Google

Moduł Google znajduje się w Menu Administracja  Integracje zewnętrzne

image135 b2b
Rysunek 1. Sklep – Google

Integracja Google daje możliwość zintegrowania kilku usług: Google Analytics, Google Search Console, Google Shopping, Google reCAPTCHA oraz Google Maps.

Google GTM i Analytics

Menadżer Tagów Google (GTM)

Umożliwiono natywną integrację Menedżera tagów Google (GTM). Opcja dodawania Identyfikatora kontenera zarządzać ładowaniem skryptów GTM bez potrzeby definiowania ich we własnym zakresie we Wstawkach systemowych. Dla kont, w których tagi Google Analytics 4 zarządzane są z poziomu Menedżera tagów Google (na stronie), dodano możliwość wyłączenia ładowania skryptu (gtag.js) na stronie sklepu. Zgodnie z zaleceniami Google, powinno się korzystać tylko z jednego rozwiązania do zarządzania tagami na stronie. Włączenie opcji Tagi Google Analytics 4 są zarządzane przez Menedżera tagów Google (GTM), pozwoli wyeliminować problem duplikacji kontenerów.

W zakładce Google GTM i Analytics dodano możliwość podglądu listy zdarzeń dla Google Analytics 4 wspieranych w Sklepie oraz pobrania szablonu kontenera Menedżera tagów Google w formacie JSON. Szczegółowe informacje eksporcie/imporcie kontenera Menadżera tagów dostępne są w dokumentacji Google. W trakcie importu pliku należy sprawdzić i w razie potrzeby poprawić na własny Identyfikator pomiaru w tagu "ABS GA4 Tag — Configuration".

image8 b2b
Rysunek 2. Ustawienia Menadżera Tagów Google w Panelu Administracyjnym
Równocześnie wyłączona została nieaktualna konfiguracja Universal Analytics.

Aby narzędzie Google Tag Manager działało poprawnie, należy po dokonaniu konfiguracji na stronie, dokonać zmian w ustawieniach Tagów.

W tym celu będąc zalogowanym do Google Tag Managera należy przejść do zakładki "Administracja" i wybrać opcję "Ustawienia kontenera".

image36
Rysunek 3. Opcja "Ustawienia kontenera" w Google Tag Manager

W oknie edycji należy zaznaczyć opcję "Włącz przegląd ustawień uzyskiwania zgody" i zapisać ustawienie.

image37
Rysunek 4. Włączanie opcji "Włącz przegląd ustawień uzyskiwania zgody"

Następnie w zakładce "Obszar roboczy" należy przejść do sekcji "Tagi" i kliknąć w widoczny w prawym górnym rogu symbol tarczy, który umożliwia przejście do ustawień uzyskiwania zgody.

image38
Rysunek 5. Przejście do ustawień uzyskiwania zgody

W ustawieniach uzyskania zgody należy zaznaczyć wybraną zgodę/wybrane zgody GA4 i kliknąć w widoczny w prawym górnym rogu symbol tarczy z kołem zębatym, który umożliwia edycję ustawień dotyczących zgody użytkownika.

image39
Rysunek 6. Przejście do edycji ustawień dotyczących zgody użytkownika

Następnie w ustawieniu "Mechanizmy sprawdzania dodatkowej zgody" należy wybrać "Brak wymogu uzyskania dodatkowej zgody" i zapisać ustawienie. Dzięki temu zbieranie zdarzeń zostanie oparte na zgodzie systemowej Analityczne pliki cookie, (o ile zostanie wyrażona przez Kupującego).

image40
Rysunek 7. Ustawienia dotyczące wyrażania zgody - edycja

Google Analytics 4

Istnieje możliwość włączenia modułu Google Analytics 4. Jest to usługa do zbierania danych, która ma za zadanie lepsze poznanie ścieżek klienta w witrynie internetowej (i/lub aplikacji mobilnej) tak by można było dopasować do nich działania marketingowe. Do pomiarów używane są zdarzenia. Poza zdarzeniami zbieranymi automatycznie w ramach usługi udostępniane są zdarzenia:

  • view_cart - informacja o wyświetleniu koszyka;

  • add_to_cart - informacja o produkcie/produktach dodanych do koszyka;

  • remove_from_cart - informacja o produkcie/produktach usuniętych z koszyka;

