Wykaz zmian do wersji 4.10.0 (01.06.2023)

Nowy wygląd Panelu Administracyjnego - Etykiety

Kontynuując proces migracji technologicznej Panelu Administracyjnego, udostępniono kolejny moduł w nowej technologii - Etykiety (Sklep  Asortyment). Moduł został gruntownie przebudowany, tak aby udoskonalić proces zarządzania i tworzenia etykiet.

Widok listy Etykiet

Po wejściu do modułu widoczna jest lista Etykiet. W widoku domyślnym lista ta zawiera:

  1. Etykiety widoczne w Sklepie (filtr Widoczność - Tak);

  2. Kolumnę Typ - w której za pomocą symboli oznaczony jest typ Etykiety (systemowa, własna, dynamiczna);

  3. Kolumnę Wyświetlanie, czyli podgląd tego, jak etykieta będzie wyświetlana w Sklepie. Kliknięcie w ramkę danej etykiety spowoduje otwarcie w nowej karcie podglądu strony danej etykiety w Sklepie;

  4. Kolumnę Nazwa, w której widoczna jest nazwa etykiety wyświetlana w Sklepie. Kliknięcie w tę nazwę przekierowuje na kartę danej etykiety do zakładki Dane etykiety. Jeśli istnieje możliwość integracji danej etykiety, obok nazwy widoczny jest symbol "strzełek", (jeśli jedna lub więcej opcji integracji jest wyłączona, symbol ten jest oznaczony dodatkowo trójkątem z wykrzyknikiem). Po najechaniu na ten symbol pojawi się lista integracji, wraz z ich statusem oraz przyciskiem Zarządzaj synchronizacją, który kliknięty wywołuje okienko zbiorczego zarządzania integracją;

  5. Kolumnę Powiązane produkty, w której prezentowana jest liczba produktów powiązanych z daną etykietą. Kliknięcie w ten numer przekierowuje na kartę danej etykiety do zakładki Powiązane produkty;

  6. Kolumnę Identyfikator zewnętrzny - w której podany jest symbol konieczny do integracji danej etykiety;

  7. Kolumny Data od i Data do, w których wyświetlone są daty obowiązywania danej etykiety (o ile ustawione).

image18
Rysunek 1. Moduł Etykiety - domyślny widok listy etykiet

Analogicznie jak w innych modułach widok modułu Etykiety można modyfikować:

  • zmieniając kolejność kolumn - przeciągając je do wybranego miejsca;

  • zmieniając szerokość kolumn - przesuwając krawędzie;

  • zmieniając Wysokość wiersza - wybierając spośród opcji - Komfortowy, Standardowy, Skondensowany pod przyciskiem konfiguracji w prawym górnym rogu;

  • dostosowując Konfigurację kolumn - (opcja pod przyciskiem konfiguracji) na panelu wybierając kolumny, które mają być widoczne.

image19
Rysunek 2. Moduł Etykiety - konfiguracja kolumn

Wartości wyświetlane można filtrować, klikając w symbol 'lejka' na danej kolumnie lub w prawym górnym rogu. Aktualnie zastosowane filtry są widoczne nad listą etykiet.

image20
Rysunek 3. Moduł Etykiety - możliwości filtrowania

Wyświetlane w tabeli wartości można sortować, klikając w nagłówek danej kolumny. Obok nazwy kolumny będzie widoczna strzałka z kierunkiem sortowania.

Aby Przywrócić ustawienia domyślne należy kliknąć tę opcję pod przyciskiem konfiguracji.

image21
Rysunek 4. Przywracanie ustawień domyślnych widoku listy Etykiet w Panelu Administracyjnym

Klikając w wiersz danej Etykiety - wyświetlony zostanie panel boczny z danymi tej etykiety, a nad listą pojawi się przycisk Usuń (z wyjątkiem Etykiet systemowych), który umożliwia (po potwierdzeniu) usunięcie danej etykiety. Pojawi się również przycisk Duplikuj, który pozwala na zduplikowanie etykiety, czyli utworzenie jej kopii. Przyciski te są też widoczne na karcie danej etykiety.

image22
Rysunek 5. Widok panelu bocznego dla danej etykiety i przycisku usuwania
image28
Rysunek 6. Duplikowanie etykiety w Panelu Administracyjnym

Na liście etykiet, przy nazwie danej etykiety może być widoczny znacznik w postaci kółka z literką 'N' w środku. Jeśli kółko jest szare, oznacza to, że etykieta ma ustawioną Widoczność na Nie. Jeśli kółko jest pomarańczowo-szare oznacza to, że etykieta jest niewidoczna, ponieważ przekroczona została (lub jeszcze nie nadeszła) data jej obowiązywania.

image23
Rysunek 7. Oznaczenie na liście etykiet niewidocznych

Dodawanie nowej Etykiety

Aby dodać nową Etykietę, należy po kliknięciu przycisku Dodaj etykietę, wybrać Rodzaj etykiety (Własna lub Dynamiczna) oraz podać jej Nazwę. A następnie określić Strategię sprzedaży:

  • Sprzedaż bez ograniczeń - przypisanie do etykiety nie ogranicza możliwości sprzedaży produktów;

  • Sprzedaż ograniczona do wybranych grup oddziałów kontrahentów - produkty przypisane do etykiety będą dostępne tylko dla wybranych Oddziałów kontrahentów;

  • Sprzedaż zablokowana - produktów przypisanych do etykiety nie będzie można zakupić. Etykieta taka może zostać wykorzystana np. do zapowiedzi towarów dostępnych wkrótce.

