Wykaz zmian do wersji 4.9.0 (01.03.2023)

Nowy wygląd Panelu Administracyjnego - kontynuacja

Kontynuując proces migracji technologicznej Panelu Administracyjnego udostępniono kolejne moduły w nowocześniejszej wersji. Są to Faktury i Rozrachunki (Sklep  Sprzedaż).

image34
Rysunek 1. Lista rozrachunków - widok w Panelu Administracyjnym
image35
Rysunek 2. Rozrachunek - przykładowy widok w Panelu Adminsitracyjnym

Kontynuując proces migracji technologicznej Panelu Administracyjnego udostępniono kolejny moduł w nowocześniejszej wersji. Są to Faktury (Sklep  Sprzedaż).

image36 b2b
Rysunek 3. Lista faktur - widok w Panelu Administracyjnym
image37 b2b
Rysunek 4. Rozrachunek - przykładowy widok w Panelu Adminsitracyjnym

Moduł Zgłoszenia - rozwój funkcjonalności

W module Zgłoszenia (Sklep  Sprzedaz) udostępniono nowe możliwości konfiguracji, które pozwolą na szerszy i bardziej spersonalizowany zakres korzystania z jego funkcjonalności.

Klasyfikacja zgłoszeń

Rozbudowano Konfigurację zgłoszeń (Sklep  Sprzedaż  Zgłoszenia) o nową sekcję Klasyfikacja zgłoszeń. Ustawienie to umożliwi korzystanie z modułu w różnych zakresach, prezentowanych oddzielnie w Sklepie np. Reklamacje i Zapytania. Klasyfikacja jest przypisywana do Typu zgłoszenia w trakcie jego tworzenia, może być też edytowana. Zgłoszenia o różnym klasyfikacji będzie można dodawać do Menu głównego/Stopki (CMS  Konfiguracja układu) jako osobne pozycje.

Aby dodać Klasyfikację zgłoszeń należy kliknąć przycisk Dodaj klasyfikację, a następnie podać jej nazwę, wyznacznik, który będzie składową adresu URL oraz prefiks, używany do rozróżnienia różnych numerów zgłoszeń pochodzących z różnych Klasyfikacji. Opcjonalnie można też dodać opis, który będzie widoczny w Sklepie po przejściu do danej klasyfikacji.

image2
Rysunek 5. Dodawanie Klasyfikacji zgłoszeń w Panelu Administracyjnym

W trakcie tworzenia nowego Typu zgłoszenia wybranie Klasyfikacji jest obowiązkowe. Aby zapewnić ciągłość działania, do dotychczas istniejących Typów zgłoszeń została w momencie aktualizacji przypisana domyślnie utworzona Klasyfikacji o nazwie Zgłoszenia. Aby edytować Klasyfikację Typu zgłoszenia, należy wybrać opcję Edytuj pod ikoną koła zębatego w kolumnie operacje, przy danym Typie.

image3
Rysunek 6. Edycja Klasyfikacji Typu zgłoszenia

Aby dodać Klasyfikację do Menu Głównego (CMS  Konfiguracja układu) należy po kliknięciu przycisku Dodaj pozycję menu wybrać Zgłoszenie i z listy wybrać daną klasyfikację i zapisać ustawienie. Analogicznie aby dodać Klasyfikację do Stopki (CMS  Konfiguracja układu), należy dodać panel z odnośnikami (lub edytować istniejący), a następnie po kliknięciu przycisku Dodaj pozycję panelu wybrać Zgłoszenia i wybraną Klasyfikacje.

image4
Rysunek 7. Dodawanie Klasyfikacji zgłoszeń do Menu Głównego
image5
Rysunek 8. Dodawanie Klasyfikacji zgłoszeń do Stopki

Szablon wiadomości o modyfikacji Zgłoszenia

Udostępniono do edycji systemowy Szablon wiadomości Modyfikacja zgłoszenia. (CMS  Edycja treści  Szablony wiadomości). Szablon służy do informowania o zmianach w zgłoszeniu. Edytując szablon można korzystać z dedykowanych Parametrów konfiguracyjnych, które będą automatycznie uzupełniane o właściwe dane w trakcie wysyłki. Szablon jest aktywny jedynie w przypadku gdy aktywny jest moduł Zgłoszenia.

