Proces zakupowy

Moduł Proces zakupowy znajduje się w Menu Administracja  Konfiguracja.

image1 b2b
Rysunek 1. Sklep – Proces zakupowy

Moduł Proces zakupowy pozwala na określenie ścieżki dla zamówienia (przechodzenie zamówienia pomiędzy statusami) oraz zdefiniowanie odpowiednich treści wiadomości e-mail dla przejść między statusami. Wiadomości te można definiować w module Szablony wiadomości (CMS  Edycja treści).

Moduł dostarcza również informacji dotyczących szczegółów przejść pomiędzy statusami – przy każdym statusie znajduje się notatka uszczegóławiająca dany status.

image2
Rysunek 2. Proces zakupowy – widok

Scenariusz procesu zakupowego

Na proces zakupowy składają się kroki, które są wykonywane przez operatora i kontrahenta, aby doprowadzić zamówienie do końca. Proces zakupowy to kolejne zmiany statusów zamówienia z towarzyszącymi tym zmianom operacjami.

Jest wiele statusów, które może przyjmować zamówienie, więc bardzo ważnym elementem jest kontrolowanie przejść pomiędzy statusami.

W systemie WAPRO B2C/B2B/Hybrid zdefiniowano cztery możliwe scenariusze procesu zakupowego. Scenariusz definiuje przejścia pomiędzy statusami. Dla każdego przejścia możemy wybrać szablon wiadomości e-mail , która zostanie wysłana.

Dostępne scenariusze:

  • płatność natychmiastowa – kupujący dokonuje płatności od razu po złożeniu zamówienia,

  • płatność kontrolowana – kupujący dokonuje płatności po zatwierdzeniu zamówienia przez operatora w Panelu Administracyjnym,

  • płatność natychmiastowa z wymuszeniem manualnego eksportu do systemu ERP – kupujący dokonuje płatności od razu po złożeniu zamówienia. Eksport zamówień następuje tylko manualnie, poprzez zmianę statusu przez operatora,

  • płatność kontrolowana z wymuszeniem manualnego eksportu do systemu ERP – kupujący dokonuje płatności po zatwierdzeniu zamówienia przez operatora w panelu administracyjnym. Eksport zamówień następuje tylko manualnie, poprzez zmianę statusu przez operatora.

Zmiany scenariusza procesu zakupowego dokonujemy poprzez kliknięcie na przycisk Edytuj znajdującego się po prawej stronie aktualnego scenariusza.

Zapytania o wycenę

Aktywowanie Zapytania o wycenę umożliwia składanie zapytań ofertowych przez Kupujących podczas standardowego składania zamówienia (w ostatnim kroku składania zamówienia zamiast Złóż zamówienie, Kupujący powinien kliknąć Złóż zapytanie o wycenę).

Po złożeniu takiego zapytania Operator będzie mógł dostosować ofertę do wymagań Kupującego.

Zapytania ofertowe złożone przez Kupujących prezentowane są w module Zamówienia (Sklep  Sprzedaż).

Po zmianach w zapytaniu i kliknięciu przez Operatora przycisku Poinformuj o zmianach, do Kupującego zostanie wysłany e-mail z informacjami o zmianach w Zapytaniu. Jeżeli warunki zostaną zaakceptowane, Kupujący potwierdzi zamówienie w karcie zapytania. W przeciwnym przypadku Kupujący będzie mógł anulować zapytanie lub cofnąć je do ponownego rozpatrzenia.

E-mail „Zmiana statusu – nieoczekiwana zmiana”

W przypadku przejścia zamówienia pomiędzy statusami niezgodnymi z zasadami przebiegu procesu zakupowego istnieje możliwość wysłania specjalnej wiadomości. Opcja ta pozwala na włączenie lub wyłączenie tego typu powiadomienia. Wspomniane przejścia mogą być zainicjowane przez system zewnętrzny.

Tłumaczenia statusów zamówienia

Opcja ta przenosi Operatora do modułu Tłumaczenia interfejsu (CMS  Edycja treści). Jedną z możliwości, jakie daje ten moduł jest zdefiniowanie własnych nazw dla statusów. Nazwy te są prezentowane w wiadomościach e-mail wysyłanych do Kupującego oraz w karcie zamówienia.

Szczegóły statusu

Po najechaniu na ikonę informacji obok statusu zaprezentowane zostaną informacje, co można zmienić w zamówieniu w danym statusie lub co zmienia się automatycznie.

image3 b2b
Rysunek 3. Proces zakupowy – szczegóły statusu