Dodatkowo na tym etapie tworzenia etykiety można ustawić:

  • Opis - który będzie wyświetlany w górnej części strony etykiety w Sklepie;

  • Kolor podstawowy - w którym wyświetlany jest znacznik etykiety w Sklepie. Kolor ten można wybrać z palety lub zapisać kodem hex;

  • Wyświetlanie - czy znacznik etykiety ma być wyświetlany w postaci napisu w ramce w wybranym kolorze, czy też cały znacznik ma być wypełniony kolorem;

  • Domyślne sortowanie - patrz: Domyślne sortowanie produktów w etykiecie

  • Widoczny w sklepie - tylko w przypadku Etykiet własnych, dla etykiet dynamicznych opcja jest dostępna dopiero po zakończeniu konfiguracji;

  • Widoczność - opcja dostępna tylko w przypadku Etykiet własnych. Umożliwiają ustalenie od i/lub do kiedy dana etykieta ma być dostępna w Sklepie;

  • Dodatkowe miejsca występowania w sklepie - patrz: Widoczność etykiety w Sklepie.

Kolejny etap konfiguracji zależy od wybranego Rodzaju etykiety.

image24
Rysunek 8. Dodawanie nowej etykiety w Panelu Administracyjnym

Etykiety własne

Po zapisaniu tworzonej etykiety własnej otworzy się karta danej etykiety na zakładce Dane etykiety. W miejscu tym można edytować ustawione w pierwszym kroku dane.

Dodatkowo można tu również ustawić Widoczność ograniczoną do grup oddziałów. Jeśli w tym miejscu zostanie wybrana Grupa oddziałów kontrahentów (lub grupy), dana etykieta będzie widoczna tylko dla oddziałów należących do wybranej grupy (lub jednej z wybranych grup).

image26 b2b
Rysunek 9. Widok danych podstawowych etykiety własnej

Produkty do etykiety własnej można przypisać na karcie lub panelu danej etykiety w zakładce Produkty powiązane. Po kliknięciu przycisku Przypisz produkty pojawi się lista wszystkich produktów. Produkty te można filtrować, klikając w symbol lejka na danej kolumnie lub w lewym dolnym rogu okna. Wybrane produkty należy zaznaczyć i zapisać konfigurację.

Na liście produktów, które można powiązać z daną etykietą, znajdują się wszystkie produkty dodane do systemu, niezależnie od tego, czy są one dodane do Magazynu, na który obecnie zalogowany jest Operator czy też nie. Możliwe jest filtrowanie listy produktów, dostępnych w wybranych magazynach (symbol "lejka" na kolumnie Magazyn lub w prawym górnym rogu). Liczbę Magazynów, do których dany produkt jest przypisany, można sprawdzić w kolumnie Magazyn. Liczba ta jest linkiem do listy wszystkich przypisanych magazynów, na której widoczna jest również dostępność produktu na danym magazynie. Jeśli produkt przypisany jest do tylko jednego Magazynu, wówczas w kolumnie zamiast liczby pojawi się nazwa tego Magazynu.
image29 b2b
Rysunek 10. Widok zakładki Produkty powiązane na karcie etykiety własnej w Panelu Administracyjnym

Można również zarządzać kolejnością produktów w etykiecie. W tym celu po kliknięciu w przycisk Zmień kolejność, należy przeciągnąć poszczególne linie ustalić żądaną kolejność. Można również przesuwać zaznaczone produkty na: określoną pozycję (podając jej numer), początek lub koniec listy. Nanoszone zmiany zostaną automatycznie zapisane. Aby wyjść z tego trybu, należy kliknąć przycisk Wyjdź z trybu edycji kolejności.

Jeśli dana etykieta może być integrowana, akcje te są dostępne przy wyłączonej Integracji produktów.
image30
Rysunek 11. Widok trybu edycji kolejności produktów powiązanych z etykietą własną
Można prezentować w Sklepie produkty z etykiety w ustalonej kolejności, wybierając Domyślne sortowanie produktów w etykiecie Kolejność w etykiecie.

Etykiety dynamiczne

Udostępniono nowy typ etykiety Dynamiczna. Etykieta taka może być automatycznie przypisywana produktom, które spełniają zdefiniowane w trakcie tworzenia kryteria:

  • Indeks katalogowy;

  • Nazwa;

  • Dodatkowa nazwa;

  • Atrybuty;

  • Liczba dni od ostatniego zwiększenia stanu magazynowego

Oznacza to, że można na przykład utworzyć etykietę dla produktów, które jako atrybut mają przypisaną nazwę producenta XYZ. W sklepie można będzie wyszukiwać je według tej etykiety albo prezentować razem, np. na osobnej stronie z ofertą wyłącznie firmy XYZ. Nie trzeba przy tym oznaczać tą etykietą każdego nowo dodanego do sklepu produktu, ponieważ, jeżeli ma on przypisany atrybut identyfikujący producenta XYZ, automatycznie otrzyma adekwatną etykietę.

SEMICOLON_SEPARATED_ATTRIBUTES ILIKE '%Producent=XYZ%'

Etykietę dynamiczną można też utworzyć na podstawie nazwy (całej lub fragmentu) produktu, jeżeli występuje w niej jakieś wyrażenie wspólne dla większej liczby produktów. Na przykład dla produktów o nazwach Sok pomarańczowy 1l, Sok pomarańczowy 0,5l, Sok jabłkowy 1l, Sok jabłkowy 0,5l można utworzyć etykietę "SOK", która je zgrupuje.