Zamienniki produktów

Udostępniono nową możliwość powiązania między sobą produktów, która pozwala na określenie Zamienników dla danego produktu. Aby skorzystać z opcji, należy kliknąć (przy wyłączonej integracji) przycisk Powiąż produkty w sekcji Zamienniki dostępnej na karcie danego Produktu w zakładce Produkty powiązane (Sklep  Asortyment  Produkty), następnie wybrać typ relacji: jednostronną lub dwustronną i wybrać produkt/produkty stanowiące Zamienniki.

image10 b2b
Rysunek 9. Dodawanie Zamienników na karcie produktu w Panelu Administracyjnym
Relacja jednostronna oznacza, że jeżeli do Produktu1 przypiszemy Produkt2, to Produkt2 będzie pokazywany jako Zamiennik, Produktu1 (zarówno w Panelu Administracyjnym, jak i w Sklepie), natomiast Produkt1 nie będzie Zamiennikiem Produktu2. Aby oba produktu były pokazywane jako swoje wzajemne Zamienniki, należy przypisać je za pomocą Relacji dwustronnej.

Aby usunąć produkt/produkty z listy zamienników należy zaznaczyć wybrany/wybrane do usunięcia produkt/produkty i kliknąć przycisk Usuń powiązanie nad listą produktów. (Do usuwania pojedynczego produktu można również skorzystać z opcji dostępnych pod ikoną koła zębatego w kolumnie Operacje). Jeśli usunięta zostanie Relacja jednostronna, usuwany produkt zniknie z listy zamienników tylko tego produktu, na karcie którego dokonano usunięcia. Natomiast jeśli pomiędzy produktami była relacja dwustronna, zostanie ona zamieniona na relację jednostronną.

PRZYKŁAD: Produkt1 i Produkt2 powiązano relacją dwustronną, wiec stanowią one swoje wzajemne zamienniki. Następnie na karcie Produktu1, przy Produkcie2 wybrano opcję Usuń relację jednostronną. Produkt2 nie będzie już dłużej zamiennikiem Produktu1, natomiast Produkt1 będzie nadal zamiennikiem Produktu2. Aby oba produkty przestały być wzajemnie swoimi Zamiennikami, należy usunąć relację dwustronną.

Niezależnie od tego, jaki rodzaj relacji (jednostronna czy dwustronna) zostanie użyty do powiązania Zamienników, podczas usuwania dostępne są zawsze obie opcje.
image11
Rysunek 10. Usuwanie relacji pomiędzy Zamiennikami

Analogicznie jak Produkty podobne i Akcesoria, Zamienniki mogą być pokazywane na karcie produktu w Sklepie. W tym celu należy w ustawieniach Strony produktu (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu) dodać sekcję Zamienniki do dowolnego obszaru. Można zadecydować ile Produktów (Zamienników) ma być widoczne w sekcji i czy mają być wyświetlane w postaci: Miniaturek, Boxów prostych czy Boxów rozszerzonych.

image12
Rysunek 11. Dodawanie Zamienników do obszarów na stronie produktu
image13
Rysunek 12. Widok zamienników na karcie produktu w Sklepie

Ustawienia Menu dla widoku mobilnego

W module Menu główne (CMS  Konfiguracja układu) dodano nową sekcję Ustawienia menu w widoku mobilnym, która umożliwia konfigurowanie Menu dla widoku mobilnego Sklepu. Menu mobilne może być wyświetlane w jednym z trzech trybów: Web (górne), App (dolne) lub APP (dolne) +akcje na górze. W menu widoczne są pozycje z ustawioną Widocznością: Wszystkie widoki lub Widoki mobiline.

Tryby App (dolne) i App (dolne) +akcje na górze nie obsługują pozycji menu Drzewo kategorii (megadropdown). Jeśli więc ta pozycja jest wykorzystywana dla widoku desktopowego i równocześnie, dla widoku mobilnego używany będzie jeden z trybów App(dolne), do menu powinna być dodana również pozycja Drzewo kategorii z widocznością mobilną.