  • add_shipping_info - informacja o dostawie, jest powiązana z informacją o płatności - zmiana jednej powoduje wyświetlenie obu;

  • add_payment_info - informacja o płatności, jest powiązana z informacją o dostawie - zmiana jednej powoduje wyświetlanie obu;

  • login - informacja o zalogowaniu się do sklepu;

  • view_item - informacja o wyświetlonej karcie produktu;

  • view_promotion - informacja o wyświetlonej ofercie;

  • purchase - informacja o złożonym zamówieniu;

  • search - informacja o wyszukiwaniu;

  • sign_up - informacja o rejestracji nowego użytkownika;

  • page_view - informacja o wyświetleniu strony;

  • add_to_wishlist - informacja o produkcie dodanym do przechowalni;

  • begin_checkout - informacja o rozpoczęciu procesu składania zamówienia;

  • view_item_list - informacja o wyświetleniu oferty dedykowanej, listy Produktów z Kategorii lub wyników wyszukiwania.

Obsługa zdarzeń: "add_payment_info" i "add_shipping_info" zależy od skonfigurowanego dla Sklepu procesu składania zamówień. Dla koszyka 2-krokowego zdarzenia te będą przekazywane po przejściu do drugiego kroku, przed zdarzeniem "begin_checkout". Dla koszyka 1-krokowego zdarzenia "add_payment_info" i "add_shipping_info" będą przekazywane już po złożeniu zamówienia, przed zdarzeniem "purchase". Zdarzenie "begin_checkout" nie będzie w tym przypadku przekazywane.

Usługę po stronie Panela Administracyjnego można włączyć w zakładce Google Analytics (Administracja  Integracje zewnętrzne  Google). Z listy Wersja Google Analytics należy wybrać Google Analytics 4, a następnie zaznaczyć opcję Czy włączyć moduł Google Analytics Ecommerce? oraz podać Identyfikator usługi internetowej Google Analytics 4. Identyfikator ten (jako "Identyfikator pomiaru") jest dostępny do skopiowania na koncie Google Analytics w "Szczegółach strumienia danych z internetu" po skonfigurowaniu usługi.

image11 b2b
Rysunek 8. Włączanie usługi Google Analytics 4 w Panelu Administracyjnym

W konfiguracji Google Analytics dostępne jest również ustawienie Jeśli użytkownik odmówi zgody na analityczne pliki cookie z dwiema możliwymi opcjami:

  • Google Analytics nie będzie odczytywać ani zapisywać plików cookie - skrypty są ładowane i działają w ograniczonym trybie, tj. przekazywany jest parametr o braku zgody na pliki cookie. Jest to opcja domyślna;

  • Wyłącz całkowicie skrypty Google Analytics - nie są ładowane żadne skrypty (brak skryptów w kodzie strony).

Wybranie opcji Wyłącz całkowicie skrypty Google Analytics spowoduje, że nie będą zliczane a tym samym widoczne w Google Analitics wizyty w Sklepie Kupujących, którzy nie wyrazili zgody na Analityczne pliki cookie.
Szczegółowe informacje o usłudze Google Analytics 4 i instrukcja jej konfiguracji dostępna jest w dokumentacji Google.

Google - komunikat o powtórzonej konfiguracji tagów

W przypadku gdy tagi Google Analytics i/lub Google Tag Manager dodane są zarówno w konfiguracji Google GTM i Analytics w module Google (Administracja  Integracje zewnętrzne), jak i we Wstawce systemowej Sekcja HEAD (CMS  Edycja treści) na 'dashboardzie' pojawi się ostrzegawczy komunikat o powtórzonej konfiguracji tagów. Powtórzona konfiguracja wydłuża czas ładowania stron Sklepu, ponieważ skutkuje wielokrotnym ładowaniem skryptów Google, może również zaburzać zbieranie danych. Aby zachować poprawne działanie narzędzi analitycznych konieczne jest więc zdecydowanie się na jedną z konfiguracji.

image10 b2b
Rysunek 9. Komunikat o powtórzonej konfiguracji tagów Google — widok w Panelu Administracyjnym

Google Search Console

Google Search Console daje dostęp do narzędzi umożliwiających analizę i optymalizację wyświetleń witryny w wynikach wyszukiwania. Żeby móc z nich korzystać, należy potwierdzić, że jest się właścicielem witryny, czyli uwierzytelnić ją w Google. Rekomendowanym przez nas sposobem uwierzytelniania sklepu jest weryfikacja za pomocą tagu HTML. Aby ją przeprowadzić, należy wykonać następujące czynności:

Krok 1. Wchodzimy na stronę GSC: https://search.google.com/search-console/ i wybieramy przycisk Rozpocznij. Następnie – logujemy się do swojego konta Google (o ile nie jesteśmy jeszcze do niego zalogowani).