NAME ILIKE '%sok%'

Jeśli w pierwszym kroku tworzenia etykiety wybrano Typ etykiety - Dynamiczna, to po zapisaniu, automatycznie otworzy się karta danej etykiety na zakładce Kryteria powiązania, w której należy zdefiniować Kryteria przypisania produktów do etykiety dynamicznej. Dostępne kryteria oraz sposób ich zapisu można sprawdzić wybierając opcję: Pokaż listę parametrów. W trakcie wpisywania kryteriów poniżej będzie aktualizować się lista umożliwiająca bieżący podgląd produktów spełniających kryteria (maksymalnie 100 pierwszych). Po zapisaniu Kryteriów przypisania produktów do etykiety dynamicznej, w zakładce Kryteria powiązania będzie również widoczna Data ostatniej edycji kryteriów oraz Data ostatniego odświeżenia etykiety dynamicznej (wraz z przyciskiem ręcznego odświeżania).

image31
Rysunek 12. Zakładka "Kryteria powiązania" na karcie etykiety dynamicznej w Panelu Administracyjnym

Listę wszystkich produktów wraz z ich parametrami, można sprawdzić w zakładce Dziedzina etykiety. Nad listą widoczna jest też Data ostatniego odświeżenia dziedziny etykiet wraz z przyciskiem ręcznego odświeżania. Dziedzina etykiety odświeża się automatycznie raz na dobę oraz każdorazowo przy dodawaniu nowej etykiety dynamicznej.

Listę produktów przypisanych do etykiety można sprawdzić w zakładce Produkty powiązane.

Po zapisaniu Kryteriów przypisania produktów do etykiety dynamicznej, w zakładce Dane podstawowe odblokowana zostanie możliwość ustawienia danej etykiety jako Widoczna w sklepie (Tak).
image27
Rysunek 13. Widok danych podstawowych etykiet dynamicznej

Domyślne sortowanie produktów w etykiecie

Dla wszystkich etykiet wprowadzono możliwość ustawienia Domyślnego sortowania, czyli tego, w jaki sposób posortowane będą produkty widoczne w Sklepie na karcie danej etykiety (o ile Kupujący w danej sesji nie ustawi innej opcji Sortuj po).

Dostępne są sposoby sortowania:

  • Zgodnie z kolejnością w etykiecie - dla etykiet własnych można ją edytować w zakładce Produkty powiązane;

  • Nazwa (A-Z lub Z-A);

  • Cena (od najtańszych lub od nadroższych);

  • Indeks katalogowy (A-Z lub Z-A) - jeśli zaznaczono Włączone sortowanie po indeksie katalogowym

  • Data (od najnowszych lub od najstarszych)'

  • Dostępność (rosnąco lub malejąco) - jeśli zaznaczono Włączone sortowanie po dostępnej ilości.

Jeśli w ustawieniach Prezentacji oferty (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu) nie będzie zaznaczona opcja Włączone sortowanie po indeksie katalogowym, a etykieta/etykiety będą miały ustawione Domyślne sortowanie po Indeksie katalogowym, nie będzie możliwości wyświetlania go w Sklepie. Wówczas produkty w etykiecie będą domyślnie sortowane po kolejności w etykiecie. Jeśli ponownie aktywowana będzie opcja Włączone sortowanie po indeksie katalogowym, będzie ono znów domyślnym dla danej etykiety. Analogiczne wygląda sytuacja dla Domyślnego sortowania po dostępności oraz opcji Włączone sortowanie po dostępnej ilości.

Widoczność etykiety w Sklepie

Etykiety są wyświetlane w Sklepie w postaci znacznika - prostokąt z nazwą etykiety w wybranym Kolorze podstawowym i zgodnie z wybranym sposobem Wyświetlania, w różnych miejscach. Jeśli włączona jest opcja Widoczny w sklepie (Tak), znacznik etykiety będzie wyświetlany m.in. na karcie produktu, na listach produktów, w filtrach Wyszukiwarki.

Dodatkowo w zakładce Dane podstawowe danej etykiety można określić Dodatkowe miejsca występowania w sklepie:

  • Przy wyszukiwarce - jeśli opcja zaznaczona nazwa danej etykiety będzie widoczna pod polem wyszukiwarki w Sklepie. Kliknięcie w tę nazwę przekierowuje na kartę danej etykiety w Sklepie.

  • W panelu filtrów ofert dedykowanych - jeśli opcja zaznaczona, znacznik danej etykiety będzie widoczny na liście ofert dedykowanych. Umożliwia on wyfiltrowanie tylko tych ofert, w których zawarte są produkty danej etykiety.

  • W panelu "Lista etykiet" - określa czy dana etykieta ma być widoczna w panelu Lista etykiet (CMS  Konfiguracja  Panele);

  • Karta produktu - sekcja "Produkty o tych samych etykietach" - określa czy produkty z danej etykiety mają być uwzględniana w sekcji Produkty o tych samych etykietach, którą można wyświetlać w dowolnym obszarze na karcie produktu (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Strona produktu).

image1
Rysunek 14. Dodatkowe miejsce występowania etykiety w Sklepie - przy wyszukiwarce
image2
Rysunek 15. Dodatkowe miejsce występowania etykiety w Sklepie - w panelu filtrów ofert dedykowanych

Dodatkowo etykiety własne mogą być widoczne w Sklepie tylko w określonym przedziale czasowym (daty obowiązywania od/do) oraz dla określonych Grup oddziałów kontrahentów (ustawienie w sekcji Widoczność).

Dodatkowo etykiety własne mogą być widoczne w Sklepie tylko w określonym przedziale czasowym (daty obowiązywania od/do).