W trybie Web (górne) pozycje Menu są wyświetlane po kliknięciu w przycisk (z trzema paskami) w prawym górnym rogu ekranu. Obok pod przyciskiem koła zębatego dostępne są opcje umieszczona na górnym pasku widoku desktopowego np. opcja logowania, zmiana języka itp.

image14
Rysunek 13. Ustawienia menu mobilnego tryb Web(górne) - widok w Panelu Administracyjnym
image15 b2b
Rysunek 14. Menu mobilne tryb Web(górne) - widok w sklepie

W trybie App (dolne) u dołu ekranu widoczne są przyciski z pozycjami Menu. Liczbę przycisków określa opcja Liczba przycisków w dolnym menu. Może być ich od 2 do 6. Jeśli do menu dodanych jest więcej pozycji niż wybrana liczba przycisków, pojawia się przycisk Więcej. Po jego kliknięciu wysunie się boczny panel z pozostałymi pozycjami. Na panelu tym pojawi się również opcje takie jak zmiana oddziału/magazynu, języka i waluty (jeśli dostępne). Pojawi się tam również informacja o zalogowanym Użytkowniku i opcja wylogowania. Pozycje wyświetlane są w takiej kolejności, w jakiej zostały ułożone w Sekcji Pozycje strony. Pierwszym przyciskiem może być również powrót na stronę główną, o ile zaznaczona zostanie opcja Wyświetlaj przycisk powrotu na stronę główną.

W trybie App (dolne) u dołu ekranu widoczne są przyciski z pozycjami Menu. Liczbę przycisków określa opcja Liczba przycisków w dolnym menu. Może być ich od 2 do 6. Jeśli do menu dodanych jest więcej pozycji niż wybrana liczba przycisków, pojawia się przycisk Więcej. Po jego kliknięciu wysunie się boczny panel z pozostałymi pozycjami. Na panelu tym pojawi się również opcje takie jak zmiana języka i waluty (jeśli dostępne). Pojawi się tam również informacja o zalogowanym Kliencie i opcja wylogowania. Pozycje wyświetlane są w takiej kolejności, w jakiej zostały ułożone w Sekcji Pozycje strony. Pierwszym przyciskiem może być również powrót na stronę główną, o ile zaznaczona zostanie opcja Wyświetlaj przycisk powrotu na stronę główną.

W trybie App (dolne) nie ma systemowych przycisków. Żeby więc Kupujący miał dostęp do opcji takich jak Koszyk, Logowanie i Rejestracja, Strefa klienta itp. należy dodać je jako pozycje Menu (przycisk Dodaj pozycje menu opcja Moduł w sekcji Pozycja menu) z wybraną widocznością Widoki mobilne.
image16
Rysunek 15. Ustawienia menu mobilnego tryb App(dolne) - widok w Panelu Administracyjnym
image17 b2b
Rysunek 16. Menu mobilne tryb App(dolne) - widok w sklepie

W trybie App(dolne) + akcje na górze u dołu ekranu dostępne są przyciski z opcjami menu, a dodatkowe opcje dostępne są w panelu bocznym, podobnie jak w trybie App (dolne). Dodatkowo na górnej belce mogą być dostępne przyciski systemowe. Mogą to być: Wyszukiwarka, Moje konto, Aktualności, Porównywarka, Przechowalnia, Koszyk. Widoczne będą te przyciski, które zaznaczono w opcji Akcje górnego menu w trakcie konfiguracji widoku mobilnego.

image18
Rysunek 17. Ustawienia menu mobilnego tryb App(dolne)+akcje na górze - widok w Panelu Administracyjnym
image19 b2b
Rysunek 18. Menu mobilne tryb App(dolne)+akcje na górze - widok w sklepie

Domyślny widok prezentujący ofertę - osobna konfiguracja dla widoku desktopowego i mobilnego

Umożliwiono ustawienie Domyślnego widoku prezentującego ofertę (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia Sklepu  Prezentacja oferty) osobno dla widoku desktopowego i mobilnego. Jest to sposób wyświetlania oferty widoczny dla Kupującego, jeśli nie wybierze on innego z dostępnych widoków. Możliwe do wyboru są te widoki, które są zaznaczone w sekcji Aktywność widoków na liście produktów:

  • pełny,

  • lista,

  • galeria,

  • tabela.

