Wykaz zmian do wersji 4.11.1 (04.08.2023)

Nowy wygląd Panelu Administracyjnego — Kategorie

Kontynuując proces migracji technologicznej Panelu Administracyjnego, udostępniono kolejny moduł w nowej technologii — Kategorie (Sklep  Asortyment). Moduł został gruntownie przebudowany, tak aby udoskonalić proces zarządzania kategoriami produktów.

Widok listy Kategorii

Po wejściu do modułu widoczne jest drzewo Kategorii. Domyślnie lista ta jest zwinięta i wyświetla tylko kategorie główne. Można je rozwinąć/zwinąć zbiorowo za pomocą przycisku Rozwiń/Zwiń wszystkie (podwójne strzałki nad listą kategorii) lub pojedynczo klikając w strzałkę przy danej kategorii nadrzędnej (pojedyncza strzałka obok nazwy).

Opcje zaznaczania Kategorii:

  1. Okienko zaznaczania wszystkich Kategorii i ich podkategorii (działa także, gdy kategorie są zwinięte);

  2. Przycisk zaznaczania Kategorii głównej i jej podkategorii (działa także, gdy kategorie są zwinięte);

  3. Okienko zaznaczania/odznaczania pojedynczej Kategorii;

image09 b2b
Rysunek 1. Opcje zaznaczania na drzewku Kategorii

Wartości wyświetlane można filtrować, klikając w symbol 'lejka' na danej kolumnie lub w prawym górnym rogu. Aktualnie zastosowane filtry są widoczne nad listą kategorii.

Klikając w wiersz danej Kategorii — wyświetlony zostanie panel boczny z danymi tej kategorii, a nad listą pojawi się przycisk Usuń, który umożliwia (po potwierdzeniu) usunięcie danej Kategorii. Przycisk ten jest też widoczny na karcie danej kategorii. Jeśli danej kategorii nie można usunąć po najechaniu na nieaktywny przycisk, pojawi się informacja, z jakiego powodu nie można jej usunąć.

image010 b2b
Rysunek 2. Przycisk usuwania kategorii i widok panelu bocznego kategorii
Usuwanie dotyczy zawsze pojedynczej kategorii. Nawet jeśli przy zaznaczeniu wielu kategorii widoczny będzie aktywny przycisk Usuń, będzie on działał tylko na tę kategorię, której dane będą aktualnie widoczne w panelu bocznym.

Ze względu na specyfikę modułu Kategorie (widok drzewiasty) nie jest możliwe sortowanie ich listy. Nie ma również możliwości zmiany szerokości kolumn ani ich kolejności. Natomiast możliwa jest zmiana Wysokości wiersza (wybierając spośród opcji — Komfortowy, Standardowy, Skondensowany) pod przyciskiem konfiguracji w prawym górnym rogu.

Możliwe jest również zarządzanie kolejnością Kategorii głównych. Po kliknięciu przycisku Zmień kolejność pojawi się okno, w którym będą dostępne dwie opcje Sposób sortowaniaRęczny i Alfabetyczny. W przypadku sortowania Alfabetycznego kategorie zostaną automatycznie ułożone zgodnie z alfabetem. Wyłączona zostanie również integracja pozycji w drzewie kategorii, (o czym informuje stosowny komunikat). Sortując Ręcznie, można ustawiać kategorie w dowolnej kolejności, przeciągając je na wybraną pozycję. Wykonane akcje zapisują się automatycznie. Kolejnością kategorii podrzędnych można zarządzać na karcie/w zakładce danej kategorii głównej.

image011 b2b
Rysunek 3. Ręczne zmienianie kolejności kategorii głównych
image012 b2b
Rysunek 4. Zmiana kolejności podkategorii

Na liście kategorii, przy nazwie danej kategorii może być widoczny znacznik w postaci szarego kółka z literką 'N' w środku. Oznacza to, że etykieta ma ustawioną Widoczność na Nie.

Po zaznaczeniu co najmniej jednej, nad listą pojawi się przycisk Operacje grupowe. Operacje te umożliwiają zbiorowe akcje na zaznaczonych kategoriach

  1. Edycja grupowa tłumaczeń — umożliwia zbiorcze zarządzanie tłumaczeniami takich danych jak: Nazwa w wybranym języku, Krótki opis, Opis, H1, Meta tytuł, Meta opis — we wszystkich dostępnych w Sklepie językach. Jeśli przy danej Kategorii nie ma aktywnych pól edycji, oznacza to, że dla tych pól włączona jest integracja z {erpname}. Podczas Edycji grupowej tłumaczeń włączanie/wyłączenie integracji dla danej kategorii dostępne jest jako opcja Wyłącz integrację, pod wielokropkiem, obok nazwy danej kategorii.

  2. Edycja grupowa integracji — umożliwia zbiorcze zarządzanie (dla wszystkich zaznaczonych kategorii) opcjami integracji takimi jak:

    • Integracja pozycji w drzewie,

    • Integracja widoczności,

    • Integracja w języku bazowym,

    • Integracja kolejności produktów.

Aby zapobiec przypadkowym zmianom, domyślnie wszystkie integracje mają zaznaczoną opcję Bez zmian. Po jej odznaczeniu możliwe jest włączenie/wyłączenie integracji danego typu dla wszystkich zaznaczonych kategorii.