Panel z informacją o ostatnich dostawach na magazyn

Dzięki nowej funkcjonalności Etykiet dynamicznych i ich parametrowi Liczba dni od ostatniego zwiększenia stanu magazynowego możliwe jest udostępnienie w Sklepie informacji o towarach, które zostały przyjęte na magazyn w ostatnim czasie, dzięki czemu Kupujący nie będą musieli każdorazowo wyszukiwać danych towarów, by sprawdzić czy zmieniła się ich dostępność.

Aby udostępnić panel z informacją o ostatnich dostawach, należy utworzyć Etykietę dynamiczną (Sklep  Asortyment  Etykiety), z wykorzystaniem parametru Liczba dni od ostatniego zwiększenia stanu magazynowego oraz ustawić jej Dodatkowego miejsca występowania w sklepie na W panelu - "Lista etykiet".

image41
Rysunek 16. Dodawanie etykiety dynamicznej i ustawienie jej dodatkowego miejsca występowania w Sklepie "W panelu - Lista etykiet"
image42
Rysunek 17. Dodawanie kryteriów powiązania produktów do etykiety dynamicznej

Następnie w module Panele w zakładce Rozkład paneli (CMS  Konfiguracja układu) należy dodać panel Lista etykiet do wybranej kolumny/sekcji przeciągając go z sekcji Dostępne moduły, (o ile panel nie był wcześniej wykorzystywany).

image43
Rysunek 18. Panel "Lista etykiet" - dodawanie do układu strony
image44
Rysunek 19. Panel lista etykeit - widok w Sklepie

Wyświetlaną w Sklepie nazwę panelu można zmienić w module Tłumaczenia interfejsu w zakładce Komunikaty (CMS  Edycja treści).

image45
Rysunek 20. Edycja nazwy panelu "Lista etykiet"

Przewidywana data realizacji zamówienia

Udostępniono możliwość prezentacji w koszyku w Sklepie przewidywanej daty realizacji zamówienia. Data ta jest wyliczana na podstawie zdefiniowanych czasów realizacji poszczególnych pozycji zamówienia oraz (opcjonalnie) wskazanego kalendarza pracy. Opcję Pokaż przewidywaną datę realizacji zamówienia można włączyć w zakładce Proces składania zamówienia w module Ustawienia sklepu (Administracja  Konfiguracja). Domyślnie opcja jest wyłączona.

image6
Rysunek 21. Opcja "Pokaż przewidywaną datę realizacji zamówienia" w Panelu Administracyjnym

Czasami realizacji dla poszczególnych produktów można zarządzać na karcie danego Produktu w zakładce Dane produktu (Sklep  Asortyment  Produkty). Dostępne są tam opcje Przybliżony czas realizacji i Przybliżony czas realizacji, gdy produkt jest niedostępny. Dla każdej z nich można wybrać odrębny czas realizacji (spośród tych określonych w module Czasy realizacji (Sklep  Konfiguracja) lub tworząc nowy). Można również wybrać opcję Nieokreślony lub Domyślny. Pierwotnie dla wszystkich produktów ustawiona jest opcja Nieokreślony.

  1. Jeśli na danym produkcie ustawiony jest Nieokreślony Przybliżony czas realizacji wówczas w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji zamówienia, bierze udział wartość ustawiona w opcji Domyślna liczba dni przewidywanego czasu dostawy zamówienia. Wartość tą można ustawić w module Czasy realizacji (Sklep →Konfiguracja`) lub w Ustawieniach sprzedaży (`Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Sprzedaż). Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku produktu niedostępnego i opcji Przybliżony czas realizacji, gdy produkt jest niedostępny.

  2. Jeśli na danym produkcie ustawiony jest Domyślny Przybliżony czas realizacji wówczas w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji zamówienia, bierze udział wartość oznaczona jako Domyślny dla produktów dostępnych. Wartość tą można ustawić w module Czasy realizacji (Sklep  Konfiguracja). Jeśli na karcie produktu wybrana została opcja Domyślny, ale żaden z czasów realizacji nie jest oznaczony jako Domyślny dla produktów dostępnych, wówczas w wyliczeniach bierze udział wartość z opcji Domyślna liczba dni przewidywanego czasu dostawy zamówienia. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku produktu niedostępnego i opcji Przybliżony czas realizacji, gdy produkt jest niedostępny - domyślna jest dla niej wartość oznaczona jako Domyślny dla produktów niedostępnych.

  3. Dla danego produktu można również wybrać konkretny Czas realizacji spośród tych dodanych w module Czasy realizacji (Sklep  Konfiguracja). Czasy te można dodawać z poziomu modułu lub wybierając opcję Dodaj z poziomu edycji Przybliżonego czasu realizacji. (Analogicznie dla Przybliżonego czasu realizacji gdy produkt jest niedostępny).

Jeśli w przypadku opcji 2 i 3 wybrane czasy realizacji nie będą miały ustawionej Wartości godzinowej maksymalnego czasu realizacji, wówczas w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji bierze udział wartość z opcji Domyślna liczba dni przewidywanego czasu dostawy zamówienia.
image7 b2b
Rysunek 22. Opcje "Przybliżony czas realizacji" i "Przybliżony czas realizacji, gdy produkt jest niedostępny" - edycja na karcie produktu w Panelu Administracyjnym
image8
Rysunek 23. Moduł "Czasy realizacji"

Dodatkowo Czasy realizacji można powiązać z Kalendarzem pracy tak by w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji uwzględnić np. tylko dni robocze lub inne dni ustawione w wybranym kalendarzu. Powiązania tego można dokonać w module Czasy realizacji (Sklep  Konfiguracja) wybierając z listy Kalendarz pracy. Lista ta zawiera Kalendarze ogólne, którymi można zarządzać w module Kalendarze (Sklep  Konfiguracja). Wybranie kalendarza pracy jest opcjonalne. Jeśli żaden kalendarz nie zostanie wybrany w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji będzie uwzględniane X kolejnych dni, bez żadnych przerw.

image9
Rysunek 24. Powiazanie "Czasów realizacji" z "Kalendarzem pracy"

Wyliczona Przewidywana data realizacji zamówienia przesyłana jest w komunikacie integracyjnym zamówienia. Można ją również przekazywać w komunikacji e-mail dotyczącej zamówień. W tym celu należy zmodyfikować wybrane Szablony wiadomości (CMS  Edycja treści) wstawiając nowy parametr: ${order_estimated_delivery_date} - Przewidywana data realizacji.