  • galeria.

image1 b2b
Rysunek 19. Ustawianie Domyślnego widoku prezentującego ofertę dla widoku desktopowego i mobilnego

Panele - nowe możliwości konfiguracji układu strony Sklepu

Rozbudowana została możliwość konfiguracji układu stron w Sklepie. Konfiguracji można dokonać w Panelu Administracyjnym w module Panele (dotychczasowa nazwa Panele boczne) (CMS  Konfiguracja układu). Poza dotychczasową opcję rozmieszczenia paneli w kolumnach bocznych (prawej i/lub lewej) umożliwiono również ich dodawanie do Górnej sekcji wyświetlanej nad treścią strony i/lub Dolnej sekcji wyświetlanej pod treścią strony. Aby dodać panel do kolumny/sekcji należy przeciągnąć go z obszaru Dostępne moduły do wybranego obszaru kolumny/sekcji. Jeśli do którejś kolumny/sekcji nie zostaną dodane żadne panele, kolumna/sekcja nie będzie wyświetlana w Sklepie. Aby usunąć panel z kolumny/sekcji można przeciągnąć go ponownie do obszaru Dostępne moduły lub użyć znaku X. Można zarządzać panelami widocznymi w sekcji Dostępne moduły w zakładce Konfiguracja paneli (CMS  Konfiguracja układu  Panele).

Podobnie jak dotychczas można dla różnych stron zastosować wspólny Układ podstawowy lub dla pojedynczej strony ustawić układ własny. Należy pamiętać, żeby po zakończeniu ustawiania konfiguracji zapisać ją, używając przycisku Zapisz na dole strony lub symbolu dyskietki u góry strony.
image20 b2b
Rysunek 20. Ustawianie konfiguracji paneli

Strony własne i Wstawki własne - określanie czasu aktywności

Udostępniono możliwość określenia czasu wyświetlania Wstawek własnych oraz Stron własnych (CMS  Edycja treści), dzięki czemu np. informacje o akcjach promocyjnych mogą być wyświetlane w Sklepie tylko w terminie ich obowiązywania. Aby określić termin wyświetlania wstawki/strony w Sklepie należy w trakcie jej tworzenia/edycji podać Data aktywności od i/lub Data aktywności do. Można również określić dowolną pełną godzinę rozpoczęcia/zakończenia wyświetlania wstawki/strony własnej (domyślnie ustawiona jest 00:00). Żeby wstawka/strona własna wyświetlała się w Sklepie, musi mieć Status: Aktywna. Nawet jeśli podamy daty aktywności wstawki/strony własnej, ale nie będzie ona miała Statusu Aktywna, nie wyświetli się ona w Sklepie. Podobnie, jeśli w trakcie trwania wyświetlania, Status wstawki/strony własnej zmieniony zostanie na Niekatywny, przestanie ona być widoczna w Sklepie, mimo że termin jej aktywności nie upłynął. Można również podać tylko Datę aktywności od - wówczas wstawka/strona będzie wyświetlać się w sklepie od podanego terminu do momentu jej dezaktywacji za pomocą Statusu lub tylko Datę aktywności do - wówczas wstawka/strona własna będzie widoczna od momentu aktywacji za pomocą Statusu do upływu określonego terminu.

image21 b2b
Rysunek 21. Określanie czasu aktywności Wstawki własnej

Tytuły wstawek w nawigacji pokazu slajdów ze wstawkami

Umożliwiono wyświetlania tytułów Wstawek własnych (CMS  Edycja treści  Wstawki własne) w nawigacji Pokazu slajdów ze wstawkami. Opcja jest dostępna tylko dla pokazu o Typie Prostym. Pokaz ten można dodać do Strony Głównej w Panelu Administracyjnym (CMS  Konfiguracja układu  Strona główna) klikając w przycisk Dodaj pozycję strony głównej. W trakcie dodawania (lub edycji) pokazu, jeśli wybrany jest Typ: Prosty i zaznaczona jest opcja Nawigacja, można również zaznaczyć opcję Pokaż tytuły wstawek. Wówczas w Sklepie pod przyciskami nawigacji będą widoczne tytuły Wstawek, co może ułatwić ich przeglądanie.

