Zamówienia

Moduł Zamówienia znajduje się w Menu Sklep  Sprzedaż.

image1 b2c
Rysunek 1. Sklep – Zamówienia

Moduł prezentuje listę Zamówień w trakcie realizacji. Zamówienia zrealizowane lub anulowane są prezentowane w module Archiwum zamówień Sklep  Sprzedaż.

Moduł posiada dodatkowy panel filtrów biznesowych, pozwalający na filtrowanie po cechach związanych z płatnościami, zamówionymi Produktami czy statusem Zamówienia.

image2
Rysunek 2. Zamówienia – panel filtrów biznesowych

Dodatkowo lista zamówień umożliwia wykonanie kilku operacji grupowych:

  • ponowny eksport do systemu ERP,

  • zmiana statusu płatności,

  • zmiana statusu Zamówienia,

  • dodanie komentarza.

Zamówienia wysłane do systemu ERP zostały na liście wyróżnione ikoną widoczną w kolumnie Numer zamówienia.

image3 b2c
Rysunek 3. Zamówienia – operacje

Kliknięcie w numer Zamówienia pozwala przejść do karty Zamówienia.

Karta zamówienia

Na górnym panelu w karcie Zamówienia pokazane zostały najważniejsze informacje dotyczące złożonego zamówienia, tj. numer zamówienia, data złożenia zamówienia, jego wartość (wraz z informacją o statusie płatności), Kupujący składający zamówienie oraz status realizacji zamówienia.

W sekcji Dane podstawowe zamówienia widoczne są:

  • Dane zamówienia – podstawowe informacje dotyczące zamówienia (m. in. jego numer, data, wartość, status, typ),

  • Dane Kupującego, który złożył zamówienie.

Poniżej widoczne są również:

  • Historia zamówienia z aktualnym statusem Zamówienia,

  • Płatności z widokiem bieżącego statusu,

  • Lista Produktów zakupionych w ramach danego Zamówienia.

Z poziomu tego widoku uprawniony Operator ma możliwość modyfikacji części aspektów Zamówienia:

  • rabat,

  • Metody dostawy,

  • punkt odbioru,

  • numer przesyłki,

  • dane adresowe,

  • notatka operatora,

  • status zamówienia,

  • status płatności,

  • pozycje zamówienia.

Edycji poszczególnych elementów Zamówienia można dokonywać tylko w niektórych statusach. Szczegóły możliwości edycji zamówień w poszczególnych statusach są dostępne w Menu (Administracja  Konfiguracja  Proces zakupowy).

image4 b2c
Rysunek 4. Zamówienia - karta zamówienia
Podczas edycji cen danego Zamówienia/Zapytania o wycenę (Sklep  Sprzedaż  Zamówienia), które złożone zostało w  walucie innej niż bazowa, umożliwiono wybór waluty, w której podawana jest nowa cena. Nowa cena może być podana w walucie zamówienia lub walucie bazowej systemu (domyślnie). Edycji ceny pozycji na karcie danego Zamówienia/Zapytania można dokonać wybierając opcję Ustaw cenę produktu pod przyciskiem Operacji.

Rabat

Rabat indywidualny może być zdefiniowany procentowo lub kwotowo oraz odnosić się do wartości netto lub brutto. Jeżeli dla Produktu został udzielony rabat, po najechaniu na ikonę informacji wyświetlona zostanie informacja o cenie/wartości przed rabatem, nazwie rabatu oraz czy jest to stały rabat cenowy.

image5 b2c
Rysunek 5. Zamówienia – rabat indywidualny
image6 b2c
Rysunek 6. Zamówienia – wartość zamówienia

Informacja o wartości procentowej upustu znajduje się także w powiadomieniu mailowym o zamówionych Produktach. Jest ona widoczna przy pozycji zamówienia pod przekreśloną ceną wyjściową.

Precyzję, z jaką ma być prezentowany upust, można skonfigurować w ustawieniach sprzedaży (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Sprzedaż  Konfiguracja wyświetlania zaokrąglenia wartości procentowej rabatu).

Metoda dostawy

Prezentowana jest tutaj informacja o wybranej Metodzie dostawy i Metodzie płatności oraz ich łącznej cenie. Metoda dostawy jest wybierana przez Kupującego w trakcie składania Zamówienia, ale może być później edytowana.

Metody dostawy i Metody płatności możemy definiować lub edytować w Menu (Administracja  Konfiguracja).