Aby umożliwić filtrowanie produktów w Panelu Administracyjnym po tych parametrach, do listy Produktów (Sklep  Asortyment) dodano dwie nowe kolumny Przybliżony czas realizacji oraz Przybliżony czas realizacji, gdy produkt jest niedostępny. Kolumny te domyślnie są ukryte, ich widoczność można włączyć w opcji Widoczne kolumny.

W celu dostosowania systemu do aktualnych wymagań prawnych i wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w zakresie obsługi plików cookies wprowadzono szereg zmian w polityce plików cookie. W ramach nowej wersji zastosowano kilka istotnych zmian w kontekście zgód Klienta na pliki cookie. Rozbudowano widoczny w Sklepie baner Polityka plików cookies. Kupujący od razu po wejściu na stronę Sklepu ma możliwość zaakceptowania wszystkich zgód na pliki cookie Akceptuj opcjonalne pliki cookie lub ich odrzucenie Blokuj opcjonalne pliki cookie. Może również akceptować/odrzucać pojedyncze opcje klikając: Ustawienia plików cookie i zaznaczając/odznaczając wybrane zgody, a następnie zapisać swój wybór klikając Potwierdź ustawienia. Opcja Ustawienia plików cookie jest również dostępna w stopce strony Sklepu, Kupujący może więc w dowolnym momencie zmienić status swoich zgód. Domyślnie wszystkie zgody opcjonalne są niezaakceptowane. Jeżeli Kupujący nie zaakceptuje ani nie odrzuci zgód opcjonalnych, korzystanie ze sklepu nie jest zablokowane. Zapisane zostaną tylko niezbędne pliki cookie, które są konieczne do funkcjonowania Sklepu. Zgoda na nie jest zawsze aktywna i nie ma możliwości jej dezaktywacji. Zapisane pliki wygasają po zakończeniu sesji.

image33
Rysunek 25. Baner "Polityka plików cookie" widok w Sklepie

W ramach Systemu poza plikami niezbędnymi do funkcjonowania sklepu (do przechowywania identyfikatorów sesji, stanu zgód Klienta, itp.), wykorzystywane są trzy rodzaje opcjonalnych plików cookie, które mają wpływ na dostępność funkcjonalności w sklepie:

  • Analityka i wydajność - (zgoda systemowa Analityczne pliki cookie) - wyrażenie lub odrzucenie zgody przez użytkownika sklepu wpływa na dostępność usługi Google Analytics;

  • Reklama i odbiorcy - (od tej wersji - zgodą systemowa Marketingowe pliki cookie) - wyrażenie lub odrzucenie zgody przez użytkownika sklepu wpływa na dostępność komponentów Facebook (panele, przycisk "Lubie to!", Facebook Pixel);

  • Funkcjonalności i personalizacja - (od tej wersji - zgoda systemowa Funkcjonalne pliki cookie).

Treść baneru "Polityka plików cookies można dostosować do własnych potrzeb, edytując Wstawkę systemową - Polityka plików cookies w Panelu Administracyjnym (CMS  Edycja treści). Natomiast treścią zgód można zarządzać w module Słownik zgód (Sklep  Konfiguracja).

Dla użytkowników anonimowych stan zgód zapisywany i odczytywany jest tylko z pliku cookie "abs_cookieConsent".

Dla Klienta zalogowanego status zgód na pliki cookie zapisywany jest w Słowniku zgód oraz w pliku cookie "abs_cookieConsent", a przy odczycie stanu stan ze słownika zgód ma wyższy priorytet niż zapisany w pliku cookie np. zgodę wyrażone jako użytkownik anonimowy (przed zalogowaniem). Stan swoich zgód Klienta może sprawdzić w Strefie klienta w sekcji Moje zgody. Można równiez podjerzeć stan zgód Klienta w module Klient w zakładce Zgody (Sklep  Sprzedaż).

W związku z powyższymi zmianami zmieniły się również nazwy zapisywanych własnych plików cookie. Między innymi zrezygnowano z przedrostka nazwy konta, zastępując go symbolem "abs".
Zmianie uległy również identyfikatory zgód. Jeśli były one wykorzystywane na potrzeby odczytu stanu danej zgody we własnych skryptach, to należy te skrypty dostosować do nowych identyfikatorów. Nowe wartości można odczytać w konfiguracji Słownika zgód w panelu administracyjnym.

Wprowadzone zmiany mają też wpływ na ustawienia Google Analytics. Jeśli jest ono skonfigurowane, a zgoda systemowa Analityczne pliki cookie (Sklep  Konfiguracaj  Słownik zgód) była nieaktywna, zostanie ona automatycznie aktywowana. Nie można jej będzie dezaktywować zachowując równocześnie aktywną konfigurację GA, o czym poinformuje stosowny komunikat. Ponadto w konfiguracji Google Analytics (Sklep  Interacje zewnętrze  Google) dodano nowe ustawienie Jeśli użytkownik odmówi zgody na analityczne pliki cookie z dwiema możliwymi opcjami:

  • Google Analytics nie będzie odczytywać ani zapisywać plików cookie - skrypty są ładowane i działają w ograniczonym trybie, tj. przekazywany jest parametr o braku zgody na pliki cookie. Jest to opcja domyślna i zgodna z dotychczasowym działaniem;

  • Wyłącz całkowicie skrypty Google Analytics - nie są ładowane żadne skrypty (brak skryptów w kodzie strony).