  1. Przypisz zdjęcie z URL — umożliwia zbiorcze przypisanie zdjęć za pomocą adresu URL do zaznaczonych kategorii. Dodawanie zdjęć za pomocą adresu URL dotyczy tylko zdjęć z domen własnych Asseco BS.

image013 b2b
Rysunek 5. Edycja grupowa integracji kategorii

Listę kategorii można wyeksportować do pliku .xlsx, klikając w przycisk w prawym górnym rogu (prostokąt ze strzałką do góry).

Dodawanie nowej Kategorii

Aby dodać nową Kategorię, należy po kliknięciu przycisku Dodaj kategorię:

  1. Określić kategorię nadrządną — jeśli tworzona kategoria ma być podkategorią lub Brak kategorii nadrzędnej — jeśli to tworzona kategoria ma być kategoria nadrzędną (opcja domyślna);

  2. Określić czy kategoria ma być widoczna w Sklepie (Widoczność — domyślnie wyłączona);

  3. Podać jej Nazwę (obowiązkowe);

  4. Podać Krótki opis (nieobowiązkowe).

image014 b2b
Rysunek 6. Dodawanie nowej kategorii — krok pierwszy

Po zapisaniu otworzy się karta utworzonej kategorii. W zakładce Dane kategorii można zarządzać informacjami takimi jak:

  1. Nazwa — możliwość edycji nazwy nadanej podczas tworzenia kategorii;

  2. Krótki opis — możliwość edycji krótkiego opisu dodanego podczas tworzenia kategorii;

  3. Opis — wyświetlany jest on na stronie Kategorii w Sklepie, gdy w ustawianiach Prezentacji oferty (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu) włączona jest opcja Pokazuj opis odpowiednio dla kategorii nadrzędnej/podrzędnej;

  4. Nagłówek H1;

  5. Meta tytuł;

  6. Meta opis;

  7. Adres URL — umożliwia edycję adresu URL kategorii (przy wyłączonej integracji w języku bazowym), opcja jest dostępna przy Włączonej obsłudze przyjaznych adresów URL (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  SEO);

  1. Ścieżka — pokazuje kategorie nadrzędne danej kategorii (dla kategorii podrzędnej). Klikając przycisk Zmień kategorię nadrzędną, można zmienić miejsce danej kategorii w hierarchii, (przy wyłączonej Integracji pozycji w drzewie);

  2. Podkategorie — dla kategorii nadrzędnych można w tym miejscu zobaczyć listę jej podkategorii, zmienić ich kolejność oraz dodać nowe podkategorie.

  3. Widoczność — możliwość edycji widoczności nadanej podczas tworzenia kategorii;

  4. Atrybuty — umożliwia powiązanie kategorii z Atrybutami (Sklep  Asortyment). Atrybuty te będą sugerowane przy zarządzaniu produktami powiązanymi z daną Kategorią, na stronie głównej Panelu Administracyjnego pojawi się również komunikat o Produktach bez wartości atrybutów sugerowanych;

  5. Magazyny — umożliwia zarządzanie dostępnością danej kategorii na poszczególnych magazynach;

  6. Zdjęcia — umożliwia dodanie zdjęcia głównego kategorii (z dysku lub jako URL), jeśli do danej kategorii nie będzie dodane żadne zdjęcie, jako jej zdjęcie główne wyświetli się zdjęcie pierwszego produktu z danej kategorii. Zdjęcie powinno być w formacie jpg lub png o maksymalnej wielkości 5MB. Dodawanie zdjęć za pomocą adresu URL dotyczy tylko zdjęć z domen własnych Asseco BS, tj.:

    • assecobs.com

    • abstore.pl

image015 b2b
Rysunek 7. Dane kategorii
Jeśli dana kategoria nadrzędna nie będzie widoczna w sklepie/dostępna na danym magazynie — również jej podkategorie nie będą widoczne w Sklepie.

Dodatkowo w zakładce Dane kategorii można sprawdzić informacje takie jak:

  1. Liczba unikalnych produktów — liczba produktów powiązanych z kategorią lub jej podkategoriami (Wszystkie) oraz ile z nich jest Aktywnych i dostępnych;

  2. Identyfikator zewnętrzny — służący do identyfikacji kategorii w przypadku jej integracji;

  3. Data utworzenia;

  4. URL.

Opcje/informacje zawarte w zakładce Dane kategorii na karcie danej kategorii są również dostępne w jej panelu bocznym, przy czym Atrybuty i Magazyny zostały wydzielone do osobnych zakładek panelu.

Zarządzanie produktami przypisanymi do kategorii

Dla podkategorii najniższego rzędu (takich, które nie mają podkategorii), dostępna jest zakładka Przypisane produkty. Można w niej zarządzać produktami powiązanymi z daną kategorią — przypisywać lub usuwać produkty oraz zmieniać ich kolejność.

Dana kategoria może być dla produktów Kategorią główną (Zapisz jako kategorię główną) lub Kategorią dodatkową (Zapisz jako kategorię dodatkową). Aby dodać produkty do kategorii, należy kliknąć przycisk Przypisz produkty (przy wyłączonej Integracji kolejności produktów) i po zaznaczeniu wybranych produktów zapisać odpowiednio jako kategorię dodatkową lub jako główną.

image016
Rysunek 8. Przypisywanie produktów do kategorii
Każdy produkt może mieć tylko jedną Kategorię główną. Jeśli produkt zostanie przypisany do danej kategorii jako do kategorii głównej (Zapisz jako główną), to jego dotychczasowa kategoria główna zostanie automatycznie przypisana do niego jako kategoria dodatkowa. Dotyczy to również zmiany Kategorii głównej produktu dokonanej na jego karcie w zakładce Kategorie (Sklep  Asortyment).

