Wykaz zmian do wersji 4.2.0 (21.12.2021)

Dostawy na kod pocztowy — deklarowanie kodu pocztowego adresu dostawy

Od nowej wersji w sklepach, które mają aktywne metody dostawy z wprowadzonymi kodami pocztowymi, po wejściu do koszyka Klient zobaczy okno, w którym będzie musiał podać swój kod pocztowy. Na tej podstawie dostępne metody dostaw zaktualizują się o te, które są dostępne dla zamawiających z rejonu podanego kodu pocztowego.

image26
Rysunek 1. Okno, w którym należy podać kod pocztowy

Nad listą metod dostawy pojawi się wprowadzony kod. Można go zmienić po kliknięciu Zmień.

image27
Rysunek 2. Możliwość zmiany kodu pocztowego dostawy

Blokowanie sprzedaży powyżej limitu kupieckiego według statusów zamówienia

Do ustawień limitów kupieckich w Panelu administracyjnym (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Limity kupieckie) została dodana konfiguracja statusów zamówień, które będą uwzględniane podczas wyliczania stanu limitu kupieckiego klienta.

W sytuacji, gdy stan limitu kupieckiego wyliczany jest wyłącznie na podstawie rozrachunków oraz wysokości bieżącego zamówienia, może dojść do sytuacji, w której klient składa wiele zamówień, nie przekraczając limitu kupieckiego, podczas gdy jednak ich sumaryczna wartość taki limit przekracza. W związku z powyższym wprowadziliśmy możliwość wliczania do stanu limitu kupieckiego również wartości złożonych i będących w określonych statusach zamówień. Statusy dostępne w konfiguracji limitów kupieckich są zgodne z tymi, które zostały zdefiniowane w procesie zakupowym (Sklep  Konfiguracja  Proces zakupowy).

W sekcji Zamówienia w statusie, które są uwzględniane przy wyliczeniu limitu kupieckiego można na przykład zaznaczyć status Nowe. W takiej sytuacji wartość złożonych zamówień, będących w statusie Nowe będzie wliczania do limitu kupieckiego. W sytuacji, gdy wartość kolejnego tworzonego zamówienia będzie przekraczać limit kupiecki, zamawiający zostanie o tym poinformowany, a przejście do dalszych etapów procesu składania zamówienia nie będzie możliwe.

image18
Rysunek 3. Zamówienia w statusie, które są uwzględniane przy wyliczeniu limitu kupieckiego

Sklepy hybrydowe — Obsługa limitów kupieckich dla klientów detalicznych

Włączono funkcjonalność limitów kupieckich dla klientów detalicznych zamawiających w sklepach hybrydowych (łączących sprzedaż B2B i B2C).

W sklepie informacja o osiągnięciu limitu kupieckiego przez klienta indywidualnego prezentowana jest w Strefie klienta, w sekcji Twoje rozrachunki.

image17
Rysunek 4. Stan limitu kupieckiego na koncie klienta indywidualnego w sklepie

Obsługa planowanej aktywacji i dezaktywacji produktów

Wprowadzona została możliwość zaplanowania zmiany aktywności produktu. W Panelu administracyjnym na stronie produktu (Sklep  Asortyment  Produkty) w polu Automatyczna zmiana aktywności można zdefiniować datę aktywacji i dezaktywacji produktu. Aktywność zostanie zmieniona na początku dnia zdefiniowanego na stronie produktu w odpowiedniej dla konta strefie czasowej. W ten sposób można z wyprzedzeniem zaplanować sezonową sprzedaż wybranych produktów, np. sadzonek roślin, które mogą być sprzedawane tylko wczesną jesienią.

image14
Rysunek 5. Automatyczna zmiana aktywności produktu

Panel Administracyjny — eksporty danych z tabel

Od nowej wersji można eksportować dane do pliku z głównych tabel w wybranych modułach (Sklep  Asortyment, Sklep  Sprzedaż). Dane są eksportowane w zakresie zależnym od użytych filtrów i kolejności ustawionego sposobu sortowania.