Wybranie opcji Wyłącz całkowicie skrypty Google Analytics spowoduje, że nie będą zliczane a tym samym widoczne w Google Analitics wizyty w Sklepie Kupujących, którzy nie wyrazili zgody na Analityczne pliki cookie.
image34
Rysunek 26. Ustawienie "Jeśli użytkownik odmówi zgody na analityczne pliki cookie" w Panelu Administracyjnym

Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku ustawień Facebooka i zgody systemowej Marketingowe pliki cookie. W ustawieniach Facebook Pixel (Sklep  Integracje zewnętrzne  Facebook) dodane jest również ustawienie Jeśli użytkownik odmówi zgody na analityczne pliki cookie, z opcjami takimi jak dla Google Analytics.

Google reCAPTCHA v3

Udostępniono możliwość korzystania z Google reCAPTCHA w wersji 3. W wersji tej zmieniony został sposób sprawdzania przez witryny aktywności wskazujących na obecność bota bądź realnego użytkownika. Generowana jest ocena, która informuje o tym, jak podejrzana jest dana interakcja, co oznacza, że użytkownicy w ogóle nie muszą podejmować żadnych działań np. wybierać właściwego obrazka.

Jeśli Sklep korzysta z własnej domeny, konieczne jest dokonanie własnej konfiguracji Google reCAPTCHA (Sklep  Integracje zewnetrzne  Google). W jej trakcie należy wybrać Wersje - 3 oraz podać Klucz publiczny oraz Klucz prywatny. Klucze te można wygenerować rejestrując domenę pod adresem: https://www.google.com/recaptcha/admin/create?hl=pl po zalogowaniu na konto Google.

image46
Rysunek 27. Rejestracja domeny w Google reCAPTCHA (generowanie kluczy)
image47
Rysunek 28. Konfiguracja Google reCAPTCHA w Panelu Administracyjnym

Atrybuty kontrahenta

Udostępniono moduł Atrybuty kontrahenta(Sklep  Konfiguracja). W module tym można tworzyć atrybuty dla Kontrahentów, Oddziałów Kontrahenta lub Użytkowników (przycisk Dodaj w odpowiedniej zakładce). Przypisywanie atrybutów i ich wartości jest dostępne w zakładce Atrybuty na karcie danego Kontrahenta, Oddziału kontrahenta czy Użytkownika.

image37
Rysunek 29. Moduł Atrybuty kontrahenta w Panelu Administracyjnym

Atrybuty te podobnie jak inne dostępne w Systemie, mogą być różnego Typu (Liczbowy, Logiczny, Data, Tekstowy, Tekstowy złożony) i Przyjmować zdefiniowane wartości. Można również oznaczyć czy wartość jest wymagana.

image38
Rysunek 30. Dodawania nowego Atrybutu kontrahenta

Atrybuty można wykorzystać np. do ustalania indywidualnego targetu dla danego Kontrahenta/Oddziału kontrahenta. W tym celu należy utworzyć Atrybut Typu - Liczbowego (np. "Target"). Następnie na karcie danego Kontrahenta/Odziału kontrahenta w zakładce Atrybuty należy przypisać wartość tego atrybutu.

image39
Rysunek 31. Atrybuty na karcie danego Kontrahenta

Podczas definiowania/edycji Targetu kontrahenta (Sklep  Sprzedaż) dostępna jest nowa opcja Atrybut kontrahenta. Jeśli wybrany z listy atrybut (np. "Target") będzie miał dla danego Kontrahenta/Oddziału kontrahenta ustawioną jakąś wartość, to będzie ona brana pod uwagę jako Wartość netto targetu.

image40
Rysunek 32. Przypisywanie atrybutu kontrahenta do targetu kontrahenta
Target kontrahenta może obowiązywać dla danego Kontrahenta lub Oddziału kontrahenta zależnie od wybranego Typu kontrahenta. Wybierane atrybuty muszą być odpowiednio przypisane do Kontrahenta lub Oddziału kontrahenta.

Panele - nowe możliwości konfiguracji układu strony Sklepu - kontynuacja

Poszerzono możliwość konfiguracji stron sklepu o kolejne dwie sekcje: Górna sekcja zewnętrzna i Dolna sekcja zewnętrzna. Mogą być one wyświetlane na całej szerokości strony, odpowiednio u góry/na dole. Konfiguracji można dokonać w Panelu Administracyjnym w zakładce Rozkład paneli (CMS  Konfiguracja układu  Panele). Wyświetlanie "na całej szerokości strony" oznacza, że jeśli na stronie widoczne są kolumny boczne (lewa/prawa) - to panele dodane do sekcji zewnętrznych będą wyświetlane nad/pod nimi.