Krok 2. W oknie, które powinno się w tym momencie pojawić, mamy do wyboru dwa typu usługi: Domenę lub Prefiks adresu URL. Wybieramy tę drugą opcję.

Krok 3. Wprowadzamy tutaj URL naszego sklepu i klikamy przycisk Dalej.

image1
Rysunek 10. Typ usługi - Prefiks adresu URL

Krok 4. W oknie Weryfikacja własności, pomijamy Zalecaną metodę weryfikacji i przechodzimy do sekcji Inne metody weryfikacji.

Krok 5. Wybieramy Tag HTML i kopiujemy zawartość pola.

image2
Rysunek 11. Inne metody weryfikacji - Tag HTML

Krok 6. Przechodzimy teraz do Panelu Administracyjnego sklepu, do modułu Wstawki systemowe (CMS  Edycja treści  Wstawki systemowe). Z listy wstawek wybieramy Sekcja HEAD.

Krok 7. Edytujemy treść domyślną i wklejamy tam skopiowany wcześniej Tag HTML.

image3 b2b
Rysunek 12. Wstawki Systemowe - Sekcja HEAD

Krok 8. To, czy tag został prawidłowo wprowadzony, można podejrzeć na stronie sklepu w widoku narzędzi dla twórców witryn (klawisz skrótu F12), po rozwinięciu sekcji HEAD. Powinien on być widoczny jako:

<meta name="google-site-verification" content="identyfikator dostarczony przez Google">
image4
Rysunek 13. Tag HTML w widoku narzędzi dla twórców witryn

Krok 9. Jeżeli tag znajduje się w tym miejscu, możemy wrócić do Google Search Console i wybrać przycisk Weryfikuj.

image5
Rysunek 14. Weryfikacja własności

Krok 10. Jeżeli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, możemy przejść do usługi i jako właściciele witryny korzystać z funkcjonalności Google Search Console.

Google Shopping (Hybrid)

Usługę można skonfigurować w zakładce Konfiguracja przy użyciu widocznej ikony.

Google Shopping to serwis, który pozwala na przeglądanie asortymentu sklepów internetowych i porównywanie cen produktów. Serwis jest dostępny w wielu krajach i pozwala na uplasowanie się z produktem na wysokim poziomie w wynikach wyszukiwania.

image137
Rysunek 15. Google Shopping

W zakładce Kategorie można przypisać produkty z kategorii utworzonych w sklepie do kategorii dostępnych w Google Shopping.

image138
Rysunek 16. Google Shopping – Atrybuty

Umożliwiono przekazywanie informacji o kosztach dostawy (shipping) w pliku eksportowym Google Shopping. Aby informacje o wybranych kosztach dostawy były przekazywane należy dodać wybrane Metody dostawy w opcji Eksport informacji o kosztach dostaw. Informacje przekazywane są dla wszystkich Krajów dodanych do wybranych Metod dostawy (Administracja  Konfiguracja  Metody dostawy). Domyślnie żadne informacje o kosztach dostaw nie są eksportowane.

Google Shopping daje możliwość określenia Atrybutów przez przypisanie wartości atrybutu z systemu WAPRO B2C/B2B/Hybrid (jeśli operator nie przypisze wartości, którą chce pokazać w serwisie, system przypisze wartość domyślną).

Możliwe jest również przekazywanie ceny za jednostkę referencyjną do Google Shopping poprzez dwa parametry - unit_pricing_measure i unit_pricing_base_measure. Aby funkcja działała prawidłowo, w Panelu administracyjnym w zakładce Jednostki na karcie Google Shopping należy ustawić powiązanie pomiędzy jednostkami używanymi w Sklepie a jednostkami obsługiwanymi przez Google.