W pokazie slajdów o Typie: Prosty Automatyczne przewijanie jest zawsze włączone.
image22
Rysunek 22. Włączanie widoczności tytułu wstawki w Panelu Administracyjnym
image23
Rysunek 23. Widok tytułów wstawek na pokazie slajdów w Sklepie

Nowy widok sekcji na stronie produktu (zakładka nawigacyjna)

Udostępniono nową opcję ustawienia widoku obszaru Panele na stronie produktu w Sklepie. W obszarze Panele (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Strona produktu  Ustawienia sekcji) widoczna jest nowa opcja Wyświetl zakładki nawigacyjne z tytułami paneli. Jeśli opcja będzie zaznaczona (Tak), na karcie produktu u góry obszaru Panele pojawi się belka (zakładka nawigacyjna) z nazwami dodanych do obszaru sekcji (podobnie jak w obszarze Zakładki). Podczas przewijania strony belka ta będzie widoczna u góry strony, poniżej głównej belki sklepu, a po kliknięciu w nazwę sekcji, strona zostanie automatycznie przewinięta do wybranego miejsca.

image24 b2b
Rysunek 24. Ustawienie "Wyświetl zakładki nawigacyjne z tytułami paneli" w Panelu Administracyjnym
image25
Rysunek 25. Widok karty produktu z włączoną opcją "Wyświetl zakładki nawigacyjne z tytułami paneli"

Wyskakujące okienka - wymagane potwierdzenia

W przypadku Wyskakujących okienek (CMS  Edycja treści) udostępniono możliwość ustawienia opcji Potwierdzanie wymagane. Jeśli opcja jest włączona, to zamknięcie Wyskakującego okienka jest możliwe wyłącznie po kliknięciu przycisku potwierdzającego (z atrybutem data-dismiss="modal"). Okienka takiego nie da się zamknąć klikając ESC lub klikając poza obszarem, nie ma też zamykającego X. Opcja ta może być szczególnie przydatna na przykład w przypadku konieczności potwierdzenia przez Kupującego, że jest pełnoletni.

image26 b2b
Rysunek 26. Opcja "Potwierdzenie wymagane" w Panelu Administracyjnym

Zwijanie opisu Kategorii

Umożliwiono decydowanie czy Opis kategorii, na stronie Kategorii ma być domyślnie zwinięty czy rozwinięty. Zwijanie Opisu kategorii, może być szczególnie przydatne w przypadku długich opisów. Opcja Opis kategorii domyślnie zwinięty dostępna jest w ustawieniach Prezentacji oferty w sekcji Strona kategorii nadrzędnej / Strona kategorii podrzędnej (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu).

image27
Rysunek 27. Opcja Opis kategorii domyślnie zwinięty w Panelu Administracyjnym
image28
Rysunek 28. Zwinięty Opis kategorii widok w Sklepie

Opisy Etykiet

Udostępniono możliwość dodawania do Etykiet (Sklep  Asortyment) opisu, wyświetlanego na karcie danej Etykiety w Sklepie. Opis ten jest edytowany w trybie HTML, dzięki czemu można dostosować jego wygląd w Sklepie, do własnych potrzeb. Aby dodać/edytować opis należy skorzystać z opcji Edytuj (ikona 'długopisu` w prawym górnym rogu).

image29
Rysunek 29. Dodawanie opisu do Etykiety w Panelu Administracyjnym
image30
Rysunek 30. Opis Etykiety widok w Sklepie