Tak jak dotychczas, aby dodać panel do kolumny/sekcji należy przeciągnąć go z obszaru Dostępne moduły do wybranego obszaru sekcji. Jeśli do którejś sekcji nie zostaną dodane żadne panele, sekcja nie będzie wyświetlana w Sklepie. Aby usunąć panel z sekcji można przeciągnąć go ponownie do obszaru Dostępne moduły lub użyć znaku X. Można zarządzać panelami widocznymi w sekcji Dostępne moduły w zakładce Konfiguracja paneli (CMS  Konfiguracja układu  Panele).
Podobnie jak dotychczas można dla różnych stron zastosować wspólny Układ podstawowy lub dla pojedynczej strony ustawić Układ własny. Należy pamiętać, żeby po zakończeniu ustawiania konfiguracji zapisać ją, używając przycisku Zapisz na dole strony lub symbolu dyskietki u góry strony.
image5
Rysunek 33. Ustawianie konfiguracji paneli - nowe sekcje

Nowe ustawienia panelu Kategorie

Dodano nowe ustawienia panelu Kategorie (CMS  Konfiguracja układu  Panele  Konfiguracja paneli). Jeśli włączona zostanie opcja Ograniczenie do bieżącej kategorii na stronie kategorii - użytkownik będący na stronie kategorii zobaczy w panelu gałąź aktualnie oglądanej kategorii. Np. wybierając produkty z kategorii "Kawy" - na panelu wyświetlona zostanie tylko ta kategoria i jej kategorie podrzędne.

Aby panel Kategorie był widoczny na Stronie kategorii nadrzędnej i/ lub Stronie kategorii podrzędnej należy go najpierw dodać do wybranej sekcji. Można tego dokonać w zakładce Rozkład paneli (CMS  Konfiguracja układu  Panele), używając układu własnego dla tych stron lub też Układu podstawowego.

Udostępniono również opcję Dodaj atrybut rel='nofollow' do linków kategorii. Ten atrybut informuje roboty indeksujące, aby nie podążały za linkiem. Jeśli drzewo kategorii dostępne jest również z innego miejsca niż panel kategorii, warto rozważyć wybranie tej opcji, aby ograniczyć zbędne skanowanie strony przez roboty i zmniejszyć wydatki na indeksowanie (Crawl Budget).

image3
Rysunek 34. Nowe ustawienia panelu Kategorie w Panelu Administracyjnym
image4
Rysunek 35. Ograniczenie do bieżącej kategorii na stronie kategorii - widok w Sklepie

Nowe Wstawki systemowe

Aby umożliwić informowanie Kupujących o sposobie przetwarzania danych osobowych podanych podczas zapisu do newslettera lub w formularzu kontaktowym dodano dwie nowe Wstawki systemowe (CMS  Edycja treści): Pod biuletynem informacyjnym i Pod formularzem kontaktowym. Treść wstawki Pod biuletynem informacyjnym będzie widoczna u dołu Panelu biuletynu informacyjnego. Widocznością tego panelu można zarządzać w module Panele (CMS  Konfiguracja układu). Treść wstawki Pod formularzem kontaktowym będzie widoczna u dołu Strony systemowej Kontakt (CMS  Edycja treści).

Dodatkowe sekcje na Stronie produktu - Inne

Na wzór dotychczas funkcjonującej sekcji Inne, którą można umieścić na Stronie produktu (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu), dodano kolejne sekcje Inne o numerach od 2 do 5. Można w nich wyświetlać wartości Atrybutów (Sklep  Asortyment) o typie Tekstowy tłumaczony. Aby atrybut taki był widoczny w danej sekcji, należy włączyć jego Widoczność na odpowiedniej zakładce, np. Karta produktu - zakładka "Inne - 2". Wyświetlaniem atrybutów można zarządzać na karcie danego atrybutu i/lub zbiorczo w zakładce Widoczność atrybutów.

Tytuły sekcji, które mają być wyświetlane w Sklepie można zmienić w module Tłumaczenia interfejsu (CMS  Edycja treści).
image17
Rysunek 36. Zarządzanie widocznością na karcie Atrybutu w panelu administracyjnym
image35
Rysunek 37. Zmiana tytułów sekcji Inne 2-5 w module Tłumaczenie interfejsu

Nowa widoczność Atrybutów

Dla Atrybutów produktów (Sklep  Asortyment) dodano nową widoczność Indeksacja i mapa stron. W przypadku wyłączenia tej widoczności na stronie atrybutu zostaje dodany znacznik meta "robots" o wartości "noindex, nofollow". Natomiast w przypadku mapy stron, strona atrybutu nie będzie się pojawiać. Domyślnie widoczność ta jest włączona dla wszystkich atrybutów. Można nią zarządzać na karcie danego atrybutu (opcja Widoczność atrybutu) lub zbiorczo w zakładce Widoczność atrybutów.

image12
Rysunek 38. Edycja "Widoczności atrybutów"

Strategia naliczania rabatów ceny bazowej produktu

W Ofertach udostępniono nową Strategię naliczania rabatów ceny bazowej produktu. Pozwala ona na Rabatowanie wszystkich pozycji lub Ignorowanie rabatów. Rabatami, które można w ten sposób ignorować, są obniżki ceny bazowej produktu widoczne w zakładce Ceny na karcie danego produktu (Sklep  Asortyment  Produkty). Dotyczy to zarówno obniżek zapisanych jako Rabat, jak i tych zapisanych jako Cena po rabacie. Opcja ta jest dostępna na karcie danej oferty, w zakładce Dane podstawowe.

Opcja Strategia naliczania rabatów ceny bazowej produktu dostępna jest zarówno dla Ofert standardowych, jak i Ofert dedykowanych.