Można również zmienić domyślną kolejność produktów w danej kategorii. W tym celu po kliknięciu w przycisk Zmień kolejność (przy wyłączonej Integracji kolejności produktów), należy przeciągnąć poszczególne linie i ustalić żądaną kolejność. Można również przesuwać zaznaczone produkty na: określoną pozycję (podając jej numer), początek lub koniec listy. Nanoszone zmiany zostaną automatycznie zapisane. Aby wyjść z tego trybu, należy kliknąć przycisk Wyjdź z trybu edycji kolejności. Ustawiona kolejność będzie od tego momentu widoczna na liście powiązanych produktów w postaci numerycznej.

image017
Rysunek 9. Zmiana kolejności produktów w kategorii
Ze względów technicznych Zmiana kolejności produktów powiązanych z kategorią nie jest dostępna z poziomu panelu bocznego, a jedynie na karcie danej kategorii.

Aby usunąć powiązanie produktu/produktów z daną kategorię należy zaznaczyć produkty, które mają zostać odpisane od kategorii. W tym miejscu można usunąć przypisanie do kategorii jedynie tych produktów, dla których jest to kategoria dodatkowa, powiązanie produktu z kategorią główną można zmienić, przypisując go do innej kategorii głównej.

image018
Rysunek 10. Usuwanie powiązania produktu z kategorią

Filtry w Panelu Administracyjnym — ulubione

W Panelu Administracyjnym umożliwiono zapisywanie własnych konfiguracji filtrów. Opcja ta jest dodana w tych modułach, które są już dostępne w nowej technologii i będzie sukcesywnie wprowadzana wraz z rozwojem kolejnych modułów. Po ustawieniu konfiguracji filtrów, którą chcemy zapisać, należy kliknąć przycisk Zapisz jako, podać nazwę zapisywanej konfiguracji i potwierdzić Zapisz. Konfiguracja ta będzie dostępna na rozwijalnej liście u góry karty filtrów, a po jej wybraniu można od razu zastosować wybrany zestaw filtrów. Edytując jakąś istniejącą konfigurację, (przy nazwie pojawi się symbol '*'), możemy nadpisać ją (Zapisz) lub utworzyć nową (Zapisz jako). Aby edytować nazwę konfiguracji, należy skorzystać z ikony 'długopisu'. Usuwanie dostępne jest pod ikoną 'kosza'.

image032 b2b
Rysunek 11. Zapisana konfiguracja filtrów w Panelu Administracyjny

Panel filtrów w Sklepie — rozbudowa

Rozbudowany został Panel filtrów. Panelem tym można zarządzać w zakładce Konfiguracja paneli (CMS  Konfiguracja wyglądu  Panele). Można tu ustawić Sposób prezentacji atrybutów słownikowych w sekcji/kolumnie (Przyciski lub Lista wyboru) oraz Widoczność panelu (widok mobilny, widok desktopowy, wszystkie widoki). A także określić czy w panelu dostępne ma być filtrowanie po: cenie, etykietach, dostępności oraz filtrowanie pełnotekstowe.

image04 b2b
Rysunek 12. Konfiguracja Panelu Filtrów w Panelu Administracyjnym

Panel filtrów można umieścić od teraz na dowolnej stronie/stronach Sklepu przeciągając go do wybranej kolumny/sekcji w trybie edycji Układu podstawowego i/lub Układów własnych w zakładce Rozkład paneli (CMS  Konfiguracja wyglądu  Panele).

W panelu filtrów możliwe jest również wyszukiwanie produktów po Atrybutach z określoną Widocznością:

  • Filtr — atrybuty będą widoczne w panelu tylko na stronach Kategorii;

  • Filtr w głównej wyszukiwarce — atrybuty będą widoczne w panelu w głównej wyszukiwarce oraz na stronach innych niż strona kategorii;

  • Filtry promowane — atrybuty oznaczone tą widocznością są prezentowane w panelu filtrów na początku, jako promowane. Pozostałe atrybuty będą prezentowane po rozwinięciu filtrów zaawansowanych.

Widocznością Atrybutów można zarządzać pojedynczo na karcie danego Atrybutu (Sklep  Asortyment) lub zbiorczo w zakładce Widoczność atrybutów.

image019
Rysunek 13. Ustawianie widoczności atrybutu na panelu filtrów
Włączenie widoczności atrybutu Filtr i/lub Filtr w głównej wyszukiwarce pozwala również wyszukiwać produkty w Sklepie po wartościach tego atrybutu poprzez wpisanie ich w pasek wyszukiwania. (O ile w ustawieniach Wpływu na wyniki wyszukiwani (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu-  Wyszukiwara) Wartość atrybutu nie jest ustawiona na Brak wpływu).