Nowy typ Atrybutów zamówienia

Udostępniono nowy Typ (Tekstowy tłumaczony) Atrybutów zamówienia (Sklep  Konfiguracja). Wyboru Typu atrybutu należy dokonać w trakcie tworzenia nowego atrybutu (przycisk Dodaj atrybut zamówienia). Atrybut o typie Tekstowy tłumaczony może przyjmować tylko zdefiniowane wartości. Do wartości atrybutu o tym typie można dodawać tłumaczenia w innych językach obsługiwanych w Sklepie.

image38
Rysunek 31. Dodawanie atrybutu o typie Tekstowy rozszerzony
image39
Rysunek 32. Dodawanie wartości atrybutu o typie Tekstowy rozszerzony

Dopuszczalny poziom błędu dla algorytmu dzielącego kwotę rabatu na pozycje zamówienia

Dla Rabatów na zamówienie (Sklep  Konfiguracja  Rabaty i kupony), udzielających rabatów kwotowych umożliwiono ustawienie Dopuszczalnego poziomu błędu dla algorytmu dzielącego kwotę rabatu na pozycje zamówienia. Opcja ta jest dostępna na karcie danego Rabatu dla zamówienia w zakładce Kryteria naliczania. Podany współczynnik procentowy określa maksymalną dopuszczalną różnicę między zdefiniowaną kwotą rabatu a rzeczywistą - wynikającą z podziału na pozycje zamówienia. W przypadku przekroczenia rabatu zostanie zignorowany. Do sytuacji takiej może dojść, jeśli zamówienie zostanie złożone na bardzo dużą ilość jednostek danego produktu.

PRZYKŁAD: Udzielono Rabatu na zamówienie w wysokości 100 złotych przy wydaniu co najmniej 1000 złotych. Kupujący złożył zamówienie na 11 tysiecy sztuk Produktu o wartości 10 groszy każda. Ponieważ minimalną kwotą jaką można odjąć od wartości Produktu jest 1 grosz, zgodnie z algorytmem w rzeczywistości udzielony zostałby Rabat 110 zł (11000*0,01=110). Jeśli natomiast Dopuszczalny poziom błędu dla algorytmu dzielącego kwotę rabatu na pozycje zamówienia zostanie ustawiony na mniej niż 10 % rabat taki nie zostanie udzielony.

image31
Rysunek 33. Dopuszczalny poziom błędy dla algorymu dzieloacego kwotę rabatu na pozycje zamówienia - widok w Panelu Administracyjnym

Produkty niedostepne - ukrywanie także przy bezpośrednim wejściu przez URL

Przy wyłączonej (Nie) opcji Pokazuj produkty niedostępne, można również zablokować dostęp do Strony produktu w Sklepie poprzez link. Domyślnie, jeśli produkty niedostępna nie są pokazywane w Sklepie, nie są widoczne na liście produktów czy w wyszukiwarce, ale Strona produktu jest dostępna po przejściu do niej bezpośrednio przez adres URL. Ścieżkę taką można zablokować, włączając (Tak) nową opcję Ukryj także przy bezpośrednim wejściu na adres URL karty niedostępnego produktu (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Prezentacja dostępności). Wówczas po kliknięciu w link pojawi się informacja, że Nie ma takiego produktu.

Jeśli produkty zostaną ukryte także przy bezpośrednim przejściu do karty produktu niedostępnego, nie będzie możliwości podejrzenia karty produktu w Sklepie poprzez kliknięcie w strzałkę w Panelu Administracyjnym.
image32 b2b
Rysunek 34. Opcja "Ukryj także przy bezpośrednim wejściu na adres URL karty niedostępnego produktu" w Panelu Administracyjnym
image33
Rysunek 35. Informacja o niedostępności produktu w Sklepie

Systemowa metoda dostawy - DHL

Udostępniono dwie nowe systemowe metody dostawy: Automaty DHL POP oraz Punkty DHL POP. W obu przypadkach Kupujący ma dostępną mapkę z wyborem automatów/punktów odbioru. Są to metody dostawy dedykowane do terytorium Polski. Przed aktywacją metod trzeba skonfigurować Płatności, Koszty dostawy podobnie jak w innych Metodach dostawy.