Jeżeli po zmapowaniu na jednostkę Google Shopping jednostka referencyjna reprezentuje ilość (CT), to jest pomijana, a informacje przekazywane są na podstawie domyślnej jednostki sprzedaży.
image14
Rysunek 17. Ustawianie powiązania pomiędzy jednostkami używanymi w Sklepie a jednostkami obsługiwanymi przez Google

Do eksportów dla Google Shopping dodany jest również parametr availability_date. Atrybut ten informuje o dacie możliwej wysyłki produktu, gdy dostępność produktu jest określona jako backorder (status, gdy produkt nie jest dostępny na stanie magazynowym, ale dopuszczona jest jego sprzedaż). Data ta określana jest na podstawie przypisanego czasu realizacji produktu (dla przypadku, gdy jest on niedostępny). Jeśli wartość ta nie jest określona na produkcie, to pobierany jest domyślny czas realizacji dla produktów niedostępnych. Jeśli również ten parametr nie jest określony, to przesyłana jest maksymalna dopuszczalna data realizacji (tj. +1 rok).

Google reCAPTCHA

Google reCAPTCHA jest darmowym serwisem, który chroni strony internetowe przed spamem oraz botami (zabezpieczenie znane m.in. jako potwierdzenie, że odwiedzający stronę nie jest robotem). Usługa opiera się na zaawansowanych metodach analizy ryzyka ataku i pozwala na zachowanie bezpieczeństwa m.in. dla sklepów internetowych.

Udostępniono również możliwość korzystania z Google reCAPTCHA w wersji 3. W wersji tej zmieniony został sposób sprawdzania przez witryny aktywności wskazujących na obecność bota bądź realnego użytkownika. Generowana jest ocena, która informuje o tym, jak podejrzana jest dana interakcja, co oznacza, że użytkownicy w ogóle nie muszą podejmować żadnych działań np. wybierać właściwego obrazka.

Zakładka pozwala na dodanie usługi dla Sklepu. Wystarczy podać klucze wymagane do weryfikacji reCAPTCHA.

Aby wygenerować klucze publiczny i prywatny reCAPTCHA należy: 1. Utworzyć konto Google (lub zalogować się do już posiadanego); 2. Wejść na stronę https://www.google.com/recaptcha i przejść do zakładki v3 Admin Console; 3. Podać dowolną nazwę etykiety dla nowego klucza, wybierając typ reCAPTCHA V2 lub V3; 4. Podać nazwę domeny, w której działa Sklep, zapoznać i zaakceptować regulamin i zarejestrować się; 5. Skopiować wygenerowane dwa klucze: klucz publiczny oraz klucz prywatny.

Aby dodać klucze do Sklepu i uruchomić usługę należy: 1. Wkleić wygenerowane klucze, w odpowiednie pola w Panelu Administracyjnym: (Administracja  Integracje zewnętrzne  Google  Google reCAPTCHA); 2. Odświeżyć cache sklepu, klikając w przycisk Odśwież przy Odśwież wszystko (Administracja  Narzędzia  Indeksacja i cache).

ReCAPTCHA zostanie aktywowany w Sklepie na formularzu logowania po czterech nieudanych próbach logowania. Prawidłowe zalogowanie resetuje licznik.
image46
Rysunek 18. Rejestracja domeny w Google reCAPTCHA v3 (generowanie kluczy)
image47
Rysunek 19. Konfiguracja Google reCAPTCHA v3 w Panelu Administracyjnym

Google Maps

Aby w integracji usługi Google uruchomić usługę Google Maps, należy wprowadzić w panelu klucz API. Widget mapy z Google Maps jest wykorzystywany przez sklepy internetowe (i nie tylko) do pokazania lokalizacji firmy w zakładce Kontakt na stronie internetowej. Połączenia/odwołania do Google Maps wymagają indywidualnego klucza API. Bezpłatnie można uzyskać klucz API do Google Maps z limitem żądań/zapytań 25 000 dziennie.

Opinie konsumenckie Google (Hybrid)

W tej zakładce możliwe jest włączenie opinii konsumenckich Google. Funkcja ta umożliwia zbieranie opinii oraz ocen produktów od klientów, którzy kupili zrobili zakupy w sklepie.

Uwierzytelnianie Google

Tutaj dostępne są dane uwierzytelniania przy logowaniu się do sklepu za pomocą konta Google lub Facebooka.