartości (maksymalnie 5). Dla każdego przypisywanego Produktu konieczne jest wybranie co najmniej jednej wartości, natomiast jeśli jeden z nich ma kilka wartości, dla pozostałych dodatkowe pola mogą pozostać puste.

  • Nad każdą kolumną z wartościami dostępne jest pole, które umożliwia wybranie/wpisanie jednej wartości dla wszystkich wybranych Produktów.

image12
Rysunek 13. Przypisywanie Produktów do Atrybutu — krok 2 - wybór wartości

Wartości przypisane do Produktów można również edytować. W tym celu należy zaznaczyć wybrane Produkty i kliknąć przycisk Edycja grupowa, a następnie wybrać/wpisać wartości i kliknąć Zapisz.

Powiązaniami Atrybutów i Produktów można również zarządzać na karcie danego Produktu (Sklep  Asortyment) w zakładce Atrybuty.

Podczas przypisywania Produktów do Atrybutów istnieje możliwość ich filtrowania po wielu Indeksach katalogowych. Filtrowanie po wielu indeksach umożliwia opcja Indeksy katalogowe - Równe, w której można wpisać/wkleić wiele indeksów rozdzielonych przecinkami lub wypisanych w osobnych liniach. W przeciwieństwie do filtrowania po jednym indeksie filtrowanie po wielu indeksach pozwala na wyszukiwanie tylko po całych indeksach, czyli wpisując w pole Równe indeks np. 123456, wyszukamy tylko Produkt o takim indeksie, natomiast nie zostanie znaleziony Produkt o indeksie 1234567.

Sposób prezentacji Atrybutów w Sklepie

Na karcie danego Atrybutu w zakładce Dane podstawowe dostępna jest opcja Sposób prezentacji. Umożliwia ona zarządzanie sposobami prezentacji wartości Atrybutu słownikowego jednowartościowego w Sklepie. Link do strony Atrybutu słownikowego można dodać do Menu głównego i/lub Stopki (CMS  Układ i wygląd). Można również wyświetlać w Sklepie Panele z wartościami takich Atrybutów (CMS  Układ i wygląd  Panele  Konfiguracja paneli).

Dostępne są Sposoby prezentacji:

  • Wszystkie atrybuty na jednej stronie — wszystkie wartości Atrybutu prezentowane są na jednej stronie bez żadnego podziału, w takiej kolejności jak ustalono w Panelu Administracyjnym, opcja polecana dla Atrybutów o niewielkiej liczbie wartości;

  • Podział według alfabetu, na jednej stronie — wszystkie wartości prezentowane są na jednej stronie posortowane alfabetycznie i podzielone na sekcje zgodnie z pierwszym znakiem danej wartości. Poszczególne sekcje oddzielone są belką z danym znakiem np. literą. U góry strony znajduje się lista wszystkich znaków, kliknięcie w znak przewinie stronę do początku danej sekcji.

  • Podział według alfabetu, osobne strony — wartości Atrybut w Sklepie posortowane są alfabetycznie po pierwszych znakach. Po przejściu na kartę Atrybutu w Sklepie prezentowana jest lista znaków. Kliknięcie w dany znak spowoduje przeniesienie do sekcji zawierającej wszystkie wartości Atrybutu zaczynające się na ten znak.

image18
Rysunek 14. Wartości Atrybutu — Podział według alfabetu, na jednej stronie — widok w Sklepie
image17
Rysunek 15. Wartości Atrybutu — wszystkie atrybuty na jednej stronie — widok w Sklepie

Prezentowanie Atrybutów wielowartościowych w sklepie w formie listy punktowanej

Zmiana struktury HTML pozwala na wyświetlanie Atrybutów wielowartościowych w postaci listy punktowanej, a nie w jednej linii po przecinkach. Zmiany takiej należy dokonać za pomocą CSS, np. w skórce własnej. Do struktury HTML dodany został także identyfikator wartości Atrybutu (parametr data-attr-val-id), dzięki czemu w skórce można uchwycić konkretne wartości Atrybutów celem ich indywidualnej stylizacji, np. wyróżnienia innym kolorem jednej z wartości.

image19
Rysunek 16. Wartości Atrybutów wyświetlane jako lista punktowana z parametrami umożliwiającymi identyfikację wartości w selektorach CSS