Na stronach Kategorii i Wyszukiwarki, panel filtrów zastępuje filtry związane z daną stroną (widoczne nad listą produktów), a produkty wyszukują się automatycznie po wybraniu opcji. Natomiast jeśli panel filtrów jest dodany do inne strony niż strona kategorii/wyszukiwarki, filtry odświeżają się automatycznie po wybraniu opcji, ale produkty wyszukują się dopiero po kliknięciu w przycisk Szukaj.

image020
Rysunek 14. Panel filtrów - widok w Sklepie

Dodatkowo udostępniono Wstawkę systemowąPanel filtrów (CMS  Edycja treści), w której można umieścić dowolną treść, która ma być widoczna w panelu (w tym kod HTML).

image021 b2b
Rysunek 15. Edycja wstawki systemowej Panel filtrów

Panele na stronie Koszyka

Udostępniono możliwość definiowania paneli w widoku strony Koszyka w Sklepie. W zakładce Rozkład paneli w module Panele (CMS  Konfiguracja układu) dodano stronę Koszyk. Można dla niej, podobnie jak dla dotychczas dostępnych zdefiniować Układ własny lub korzystać z Układu podstawowego. Strona Koszyk w przeciwieństwie do pozostałych nie posiada Kolumn.

Jeśli w Układzie podstawowym dodane są elementy do górnej i/lub dolnej sekcji (także zewnętrznej) to będą one od teraz widoczne również na stronie Koszyka w Sklepie. Jeśli na stronie Koszyka w Sklepie sekcje te mają być niewidoczne, należy dla tej strony zdefiniować Układ własny.
image022
Rysunek 16. Edycja strony "Koszyk" w Panelu Administracyjnym

Oferta dla użytkowników niezalogowanych

W module Magazyny (Sklep  Asortyment) udostępniono możliwość oznaczenia Magazynów jako dostępnych dla Użytkowników niezalogowanych (opcja: Pokaż/Ukryj dla niezalogowanych użytkowników). Oznaczyć w ten sposób można wiele Magazynów, które będą dostępne dla niezalogowanych Użytkowników, (w przypadku Sklepów otwartych - dostępnych dla Użytkowników niezalogowanych).

  • Jeśli tylko jeden Magazyn zostanie oznaczony jako Widoczny dla niezalogowanych, niezalogowany Użytkownik zobaczy w Sklepie ten właśnie Magazyn, a opcja wyboru Magazynu nie będzie dostępna.

  • Jeśli żaden Magazyn nie zostanie oznaczony jako Widoczny dla niezalogowanych, niezalogowany Użytkownik zobaczy w Sklepie wszystkie Magazyny.

image035
Rysunek 17. Oznaczanie magazynu jako widocznego dla niezalogowanych Użytkowników

Udostępniono również możliwość ukrycia widoczności Oferty standardowej (Sklep  Asortyment  Oferty) dla niezalogowanych Użytkowników. Na danym magazynie może być dostępna maksymalnie jedna oferta standardowa dostępna dla Użytkowników niezalogowanych, dlatego oznaczenie innej oferty standardowej z danego magazynu jako Domyślnej dla niezalogowanych usuwa ten znacznik (symbol gwiazdki) z dotychczasowej oferty tego typu. Dostępna jest również opcja Wyłącz jako domyślną dla niezalogowanych, która wyłącza dostępność oferty dla użytkowników niezalogowanych.

Jeśli dany Magazyn będzie dostępny dla niezalogowanych Użytkowników, a nie będzie na nim dostępnej żadnej Oferty standardowej, w Sklepie nie będą dostępne żadne produkty.

image031
Rysunek 18. Wyłączanie domyślności oferty dla niezalogowanych

Prezentacja zagregowanych stanów magazynowych

Umożliwiono prezentację w sklepie zagregowanych stanów magazynowych, czyli zsumowanej ilości dostępnej produktu w innym magazynie/magazynach, niż ten aktualnie wybrany. Opcja Strategia prezentacji ilości z innych magazynów (podsumowanie) dostępna jest w ustawieniach Prezentacji dostępności (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu). Ilości produktów na innych magazynów można prezentować w sposób Globalny, czyli wszędzie tam, gdzie widoczne są stany magazynowe. W przypadku prezentacji ilości z innych magazynów w postaci Widok tabeli B2B będą one widoczne tylko w widoku Tabela. Domyślnie włączona jest opcja Brak, która nie pokazuje zagregowanych stanów magazynowych.

W widoku Tabela zagregowane stany magazynowe mogą być prezentowane w tej samej kolumnie, co dostępność na aktualnie wybranym magazynie lub w osobnej kolumnie. Aby prezentować zagregowane stany magazynowe w osobnej kolumnie, należy dodać do Wyświetlanych kolumn w Ustawieniach widoku "Tabela" kolumnę Pozostałe magazyny (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Prezentacja oferty). Nazwę kolumny można edytować w Tłumaczeniach interfejsu (CMS  Edycja treści).

W wyliczeniu ilości produktów biorą udział tylko te produkty, które mają podaną ilość (dostępność ilościowa). Można również wybrać Listę magazynów, które mają być uwzględnione przy sumowaniu stanów wyrażonych w ilościach numerycznych — mogą być to wszystkie magazyny Sklepu, lub wybrane. Można również określić (Uwzględniaj tylko magazyny przypisane — nie/tak), czy Użytkownik ma widzieć wartość uwzględniającą wszystkie wybrane magazyny, czy też tylko te, do których ma dostęp. (Część wspólna magazynów przypisanych do aktualnie wybranego Oddziału Kontrahenta i Użytkownika).