Eksport do pliku dodany został w następujących modułach:

Sklep  Asortyment:

Produkty: Lista produktów

Warianty: Lista wariantów

Oferty: Listy ofert

Cenniki: Lista cenników indywidualnych i grupowych, Lista produktów w cenniku indywidualnym i grupowym

Jednostki miary: Lista jednostek

Atrybuty: Lista atrybutów

Magazyny: Lista magazynów

Sklep  Sprzedaż:

Użytkownicy: Lista użytkowników — modyfikacja istniejącego eksportu

Klienci: Lista klientów — modyfikacja istniejącego eksportu

Kontrahenci: Lista kontrahentów

Oddziały kontrahentów: Lista oddziałów kontrahentów

Grupy kontrahentów: Lista grup kontrahentów

Grupy klientów — Lista grup klientów

Grupy oddziałów kontrahentów: Lista grup oddziałów kontrahentów

Targety kontrahentów: Lista targetów kontrahentów (konfiguracja)

Zamówienia: Lista zamówień, Lista zamówień archiwalnych, Lista zamówień wprowadzonych

Faktury: Lista faktur

Rozrachunki: Lista rozrachunków

Sklep  Konfiguracja

Rabaty i kupony: Lista kuponów rabatowych — modyfikacja istniejącego eksportu

Program lojalnościowy ⇒ Reguły zdarzeniowe: Lista kodów — modyfikacja istniejącego eksportu

Dynamiczne grupy oddziałów — tworzenie grup na podstawie dowolnego atrybutu

Umożliwione zostało utworzenie dynamicznej grupy oddziałów kontrahenta na podstawie dowolnego atrybutu oddziału. Aby zdefiniować grupę dynamiczną, można teraz użyć dowolnego atrybutu lub atrybutów, które są przypisane do danego oddziału. Atrybuty te można zobaczyć na karcie danego oddziału w zakładce Atrybuty.

Żeby utworzyć nową grupę dynamiczną w module Grupy oddziałów kontrahentów (Sklep  Sprzedaż), wybieramy przycisk Dodaj dynamiczną grupę. Po wprowadzeniu podstawowych danych w polu Kryteria przypisania oddziałów kontrahentów do grupy wprowadzamy parametry według wzorca znajdującego się w panelu po prawej stronie, w rozwijanej sekcji Atrybuty. Pod spodem pojawi się liczba oddziałów, które spełniają wprowadzone kryteria.

image16
Rysunek 6. Tworzenie dynamicznej grupy oddziałów na podstawie atrybutu

Zabezpieczenie zdjęć przed kopiowaniem — możliwość umieszczenia znaku wodnego na zdjęciach produktu

Umożliwiono nałożenie znaku wodnego na zdjęcia produktów.

W ustawieniach sklepu (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu) pojawiła się nowa sekcja: Zdjęcia produktowe. Zostały tam przeniesione opcje z ustawień Prezentacja oferty (leniwe ładowanie i miniaturki w mailach). Pojawiła się tam też nowa sekcja konfiguracyjna: Znak wodny, umożliwiająca określenie parametrów znaku wodnego, który będzie automatyczne aplikowany na zdjęcia produktowe.

Ze względów technicznych włączenie lub modyfikacja ustawień znaku wodnego wymaga ręcznej konfiguracji po stronie serwera zdjęć. Stąd proces konfiguracji znaku wodnego wygląda w skrócie tak:

1. Wprowadzenie mian w Panelu Administracyjnym — włączenie / wyłączenie znakowania, wybór pliku graficznego dla znaku wodnego, ustawienie jego parametrów, podgląd efektu.

image8
Rysunek 7. Ustawienia znaku wodnego

2. Po zapisaniu parametrów wyświetlany jest komunikat, że wprowadzone zmiany muszą teraz być przez skonfigurowane na serwerze po stronie AssecoBS — na tym etapie można zlecić wprowadzenie zmian lub je wycofać.

image9
Rysunek 8. Konieczność skonfigurowania zmian na serwerze

3. Jeśli wybrano wprowadzenie zmian, to zgłoszenie na wprowadzenie zmian trafia do AssecoBS. Wyświetlany jest komunikat potwierdzający i prośba na oczekiwanie na wprowadzenie zmian.

image10
Rysunek 9. Zgłoszenie zmiany przyjęte

4. Po wprowadzeniu zmian na serwerze zdjęć po stronie AssecoBS w Panelu Administracyjnym będzie wyświetlony komunikat informujący, że konfiguracja jest zgodna z tą na serwerze, a zdjęcia produktów w sklepie będą już znakowane wprowadzonych ustawień.

image11
Rysunek 10. Zmiany wprowadzone na serwerze
Parametry, które zostaną wprowadzone w konfiguracji serwera, będą takie, jakie są one w momencie realizacji konfiguracji po stronie AssecoBS, a nie jakie były w momencie kliknięcia przycisku zlecającego wprowadzenie zmian. Wobec tego, jeśli klient zleci wprowadzenie zmian w konfiguracji serwera, a następnie zmieni parametry znaku wodnego (zanim zmiany zostaną wprowadzone po stronie AssecoBS), to wprowadzone w międzyczasie zmiany będą uwzględnione.