Przyjazne adresy URL dla Atrybutów

Dla Atrybutów oraz ich zdefiniowanych wartości dostępna jest obsługa przyjaznych adresów URL. W przypadku Włączonej obsługi przyjaznych adresów URL (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia Sklepu  SEO) na karcie danego Atrybutu (Sklep  Asortyment) dostępne będzie pole Adres URL, a w przypadku Atrybutów o typach Kolor i Tekstowy tłumaczony o zdefiniowanych wartościach, pole to będzie dostępne również podczas edycji tych wartości. Przyjazne adresy URL można wygenerować automatycznie klikając przycisk Wygeneruj adresy URL w ustawieniach SEO (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia Sklepu) lub dodawać/edytować indywidualnie dla każdego Atrybutu/wartości na karcie danego Atrybutu.

Grupy atrybutów

Grupowanie Atrybutów pozwala na sprawniejsze zarządzanie nimi, możliwe jest również filtrowanie Atrybutów przynależących do danej grupy. Podczas zarządzania Atrybutami na karcie danego Produktu (Sklep  Asortyment  Produkty) możliwe jest przypisanie wszystkich Atrybutów z danej grupy "jednym kliknięciem".

Domyślną grupą dla wszystkich Atrybutów jest grupa systemowa Cechy produktów, do której przypisywane są wszystkie nowo dodane Atrybuty, o ile podczas jego dodawania nie wybrano inaczej. Przypisaniem do grupy można zarządzać na karcie danego Atrybutu lub zbiorowo w zakładce Grupy atrybutów.

W zakładce Grupy atrybutów możliwe jest dodawanie nowych grup (Dodaj grupę) oraz zarządzanie ich kolejnością (Zmień kolejność). Można również grupowo edytować nazwę grupy w obsługiwanych językach (opcja Operacje grypowe po zaznaczeniu wybranych Grup atrybutów).

Na karcie danej grupy można edytować jej nazwę w obsługiwanych językach oraz przypisywać i usuwać z grupy Atrybuty. Każdy Atrybut może być przypisany do tylko jednej grupy, więc przypisanie go do nowej grupy jest równoznaczne z odpisaniem od dotychczasowej. Natomiast usunięcie Atrybutu z grupy spowoduje automatyczne przypisanie go do grupy systemowej Cechy produktów.

image13
Rysunek 17. Widok karty Grupy atrybutów w Panelu Administracyjnym

Widoczność atrybutów

Atrybuty mogą być wykorzystywane w Sklepie na różne sposoby. Pozwala tym zarządzać ustawienie Widoczności. Można je włączać na karcie danego Atrybutu w zakładce Dane atrybutu, za pomocą Operacji grupowych na liście Atrybutów (opcja Edycja widoczności) lub w zakładce Widoczność atrybutów. Zakładka ta pozwala na zbiorcze zarządzanie widocznością wszystkich Atrybutów, na widoku tabeli, w którym wiersze stanowią poszczególne A, a kolumny to dostępne widoczności:

  • Zaznaczając/odznaczając kwadrat przy nazwie Atrybutu włącza się/wyłącza się dla niego wszystkie widoczności.

  • Zaznaczając/odznaczając kwadrat przy nazwie Widoczności włącza się/wyłącza się ją dla wszystkich Atrybutów widocznych na stronie.

  • Zaznaczając/odznaczając kwadrat na przecięciu kolumny i wiersza włącza się/wyłącza się daną Widoczność dla danego Atrybutu.

Dostępne są widoczności:

  • Lista produktów (widok pełny);

  • Lista produktów (widok listy);

  • Lista produktów (widok galerii);

  • Karta produktu - nagłówek;

  • Karta produktu - opis;

  • Filtr — Atrybut będzie widoczny w Panelu filtrów (CMS  Układ i wygląd  Panele) tylko na stronach Kategorii;

  • Porównywarka;

  • Porównywarki zewnętrzne;

  • Filtr w głównej wyszukiwarce - Atrybut będzie widoczny w Panelu filtrów (CMS  Układ i wygląd  Panele);

  • Karta produktu — zakładka "Inne";

  • Powiadomienie e-mail;

  • Pozycja zamówienia;

  • Oferty cenowe;

  • Sekcja "Załączniki";

  • Indeksacja i mapa strony — jeśli dany Atrybut ma wyłączoną tę widoczność:

    • w nagłówkach meta strony danego Atrybutu pojawi się znacznik <meta name="robots" content="noindex,nofollow">;

    • linki do takiego Atrybutu dodane do Menu głównego lub Stopki będą miały znacznik rel="nofollow"

    • przy włączonej opcji Aktywne linki dla wartości atrybutów (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Prezentacja oferty) linki do takiego Atrybutu na karcie produktu/liście produktów w Sklepie będą miały znacznik rel="nofollow", strona Atrybutu będzie pomijana w mapie strony;

  • Karta produktu — zakładka "Inne 2";

  • Karta produktu — zakładka "Inne 3";

  • Karta produktu — zakładka "Inne 4";

  • Karta produktu — zakładka "Inne 5";

  • Filtry promowane — Atrybut oznaczony tą widocznością jest prezentowany w Panelu filtrów na początku, jako promowane. Pozostałe Atrybuty będą prezentowane po rozwinięciu filtrów zaawansowanych. Jeśli żaden Atrybut nie zostanie oznaczony tą widocznością, Panel filtrów CMS  Układ i wygląd  Panele) pozostanie rozwinięty;

  • Produkty powiązane i promowane.

  • Sortowanie — jest to nowa widoczność. Jeśli zostanie ona włączona dla danego Atrybutu, możliwe będzie sortowanie (rosnąco i malejąco) listy Produktów w Sklepie po wartościach tego Atrybutu.

Jeśli dla danego Atrybutu, który zostanie dodany jako Wyświetlana kolumna w widoku Tabela (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Prezentacja oferty  Ustawienia widoku "Tabela") ma być możliwe sortowanie Produktów poprzez kliknięcie w nagłówek kolumny również należy włączyć dla takiego Atrybutu widoczność Sortowanie (Sklep  Asortyment  Atrybuty).
Włączenie widoczności Atrybutu Filtr i/lub Filtr w głównej wyszukiwarce pozwala również wyszukiwać Produkty w Sklepie po wartościach tego Atrybutu poprzez wpisanie ich w pasek wyszukiwania. (O ile w ustawieniach Wpływu na wyniki wyszukiwani (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu-  Wyszukiwarka) Wartość atrybutu nie jest ustawiona na Brak wpływu).
image14
Rysunek 18. Widok zakładki Widoczność Atrybutów w Panelu Administracyjnym

Prezentacja wartości Atrybutów słownikowych w postaci dedykowanej Strony lub Panelu

Możliwe jest prezentowanie wartości wybranego Atrybutu słownikowego w postaci listy na stronie lub w panelu. W połączeniu z możliwością dodawania grafiki do poszczególnych wartości Atrybutu może to być dla klienta dodatkowy sposób na dotarcie do interesujących Produktów. Biznesowym przykładem wykorzystania jest tu np. strona producentów, w którym każda pozycja reprezentowana jest poprzez odpowiednie logo producenta, a kliknięcie w określone logo powoduje przejście do wyników wyszukiwania z założonym odpowiednim filtrem, pozwalającym zobaczyć wszystkie Produkty danego producenta.

Dedykowaną stronę można dodać jako link do Menu głównego lub Stopki strony. Odnośnik, który ma być dostępny z Menu głównego można utworzyć w Panelu Administracyjnym poprzez dodanie Atrybutu produktu do Menu głównego (CMS  Układ i wygląd  Menu główne  Dodaj pozycję menu  Atrybut produktu). Odnośnik do strony, który ma być widoczny w Stopce, można dodać w konfiguracji Stopki (CMS  Układ i wygląd  Stopka  Panele stopki  Dodaj panel  Odnośniki).

image51
Rysunek 19. Strona z wartościami Atrybutu "Producent" dostępna z Menu głównego

Podobną prezentację można też wykonać w formie Panelu. W tym celu należy dodać nowy Panel w konfiguracji paneli (CMS  Układ i wygląd  Panele  Konfiguracja paneli  Dodaj panel  Atrybut), a następnie w zakładce Rozkład paneli, umieścić w wybranej kolumnie strony. Tak jak w przypadku innych Paneli, w tym przypadku również można określić, czy dany element ma być dostępny w widoku desktopowym, mobilnym czy w obu.

image53
Rysunek 20. Strona z Panelem wartości Atrybutu "Producent"

Zarówno w przypadku strony wartości Atrybutu, jak i Panela kliknięcie w wartość Atrybutu przenosi Kupującego do wyników wyszukiwania z założonym filtrem na odpowiednią wartość.

image52
Rysunek 21. Wyszukiwanie według wartości Atrybutu "Producent"

SEO Atrybutów

Adres URL stron z prezentacją wartości wybranych Atrybutów zawiera nazwę wartości Atrybutu, którego dotyczy strona.