Dla kont typu Hybrid ustawienia Strategii prezentacji ilości z innych magazynów (podsumowanie) dostępne jest osobno dla Klientów indywidualnych i Użytkowników firmowych.
image033
Rysunek 19. Ustawienia prezentacji zagregowanych stanów magazynowych w Panelu Administracyjnym
image034
Rysunek 20. Widok kolumny "Pozostałe magazyny" z zagregowanymi stanami magazynowymi w Sklepie

Atrybut systemowy — Synonim

Udostępniono nowy Atrybut systemowy Synonim (Sklep  Sprzedaż). Jest to atrybut Tekstowy tłumaczony o dowolnych wartościach, który umożliwia przypisanie wielu wartości do jednego produktu. Umożliwia on nadawanie produktom dodatkowych nazw, po których będzie można filtrować lub wyszukać produkt w Sklepie. Podobnie jak pozostałe Atrybuty można go przypisywać do produktów w zakładce Atrybuty na karcie danego produktu (Sklep  Sprzedaż  Produkty) lub przesyłać integracyjnie. W przeciwieństwie do pozostałych Atrybutów można osobno zarządzać Wpływem na wyniki wyszukiwania Synonimu w ustawieniach Wyszukiwarki (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu).

Aby możliwe było wyszukiwanie produktów po wartości atrybutu Synonim, musi on, podobnie jak pozostałe Atrybuty być aktywny oraz mieć ustawioną widoczność Filtr i/lub Filtr w głównej wyszukiwarce.
image07
Rysunek 21. Karta atrybutu Synonim w Panelu Administracyjnym
image06 b2b
Rysunek 22. Zarządzanie wpływem Synonimu na wyniki wyszukiwania

Przyjazne adresy URL dla Atrybutów

Udostępniono obsługę przyjaznych adresów URL dla Atrybutów oraz ich zdefiniowanych wartości. W przypadku Włączonej obsługi przyjaznych adresów URL (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia Sklepu  SEO) na karcie danego Atrybutu (Sklep  Asortyment) dostępne będzie pole Adres URL, a w przypadku Atrybutów o typach Kolor i Tekstowy tłumaczony o zdefiniowanych wartościach, pole to będzie dostępne również podczas edycji tych wartości. Przyjazne adresy URL można wygenerować automatycznie klikając przycisk Wygeneruj adresy URL w ustawieniach SEO (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia Sklepu) lub dodawać/edytować indywidualnie dla każdego atrybutu/wartości na karcie danego Atrybutu.

image023
Rysunek 23. Pole Adres URL na karcie Atrybutu i przy jego wartości

Opisy wartości Atrybutów

Dla Atrybutów (Sklep  Asortyment) o Typie atrybutuTekstowy tłumaczony przyjmujących Zdefiniowane wartości umożliwiono dodawanie opisów tych wartości. Opis taki można dodać w Panelu Administracyjnym w polu Długi opis na karcie danego Atrybut podczas edycji wartości lub integracyjnie. Opis ten będzie widoczny w Sklepie na liście produktów o tej samej wartości Atrybutu.

image024
Rysunek 24. Dodawanie opisu do zdefiniowanej wartości Atrybutu tekstowego tłumaczonego
image025
Rysunek 25. Widok opisu wartości Atrybutu w Sklepie

Widok atrybutów na liście produktów

Udostępniono możliwość ustawiania widoczności Atrybutów na listach produktów w Sklepie również na widokach Galeria i Lista. Dotychczasowa widoczność Lista produktów przyjmuje nazwę Lista produktów (widok pełny) i zachowuje ustawioną wcześniej aktywność. Natomiast nowe widoczności: Lista produktów (widok listy) oraz Lista produktów (widok galerii) domyślnie są nieaktywne. Widocznością atrybutów można zarządzać na karcie danego Atrybutu (Sklep  Asortyment) lub zbiorczo w zakładce Widoczność atrybutów.

image026
Rysunek 26. Zarządzanie widocznością Atrybutu w Panelu Administracyjnym
image027
Rysunek 27. Widok Atrybutu w Sklepie na widoku Galeria

Konfiguracja SEO wartości atrybutu

Udostępniono Konfigurację SEO wartości atrybutu (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia Sklepu  SEO), która pozwala na definiowanie tagów meta-title i meta-description per wartość atrybutu za pomocą szablonu (analogicznie jak dla strony kategorii, czy produktu). W konfiguracji tej dostępne są zmienne {attribute_name} - Nazwa atrybutu oraz {attribute_value} - Wartość atrybutu.

image028
Rysunek 28. Konfiguracja wartości SEO atrybutu

Open Graph Meta Tags

Wprowadzono zastosowanie tagów Open Graph Protocol i schema.org w Sklepie na stronach: własnych, systemowych, kategorii, etykiet, aktualności (lista aktualności oraz konkretne aktualności) i ofert.

Umożliwiono również wprowadzenie adresu URL domyślnego obrazu dla implementacji Open Graph. Będzie on wykorzystywany w przypadku gdy nie ma możliwości wykorzystania obrazu z podmiotu opisywanego przy pomocy protokołu Open Graph. Zalecany rozmiar dodanego obrazu to: 1200x630px. Konfiguracja Domyślnego obrazu Open Graph znajduje się w module Logo i ikony (CMS  Konfiguracja wyglądu).