Opis do pozycji zamówienia

Nowa wersja umożliwia klientom sklepu dodanie komentarza do pozycji zamówienia. Dzięki temu klienci mogą dla każdej pozycji w koszyku przekazać dodatkowe uwagi lub instrukcje (np. tekst grawerunku, nadruku na koszulkę, prośba o zapakowanie na prezent itp.) Opcję można włączyć z poziomu Panelu Administracyjnego (Ustawienia sklepu  Proces składania zamówienia  Ustawienia wyświetlania pozycji koszyka  Umożliwiaj dodawanie komentarza do pozycji zamówienia).

Po włączeniu tej opcji w koszyku, przy pozycjach, pojawi się ikonka (przycisk) otwierająca okno komentarza. Wprowadzony komentarz będzie widoczny pod nazwą produktu w koszyku. Dodane komentarze są również widoczne na zamówieniach historycznych, a także w Panelu Administracyjnym w tabeli z pozycjami zamówienia, gdzie mogą być też edytowane lub usuwane przez operatora.

image14
Rysunek 11. Ustawienia — włączenie opcji dodawania komentarza do pozycji zamówienia
image14b
Rysunek 12. Okno dodawania komentarza do pozycji zamówienia w sklepie

SEO — wzorce mikrodanych produktu

Wprowadzona została funkcjonalność pozwalająca na zdefiniowanie wzorców dla mikrodanych produktu. Ma to znaczenie dla lepszego pozycjonowania strony produktu w wyszukiwarce Google.

Mikrodane w kodzie źródłowym strony www ułatwiają robotom analizę i ocenę zawartości podstrony. Dodatkowo mogą sprawić, że w Google pojawi się rozszerzony wynik z oceną produktu (gwiazdki), ceną, jego stanem itd. Taki wynik będzie wyróżniony na liście wyników wyszukiwania, dzięki czemu będzie on zwracał na siebie większą uwagę. W tej sytuacji, nawet jeśli na wyższych pozycjach będą inne wyniki, są większe szanse, że użytkownik pominie je i przejdzie na naszą stronę.

Wzorce możemy zdefiniować w ustawieniach SEO (Ustawienia sklepu  SEO) w sekcji Konfiguracja produktu SEO. Wprowadziliśmy tam pola, które odpisują produkt i ofertę.

Pola te zawierają następujące informacje:

  • Mikrodane - Description — opis produktu (domyślnie {short_desc})

  • Mikrodane - Manufacturer Part Number — np. indeks katalogowy (domyślnie {index})

  • Mikrodane - Global Trade Item Number — globalny numer jednostki handlowej

  • Mikrodane - Brand — marka produktu

  • Mikrodane - Manufacturer — producent (domyślnie {attribute:2})

  • Mikrodane - Price Valid Until — data ważności ceny (domyślnie 365 dni)

Ponadto, jeśli produkt ma więcej niż jedno zdjęcie, wszystkie powinny być oznaczone atrybutem schema image.

image1
Rysunek 13. Nowe pola w ustawieniach SEO

SEO — nowe parametry konfiguracji strony kategorii

Zakres zmiennych możliwych do zastosowania w tytułach stron i meta opisie dla listy produktów został wzbogacony o parametry związane z numeracją stron. Nowe zmienne umożliwiają precyzyjną konfigurację generowanych tytułów stron i meta opisów dostosowaną do strategii SEO klienta.

Nowe zmienne to:

  • page_count,

  • pager,

  • page_skip1,

  • page_count_skip1,

  • pager_skip1.

Zmienne zawierające "_skip1" umożliwiają zagnieżdżanie dodatkowych napisów, które będą również wyświetlać się wyłącznie na innych niż pierwsza stronach listy produktów z danej kategorii.

image13
Rysunek 14. Nowe zmienne

SEO — tekst alternatywny (ALT) na dodatkowych zdjęciach produktu

Atrybut ALT, czyli opis alternatywny, służy do opisywania zawartości plików graficznych. Z perspektywy pozycjonowania jest on istotny, ponieważ informuje roboty Google o tym, co znajduje się na obrazie. Dzięki tej informacji wyszukiwarka może powiązać dane zdjęcie z zapytaniem użytkownika wpisanym w wyszukiwarce graficznej.