Tytuł strony (title) i nagłówek pierwszego stopnia (H1) - zawierają nazwę i wartość atrybutu. Dla stron pochodnych (z innym sortowaniem i paginacją) dodany jest link canonical, by treści były poprawnie indeksowane przez wyszukiwarki.

W ustawieniach SEO (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu) udostępniona jest również Konfigurację SEO wartości atrybutu, która pozwala na definiowanie tagów meta-title i meta-description per wartość Atrybutu za pomocą szablonu (analogicznie jak dla strony Kategorii, czy Produktu). W konfiguracji tej dostępne są zmienne {attribute_name} - Nazwa atrybutu oraz {attribute_value} - Wartość atrybutu.

Dynamiczny Atrybut systemowy "Kategoria"

W systemie funkcjonuje mechanizm pozwalający na automatyczne tworzenie Atrybutów Produktów na podstawie ich Kategorii.

Żeby uruchomić ten mechanizm, najpierw w module Atrybuty trzeba odnaleźć Atrybut Kategoria i ustawić go jako aktywny.

Inicjalne uzupełnienie tego Atrybutu dla wszystkich Produktów następuje w procesie nocnym, stąd też efekt aktywacji będzie widoczny następnego dnia. Wartości Atrybutu Kategoria dla konkretnego Produktu aktualizowane są natomiast po wystąpieniu jakiejkolwiek zmiany w danych tego Produktu.

W Panelu administracyjnym Atrybuty te będą widoczne na karcie Produktu w zakładce Atrybuty. W Sklepie — zgodnie z ustawieniami widoczności dla Atrybutu Kategoria.

Funkcjonalność może być szczególnie użyteczna przy jednocześnie włączonej widoczności Atrybutu Kategoria w filtrach. Dzięki temu Kupujący w Sklepie będą mogli sprawnie włączać lub wykluczać kategorie produktowe z poziomu wyszukiwarki.

Atrybut systemowy Klasa energetyczna

Atrybut systemowy Klasa energetyczna pozwala na oznaczenie Produktów odpowiednią klasą energetyczną oraz dodanie graficznej etykiety energetycznej wyświetlanej po kliknięciu w ten znacznik. Jeśli Atrybut Klasa energetyczna będzie miał oznaczoną widoczność np. Karta produktu-opis i dla danego Produktu zostanie określona wartość tego Atrybutu, wówczas na stronie Produktu w Sklepie w jego opisie widoczny będzie odpowiedni znacznik z klasą energetyczną. Natomiast dodanie do Produktu załącznika (Sklep  Asortyment  Produkty  Karta Produktu  Załączniki) z etykietą energetyczną oznaczonego jako Etykieta energetyczna pozwoli na jego wyświetlanie zarówno w sekcji załączników, jak i po kliknięciu w wyżej wymieniony znacznik.

image21
Rysunek 22. Widok znacznika Klasy energetycznej na karcie Produktu w Sklepie

Atrybut systemowy Synonim

Atrybut systemowy Synonim jest to Atrybut Tekstowy tłumaczony o dowolnych wartościach, który umożliwia przypisanie wielu wartości do jednego Produktu. Umożliwia on nadawanie Produktom dodatkowych nazw, po których będzie można filtrować lub wyszukać Produkt w Sklepie. Podobnie jak pozostałe Atrybuty można go przypisywać do Produktów w zakładce Atrybuty na karcie danego Produktu (Sklep  Asortyment  Produkty) lub przesyłać integracyjnie. W przeciwieństwie do pozostałych Atrybutów można osobno zarządzać Wpływem na wyniki wyszukiwania Synonimu w ustawieniach Wyszukiwarki (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu).

Aby możliwe było wyszukiwanie Produktów po wartości Atrybutu Synonim, musi on, podobnie jak pozostałe Atrybuty być aktywny oraz mieć ustawioną widoczność Filtr i/lub Filtr w głównej wyszukiwarce.