Tagi og:image będą używały zdjęcia zależnego od kontekstu i w zależności od strony będą poszukiwane w innych miejscach:

  • dla strony Kategorii — zdjęcie kategorii,

  • dla strony konkretnej Aktualności — pierwsze zdjęcie znalezione w sekcji Wprowadzenie,

  • dla strony konkretnej Etykiety — pierwsze zdjęcie znalezione w treści opisu Etykiety,

  • dla stron własnych — pierwsze zdjęcie znalezione w treści strony,

  • pozostałe strony — Domyślny obraz Open Graph

Analogicznie wprowadzono również Twitter Meta Tags (twitter:…​).

image029
Rysunek 29. Dodawanie "Domyślnego obrazu Open Graph" w Panelu Administracyjnym

Google Tag Manager

Udostępniono natywną integrację Menedżera tagów Google (GTM). Opcja dodawania Identyfikatora kontenera dostępna jest w zakładce Google GTM i Analytics (wcześniej Google Analytics) w module Google (Sklep  Integracje zewnętrzne). Zmiana pozwala zarządzać ładowaniem skryptów GTM bez potrzeby definiowania ich we własnym zakresie we Wstawkach systemowych. Dla kont, w których tagi Google Analytics 4 zarządzane są z poziomu Menedżera tagów Google (na stronie), dodano możliwość wyłączenia ładowania skryptu (gtag.js) na stronie sklepu. Zgodnie z zaleceniami Google, powinno się korzystać tylko z jednego rozwiązania do zarządzania tagami na stronie. Włączenie opcji Tagi Google Analytics 4 są zarządzane przez Menedżera tagów Google (GTM), pozwoli wyeliminować problem duplikacji kontenerów.

W zakładce Google GTM i Analytics dodano możliwość podglądu listy zdarzeń dla Google Analytics 4 wspieranych w Sklepie oraz pobrania szablonu kontenera Menedżera tagów Google w formacie JSON. Szczegółowe informacje eksporcie/imporcie kontenera Menadżera tagów dostępne są w dokumentacji Google. W trakcie importu pliku należy sprawdzić i w razie potrzeby poprawić na własny Identyfikator pomiaru w tagu "ABS GA4 Tag — Configuration".

image08 b2b
Rysunek 30. Ustawienia Menadżera Tagów Google w Panelu Administracyjnym
Równocześnie wyłączona została nieaktualna konfiguracja Universal Analytics.

Aby narzędzie Google Tag Manager działało poprawnie, należy po dokonaniu konfiguracji na stronie, dokonać zmian w ustawieniach Tagów.

W tym celu będąc zalogowanym do Google Tag Managera należy przejść do zakładki "Administracja" i wybrać opcję "Ustawienia kontenera".

image036
Rysunek 31. Opcja "Ustawienia kontenera" w Google Tag Manager

W oknie edycji należy zaznaczyć opcję "Włącz przegląd ustawień uzyskiwania zgody" i zapisać ustawienie.

image037
Rysunek 32. Włączanie opcji "Włącz przegląd ustawień uzyskiwania zgody"

Następnie w zakładce "Obszar roboczy" należy przejść do sekcji "Tagi" i kliknąć w widoczny w prawym górnym rogu symbol tarczy, który umożliwia przejście do ustawień uzyskiwania zgody.

image038
Rysunek 33. Przejście do ustawień uzyskiwania zgody

W ustawieniach uzyskania zgody należy zaznaczyć wybraną zgodę/wybrane zgody GA4 i kliknąć w widoczny w prawym górnym rogu symbol tarczy z kołem zębatym, który umożliwia edycję ustawień dotyczących zgody użytkownika.

image039
Rysunek 34. Przejście do edycji ustawień dotyczących zgody użytkownika

Następnie w ustawieniu "Mechanizmy sprawdzania dodatkowej zgody" należy wybrać "Brak wymogu uzyskania dodatkowej zgody" i zapisać ustawienie. Dzięki temu zbieranie zdarzeń zostanie oparte na zgodzie systemowej Analityczne pliki cookie, (o ile zostanie wyrażona przez Kupującego).

image040
Rysunek 35. Ustawienia dotyczące wyrażania zgody - edycja

W przypadku braku zgody Kupującego na funkcjonalne pliki cookie w przeglądarce użytkownika nie będą zapisywane ciasteczka funkcjonalne, które zapisują:

  • wybrany przez Kupującego identyfikator punktu odbioru osobistego,

  • kod pocztowy,

  • informację, czy zalogowany Klient skorzystał z funkcji "Zapamiętaj mnie",

  • informację, czy Klient zapoznał się z komunikatem o używaniu niewspieranej wersji przeglądarki.

Funkcjonalności, które opierają się na powyższych ciasteczkach, nie będą dostępne dla użytkownika, który odrzucił zgodę na ich zapisywanie.