Tekst alternatywny na dodatkowych zdjęciach produktu w sklepie jest teraz taki sam jak nazwa produktu, ale z dodatkowym numerem (1, 2, 3 itd.), zależącym od kolejności tego zdjęcia na stronie produktu.

Prezentacja filmów po kliknięciu miniaturki, przycisku lub linku

Dodano możliwość osadzenia na stronach sklepu miniaturki, po kliknięciu której otworzy się galeria z filmem. Inne możliwości to dodanie przycisku lub linku otwierającego wideo. Ten sposób prezentacji filmów zwiększa przejrzystość prezentowanych treści. Zmiana została wprowadzona przy jednoczesnym wykorzystaniu nowej wersji komponentu LightGallery, który w lepszy sposób prezentuje galerię zdjęć produktu przy oglądaniu pełnej ich wersji (również na urządzeniach mobilnych).

Galerię z filmem można dodać m.in. na karcie produktu albo na stronach własnych i systemowych.

Przykłady użycia poniżej.

Przycisk:

<button class="video-indicator" data-video-url="https://www.learningcontainer.com/wp-content/uploads/2020/05/sample-mp4-file.mp4">show html5 video movie</button>

Link:

<a href="#" class="video-indicator" data-youtube-url="https://www.youtube.com/watch?v=2oTVHfFP6uw&ab_channel=AssecoBusinessSolutions">show youtube movie</a>

Miniatura:

<a href="#" class="video-indicator" data-vimeo-url="https://vimeo.com/617198452">show vimeo movie</a>

Nowe pola opisujące oferty

W nowej wersji wprowadziliśmy dodatkowe usprawnienia w zarządzaniu ofertami dedykowanymi. Wprowadziliśmy nowe pole identyfikacyjne Nazwa kodowa, oraz dodaliśmy możliwość tworzenia i przypisywania do ofert budżetów. Zmiany te mają na celu zwiększenie możliwości w zakresie kategoryzacji, zarządzania i rozliczania ofert promocyjnych.

Nazwa kodowa

W szczegółach ofert w Panelu Administracyjnym (Sklep  Asortyment  Oferty) zostało dodane nowe pole: Nazwa kodowa. Można wprowadzić do niego dodatkową nazwę oferty, która będzie niewidoczna w sklepie, a operatorowi pozwoli na łatwiejszą identyfikację oferty.

Nazwa kodowa oferty widoczna jest na liście ofert, w raportach ofert i raportach zamówień. Nie jest ona tłumaczona.

image2
Rysunek 15. Pole Nazwa kodowa w szczegółach oferty

Budżety ofert

Do modułu Oferty dodano nową zakładkę: Budżety. Można tam wprowadzić, edytować i usuwać budżety, które następnie mogą zostać przypisane do poszczególnych ofert dedykowanych.

image3
Rysunek 16. Dodawanie nowego budżetu

Aby w szczegółach oferty dedykowanej dodać zdefiniowany wcześniej budżet, należy przejść do tej oferty i w polu Budżet oferty dedykowanej wybrać z rozwijanej listy ten właściwy. Dodany do oferty budżet będzie widoczny w szczegółach oferty, w raportach ofert dedykowanych i w raportach zamówień.

image4
Rysunek 17. Pole Budżet oferty dedykowanej

Systemowa grupa oddziałów dla użytkowników anonimowych

Utworzono nowy typ grupy oddziałów: grupa systemowa o nazwie Anonimowi użytkownicy. Za jej pomocą można konfigurować dostawy, płatności oraz rabaty dla klientów niezalogowanych. Dzięki temu Klient, zanim jeszcze zarejestruje się lub zaloguje do sklepu, będzie widział w nim dostępne metody dostaw, płatności oraz wybrane rabaty.

Produkty — kolumna Krótki opis

Na liście produktów w Panelu Administracyjnym (Sklep  Asortyment  Produkty) dodana została kolumna Krótki opis. Można filtrować i sortować produkty według wartości znajdujących się w tej kolumnie. Domyślnie jest ona ukryta. Żeby stała się widoczna na liście, należy zaznaczyć ją w ustawieniach Widoczne kolumny znajdujących się nad listą produktów. Dane z tej kolumny są eksportowane do pliku CSV i XLSX.

Możliwość wyboru języka dla eksportu oferty produktowej do XML

W konfiguracji eksportu produktów (Sklep  Integracje zewnętrzne  Eksport) wprowadziliśmy możliwość wyboru języka, w jakim eksport będzie wykonywany dla danej transformaty.

image15
Rysunek 18. Wybór języka dla transformaty