Nowa Wyszukiwarka Produktów w Sklepie

W związku z obowiązującymi trendami w e-commerce oraz aktualnymi kierunkami rozwoju algorytmów wyszukiwarek dokonaliśmy gruntownej przebudowany mechanizmu wyszukiwania Produktów w Sklepach WAPRO B2C/B2B/Hybrid, czego celem była poprawa jakości przedstawianych wyników i dostarczenia Kupującym jeszcze bardziej efektywnego sposobu na dotarcie do interesujących ich Produktów.

Zdiagnozowane problemy w dotychczasowej wyszukiwarce

  1. W przypadku nieodnalezienia ścisłego dopasowania produktów do wyszukiwanej frazy wyniki wyszukiwania mogły nie odpowiadać intencjom Kupującego. Wyszukiwarka nie dostarczała sposobu na doprecyzowanie tych intencji, lecz w sposób uniwersalny interpretowała wpisaną frazę i wyświetlała wyniki. Powodowało to jednak, że w przypadku niepełnych lub błędnie wpisanych fraz (składniowo, stylistycznie, ortograficznie, formalnie), prezentowane wyniki mogły być mało adekwatne, a czasem wręcz mogły wydawać się losowe.

  2. Mechanizm wykluczania nisko dopasowanych trafień często eliminował z wyników wyszukiwania produkty, które w danym kontekście jednak powinny zostać zaprezentowane, a jego konfiguracja była dość trudna do optymalizacji dla różnych przypadków.

  3. Wyszukiwanie bezpośrednie w opisach produktów często prowadziło do wyświetlania nieoczekiwanych z punktu widzenia Kupujących rezultatów.

  4. Wyszukiwanie z rozmyciem dla dużych baz produktowych było operacją bardzo złożoną, co przekładało się na wydłużony czas oczekiwania na rezultat wyszukiwania, co z kolei wpływa negatywnie na komfort użytkowników.

Co zmieniliśmy?

Nowa wersja wyszukiwarki eliminuje wyżej wymienione problemy dzięki poniższym zmianom:

  1. Zrezygnowaliśmy z prezentowania wyników, które nie są adekwatne do wpisanej frazy, zastępując je sugestiami fraz, dla których wyszukiwanie będzie skuteczne.

  2. W przypadku błędnie wpisanej frazy proponujemy sugestie fraz oparte na danych produktowych oraz kierujemy użytkownika do najbardziej trafnej frazy.

  3. Wyszukiwanie w opisach produktów będzie realizowane jedynie na żądanie użytkownika.

  4. Usunęliśmy konfigurację rozmycia i eliminacji mniej pasujących wyników.

  5. Zwiększyliśmy wydajność autopodpowiadania i procesu wyszukiwania.

image1
Figure 1. Nowa wyszukiwarka - wyszukiwanie po frazie podobnej i propozycja innej frazy
image4
Figure 2. Nowa wyszukiwarka - propozycja frazy podobnej

W celu poprawy precyzji wyszukiwanie w opisach Produktów będzie wykonywane dopiero po wybraniu tej opcji przez Kupującego.

image2
Figure 3. Dodatkowe wyszukiwanie w opisach Produktów

Z ustawień Wyszukiwarki Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu usunięta została również niepotrzebna obecnie konfiguracja rozmycia wyszukiwania.

Zwracamy uwagę na możliwość użycia synonimów, czyli fraz niewidocznych dla użytkownika, ale biorących udział w wyszukiwaniu.

W konfiguracji Systemu dostępna jest opcja dodawania do Produktów ich Synonimów, tak by miały one wpływ na wyniki wyszukiwania, ale nie były widoczne w Sklepie. Służy do tego Atrybut systemowy Synonimy Sklep  Sprzedaż  Atrybuty. Pozwala to na dodanie do Produktu np. jego nazwy zwyczajowej, po której może być on wyszukiwany w Sklepie.

Aby opcja wyszukiwania po dodanych Synonimach działała w Sklepie konieczne jest ustawienie dla nich Wpływu na wyniki wyszukiwania Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Wyszukiwarka. Domyślnie wybrana jest opcja "Brak wpływu".
Działanie opcji wyszukiwania po Synonimach zależne jest od przygotowanej dla Sklepu konfiguracji Systemu.
image3
Figure 4. Wyszukiwanie po wartości Synonimu