Rabaty i kupony — darmowa dostawa zależna od kwoty zamówienia

Umożliwiono określanie dla Darmowej dostawy (Sklep  Konfiguracja  Rabaty i kupony) wartości zamówienia, od której rabat ten ma obowiązywać. Opcja Obowiązuje od jest dostępna w nowej zakładce Kryteria wartości zamówienia na karcie danej Darmowej dostawy. Można tam również określić czy podana kwota jest kwotą Netto/Brutto czy też Zgodnie z ceną wiodącą. A także, czy podana kwota jest kwotą Po wszystkich rabatach, Przed rabatami na zamówienie, Przed wszystkimi rabatami. Domyślnie ustawiona jest wartość 0, co oznacza, że Darmowa dostawa dostępna jest dla wszystkich zamówień spełniających pozostałe warunki niezależnie od kwoty zamówienia.

image05
Rysunek 36. Ustawienie kryteriów wartości zamówienia na karcie Darmowej dostawy w Panelu Administracyjnym

Podsumowanie rabatów na karcie Zamówienia w Panelu Administracyjnym — ulepszenia

Ulepszono prezentację Podsumowania rabatów na karcie danego Zamówienia (Sklep  Sprzedaż  Zamówienia) w Panelu Administracyjnym. Dla zamówień złożonych w walucie innej niż Waluta bazowa ceny prezentowane są dodatkowo w owej walucie obcej. W zakładce Podsumowanie rabatów wyświetlana jest również informacja o Walucie zamówienia oraz kurs, według którego przeliczone zostało zamówienie.

image01 b2b
Rysunek 37. Widok Waluty zamówienia oraz cen w walucie obcej na karcie zamówienia w Panelu Administracyjnym

Ponadto w przypadku, gdy Źródłem ceny zakupionego produktu jest Cennik, w tooltipie tego źródła pokazywana będzie informacja o cenie (lub rabacie) wynikającej z cennika, a kliknięcie w źródło Cennik spowoduje przekierowanie do zakładki Produkty (listing produktów) na karcie danego Cennika (Sklep  Asortyment  Cenniki).

image02
Rysunek 38. Widok Źródła ceny — Cennik oraz tooltipa z wartością rabatu wynikającego z Cennika na karcie zamówienia w Panelu Administracyjnym

Historia cen - kontynuacja (HYBRID i B2C)

W zakładce Historia cen na karcie danego Produktu w Panelu Administracyjnym (Sklep  Asortyment) udostępniono informację o aktywności ceny zgodnie z dyrektywą Omnibus (Cena OMNIBUS aktywna:), Dacie wprowadzenia bieżącej obniżki, Dacie 30 dni przed bieżącą obniżką oraz najniższej cenie produktu, która obowiązywała pomiędzy tymi datami (Najniższa cena w okresie).

image03
Rysunek 39. Nowe informacje w zakładce Historia cen w Panelu Administracyjnym

Domyślny widok prezentujący ofertę na kontach typu HYBRID

Dla kont typu HYBRID udostępniono możliwość definiowania Domyślnego widoku prezentującego ofertę-widok desktopowy oraz Domyślnego widoku prezentującego ofertę-widok mobilny osobno dla klientów B2B i B2C. Opcja ta jest dostępna w ustawieniach Prezentacji oferty (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu). Domyślne wartości parametrów dla Klientów indywidualnych oraz dla Użytkowników firmowych są ustawione na podstawie dotychczasowych wartości parametrów.

Punkty odbioru osobistego — nowe pola

Udostępniono nowe pola umożliwiające opisanie Punktu odbioru osobistegoKod punktu odbioru, E-mail, Telefon (dobrowolne) oraz Opis i Godziny otwarcia (obowiązkowe). Danymi tymi można zarządzać w zakładce Punkty odbioru osobistego na karcie danej Metody dostawy (Sklep  Konfiguracja) o Typie dostawyOdbiór osobisty lub Odbiór w punkcie.

Pokazywanie upustów na cenach z cennika — ulepszenie

Rozszerzono zakres ustawienia Pokazuj upusty na cenach z cennika (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Sprzedaż  Ustawienia Sprzedaży) również na upusty w Cenniku (Sklep  Sprzedaż) podane jako Rabat (%). Jeśli opcja zostanie włączona, ceny z cennika zarówno te zapisane jako rabat, jak i te zapisane jako cena będą wyświetlane w Sklepie jak ceny bazowe (bez przekreślenia i wartości obniżki).

Usuwanie targetów

Umożliwiono usuwanie Targetów kontrahentów (Sklep  Sprzedaż) z istniejącymi realizacjami. Wcześniej można było usunąć tylko taki target, który nie miał realizacji. W przypadku próby usunięcia targetu z realizacjami pojawi się komunikat "Czy na pewno chcesz usunąć wybrany target ze wszystkimi realizacjami?".

Ochrona przed cyberatakami (CSRF)

Wprowadzono dodatkowe zabezpieczenie Kupujących w Sklepie przed cyberatakami, poprzez dodanie tokenu CSRF do wykonywanych żądań z przeglądarki. Mechanizm chroni Kupujących przed wysłaniem przez atakującego spreparowanych żądań do serwera. Taki atak polega na skłonieniu Kupującego do kliknięcia w fałszywy link, który następnie przesyła do serwera odpowiednio spreparowane żądanie, wykorzystując do tego uprawnienia zalogowanego Kupującego. Dzięki dodatkowej weryfikacji tokenu potencjalne próby ataków tego typu będą nieskuteczne.