Dostępne tylko transformaty dedykowane dla oddziałów

Umożliwiono tworzenie transformat, które będą dostępne tylko jako dedykowane dla oddziałów kontrahentów. Jeśli w Konfiguracji danej transformaty (Sklep  Integracje zewnętrzne  Eksport) będzie zaznaczona opcja Dostępne tylko transformaty dedykowane dla oddziałów, wówczas nie będzie widoczny link ogólny do transformaty. Natomiast tak jak dotychczas będą dostępne transformaty dla poszczególnych Oddziałów kontrahentów wybranych w zakładce Dedykowane transformaty dla oddziałów.

image10
Rysunek 39. Opcja "Dostępne tylko transformaty dedykowane dla oddziałów"

Osobna numeracja dla zamówień B2B i B2C (HYBRID)

Dla sklepów typu Hybrid umożliwiono wprowadzenie osobnej numeracji zamówień poprzez umożliwienie dodania do Prefiksu zmiennej Company. Zmienna ta jest definiowana jako: #{company ? 'wartość dla klienta firmowego':'wartość dla klienta indywidualnego'} np. #{company ? 'B2B':'B2C'}. Edycji prefiksu można dokonać w ustawianiach Numeru zamówienia (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Sprzedaż).

image11
Rysunek 40. Edycja prefiksu numeru zamówienia

Program lojalnościowy - dzielnik punktów zarabianych

Wprowadzono możliwość definicji Dzielnika punktów zarabianych w programie lojalnościowym na potrzeby prezentacji dla kupującego w Sklepie. Dzielnik ten można zdefiniować w zakładce Konfiguracja ogólna (Sklep  Konfiguracja  Program lojalnościowy). Domyślnie ma on ustawiona wartość 1 co nie ma wpływu na prezentację punktów zarabianych. Ustawienie wartości np. 10 spowoduje, że przy przeliczniku 1 PLN = 0,01 pkt, w Sklepie przy produkcie o wartości 100 złotych wyświetlana będzie wartość punktów zarabianych 0,1 pkt ((0,01/10)*100=0,1). A przy zakupie produktów tańszych, widoczna będzie ilość punktów zarabianych 0, ale będą one naliczane w tle i widoczne w podsumowaniu zamówienia przy zakupie większej ilości produktów. Dzięki tej opcji definiowanie programu lojalnościowego jest bardziej elastyczne i pozwala na lepsze dopasowanie do potrzeb Sprzedającego.

image13
Rysunek 41. Definicja dzielnika punktów w Panelu Administracyjnym

Pokazywanie wartości limitu niezależnie od strategii blokowania

Udostępniono nową opcję w ustawieniach Limitów kupieckich (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu) - Pokazuj wartość limitu niezależnie od strategii blokowania. Domyślnie wartość limitu kupieckiego jest prezentowana w Sklepie tylko w przypadku, gdy jego wartość jest związana z wybraną strategią blokowania. Natomiast przy włączonej (Tak) opcji Pokazuj wartość limitu niezależnie od strategii blokowania - wartość limitu będzie widoczna w sklepie zawsze, niezależnie od wybranej Strategi blokowania.

Kwotami limitów i Strategiami blokowania dla poszczególnych Kontrahentów można zarządzań na karcie danego Kontrahenta (Sklep  Sprzedaż) w zakładce Rozrachunki.
image14
Rysunek 42. Pokazuj wartość limitu niezależnie od strategii blokowania - ustawienie w Panelu Administracyjnym
image15
Rysunek 43. Wartość limi kupieckiego - widok w Sklepie

Zarządzanie widocznością walut w Sklepie

Umożliwiono zarządzanie widocznością walut w Sklepie. Opcja Widoczność jest dostępna w ustawieniach Waluta i język (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia Sklepu). Jeśli widoczność danej waluty zostanie wyłączona, nie będzie ona dostępna w liście wyboru waluty w Sklepie.

Dziedzina dynamicznych grup oddziałów - Liczba dni od pierwszego zalogowania

Dziedzina dynamicznych grup oddziałów została poszerzona o nowy parametr Liczba dni od pierwszego zalogowania. Jest to liczba dni, które upłynęła od daty pierwszego zalogowania pierwszego Użytkownika danego Oddziału kontrahenta. Pozwala to na definicję grupy nowych Oddziałów kontrahenta i np. premiowanie ich ofertą dedykowaną.

Nowe kolumny na liście produktów w Panelu Administracyjnym

Aby umożliwić filtrowanie produktów w Panelu Administracyjnym po tych parametrach, do listy Produktów (Sklep  Asortyment) dodano dwie nowe kolumny Sprzedaż poniżej stanu oraz Ukryj cenę na produkcie. Kolumny te domyślnie są ukryte, ich widoczność można włączyć w opcji Widoczne kolumny.

W przypadku produktów o Dostępności Prostej (Tak/Nie), nie jest dostępna opcja Sprzedaż poniżej stanu. Dla tych produktów w kolumnie Sprzedaż poniżej stanu wyświetlany będzie symbol '-'.
image36
Rysunek 44. Włączanie widoczności kolumn "Sprzedaż poniżej stanu" oraz "Ukryj cenę na produkcie" na liście produktów w Panelu Administracyjnym

Raport zamówień według ofert dedykowanych

Udostępniono dwa nowe Raporty (Administracja  Narzędzia): Raport zamówień wg ofert dedykowanych (szczegółowy) oraz Raport zamówień wg ofert dedykowanych (zbiorczy), które prezentują dane na temat wykorzystania Ofert dedykowanych na zamówieniach.

Dostawa InPost Paczkomat - paczka ekonomiczna

Udostępniono nową systemową Metodę dostawy (Sklep  Konfiguracja) - Paczkomaty - paczka ekonomiczna. Jest to kopia dostawy Paczkomaty, którą można skonfigurować alternatywne koszty dostawy dla paczek ekonomicznych (o niskim priorytecie wysyłki) zgodnie z porozumieniem z dostawcą.