Linki afiliacyjne

Umożliwiono tworzenie linków afiliacyjnych. Wejście do Sklepu poprzez taki link spowoduje zapisanie na złożonym zamówieniu dodatkowej wartości (Wartość linku afiliacyjnego). Wartość ta podawana jest podczas generowania linku i pozwala identyfikować zamówienia pochodzące z danego linku. Link taki można wygenerować na karcie danej Oferty dedykowanej (Sklep  Asortyment  Sprzedaż) klikając w przycisk Generuj link afiliacyjny w prawym górnym rogu karty danej oferty. Pojawi się okienko, w którym należy wpisać Wartość linku afiliacyjnego, a po kliknięciu przycisku Generuj wyświetlony zostanie link z zaszyfrowaną wartością, który należy skopiować. Link jest generowany zdarzeniowo i nie jest zapisywany. Po złożeniu zamówienia przez Kupującego, który złożył zamówienie po tym, jak przeszedł do Sklepu przez taki link, na karcie danego Zamówienia w Panelu Administracyjnym, w sekcji Dane podstawowe widoczna będzie informacja z odszyfrowaną wartością, jaka była wprowadzona w chwili generowania linku. Informacja ta jest zapisywana na zamówieniu.

image68
Rysunek 40. Generowanie linku afiliacyjnego na karcie oferty
image6 b2b
Rysunek 41. Wartość linku afiliacyjnego na karcie zamówienia w Panelu Administracyjnym

Można również ustawić Domyślna wartość linku afiliacyjnego, która będzie się pojawiać się automatycznie w polu Wartość linku afiliacyjnego podczas jego generowania. Wartość domyślną można ustawić w sekcji Inne modułu Preferencje (Administracja  Narzędzia).

image4
Rysunek 42. Ustawianie Domyślnej wartości linku afiliacyjnego

Rezerwacja produktów

W Panelu Administracyjnym udostępniono możliwość śledzenia rezerwacji produktów, na niepotwierdzonych zamówieniach. Na karcie produktu (Sklep  Asortyment  Produkty) dodano nową zakładkę Rezerwacje. Będą w niej widoczne wszystkie zamówienia, na których dany produkt jest zarezerwowany. Jeśli produkt nie będzie zarezerwowany, w zakładce pojawi się komunikat, Produkt nie jest zarezerwowany. Do zakładki kieruje również link Pokaż rezerwacje, w zakładce Dane produktu, na karcie danego produktu, o ile jest on zarezerwowany.

image2 b2b
Rysunek 43. Przycisk "Pokaż rezerwacje" na kracie danego produktu
image1 b2b
Rysunek 44. Zakładka "Rezerwacje"

Rezerwacje produktów można również odświeżać ręcznie w module Indeksacja i cache (Administracja  Narzędzia) - opcja Odśwież przy Rezerwacje produktów.

Sortowanie wyszukiwanych produktów

Uporządkowano sortowanie wyników wyszukiwania w przypadku, gdy ustawiono, że widoczność stanów magazynowych dostępna jest tylko dla kupujących zalogowanych. Przy wybraniu opcji Tylko dla zalogowanych w ustawieniu Pokaż stany magazynowe (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Prezentacja dostępności  Ustawienia stanów magazynowych) również opcja Produkty dostępne w pierwszej kolejności, (jeśli włączona - Tak), będzie działać tylko dla Kupujących zalogowanych. Dla kupujących niezalogowanych, kolejności wyników wyszukiwania będzie w tym przypadku wynikać z pozostałych kryteriów wyszukiwania bez uwzględnienia dostępności produktów.

Produkty nieskategoryzowane w eksporcie produktów

Umożliwiono uwzględniania w Eksporcie (Sklep  Integracje zewnętrzne) również produktów nieskategoryzowanych. W tym celu podczas dodawania/edytowania należy wybrać opcję Produkty wystawione do usługi pochodzą z: wszystkich kategorii i nieskategoryzowanych. Wówczas wyeksportowane zostaną również produkty bez kategorii (zgodnie z pozostałymi ustawieniami).

image3 b2b
Rysunek 45. Uwzględnianie produktów nieskategoryzowanych w eksporcie

Domyślny język dla brakujących tłumaczeń

Umożliwiono wybranie w Panelu Administracyjnym Domyślnego języka dla brakujących tłumaczeń w sytuacji, gdy w Sklepie wykorzystywany jest język inny niż wspierane w standardzie. Jeśli dla niestandardowego języka nie będą zdefiniowane wszystkie tłumaczenia, w ich miejsce automatycznie zostaną podstawione wartości z wybranego języka standardowego (polski, angielski, niemiecki, rumuński, rosyjski). Podstawowym językiem dla brakujących tłumaczeń jest język angielki. Aby pozostałe języki standardowe były dostępne, muszą znajdować się na liście Wspieranych języków i być oznaczone jako widoczne. Zarządzanie językami dostępne jest w sekcji Waluta i język w Ustawieniach sklepu (Administracja  Konfiguracja)

Przykład: Udostępniono w Sklepie język czeski i słowacki i uznano, że ze względu na przynależność do tej samej grupy językowej, lepiej będzie, by brakujące tłumaczenia były pobierane z języka polskiego. W tej sytuacji to język polski ustawiono jako Domyślny język dla brakujących tłumaczeń.

image7
Rysunek 46. Ustawienie domyślnego języka dla brakujących tłumaczeń

Udostępniono nowy moduł Pliki cookie (Sklep  Konfiguracja). W tej wersji moduł służy jedynie do podglądu gromadzonych plików cookie. Nastąpi jego napełnienie danymi wynikającymi z bieżącej pracy Sklepu, tak by w kolejnych wersjach umożliwić, jak najsprawniejsze zarządzanie plikami wykorzystywanymi w Sklepie.

image8
Rysunek 47. Widok modułu "Pliki cookie"