Wartość Zamówienia a kwota do zapłaty

W sekcji Dane zamówienia znajduje się pole Kwota do zapłaty. Wartość tę można wprowadzić do Zamówienia z poziomu Panelu Administracyjnego (pole w karcie Zamówienia, dostępne na dla uprawnionych Operatorów) lub integracyjnie w komunikacie zmiany statusu. Wprowadzenie Kwoty do zapłaty zmienia wartość Zamówienia. Zmiana ta powoduje również, w przypadku płatności elektronicznych, zainicjowanie zwrotu częściowego lub dopłaty do Zamówienia. Opcja Kwoty do zapłaty może być wykorzystana w przypadkach, gdy między wystawionym dokumentem sprzedaży a złożonym zamówieniem występują różnice w wartościach, które należy wprowadzić do Zamówienia, a nie ma możliwości zrobienia tego poprzez zmianę na pozycjach Zamówienia.

Punkt odbioru

Możliwość zmiany miejsca dostawy. Wybór z listy zdefiniowanych Punktów odbioru dla danego Kupującego.

Numer przesyłki

Możliwość wprowadzenia numeru przesyłki.

Umożliwiono dodawanie do danych Zamówienia, wielu numerów przesyłki równocześnie oraz generowanie na ich podstawie linków do śledzenia zamówienia. Linki te będą generowane na podstawie Szablonu linku śledzącego przesyłkę podanego dla danej Metody dostawy Administracaj  Konfiguracja. Numery takie należy wpisywać, w nowej linijce, rozdzielone spacją, przecinkiem bądź średnikiem.

Umożliwiono również podawanie bezpośrednich linków do śledzenia przesyłki. Zostały one wyłączone z mechanizmu generowania na podstawie szablonu, jeśli rozpoczynają się od protokołu "http".

W przypadku zmiennych dotyczących śledzenia przesyłki, które można dodać do Szablonów wiadomości CMS  Edycja treści dotyczących zamówień: dla zmiennych ${order_tracking_number} i ${order_tracking_url} podane numery zostaną wyświetlone po przecinku. Natomiast w przypadku zmiennej ${order_tracking_info} w powiadomieniu e-mail przesłane zostaną linki do śledzenia przesyłki.

Dane adresowe

Dla Zamówienia mogą być zdefiniowane dwa rodzaje adresu:

  • adres dostawy - punkt odbioru przesyłki/adres korespondencyjny;

  • dane adresowe - adres zamieszkania Kupującego, który jest jednocześnie adresem do faktury.

Podczas składania Zamówienia Kupujący musi podać przynajmniej jeden adres - Adres dostawy lub Dane adresowe. Jeżeli Kupujący wybrał inny Adres dostawy, uzupełnione zostaną również dane do faktury.

Operator w Panelu Administracyjnym ma możliwość edycji istniejących już adresów lub dodania osobnego adresu do faktury, jeżeli nie został zdefiniowany.

Notatka operatora

Panel Notatka operatora umożliwia dodania/edycji notatki operatora dla danego zamówienia. Notatka taka jest widoczna tylko w Panelu Administracyjnym. Dodawanie/edycja notatki dostępna jest dla operatorów z głównym uprawnieniem Menadżer zamówień lub z uprawnieniem cząstkowym Menadżer notatki operatora w zamówieniach.

Historia zamówienia

Przejścia pomiędzy statusami zdefiniowane są w Menu (Administracja  Konfiguracja  Proces zakupowy).

Domyślnie Operator w tej sekcji widzi aktualny Status zamówienia oraz ma możliwość zmiany statusu i dodania komentarza. Za pomocą przycisku Zobacz/Ukryj pełną historię ma możliwość prześledzenia szczegółów dotyczących zmian statusu.

Informacje o zmianach statusu dokonanych przez Operatora zostaną wysłane mailem do składającego zamówienie, zgodnie z konfiguracją w module Proces zakupowy (Administracja  Konfiguracja).

Operator może zmieniać statusy zamówienia, jeżeli zamówienie wcześniej nie otrzymało statusu Zakończone lub Anulowane.

Zmiana statusu płatności

Operator może zmienić w Panelu Administracyjnym status płatności, jeżeli status Zamówienia jest różny od anulowanego lub zakończonego.

Załączniki

Jeśli podczas składania Zamówienia dodane zostały do niego załączniki, będą widoczne w tym miejscu.

Również komunikat wychodzący Zamówienia będzie zawierał link publiczny do załącznika Zamówienia.

Modyfikacja pozycji Zamówienia

Jeżeli Zamówienie znajduje się w statusie, który umożliwia modyfikację listy Produktów, mamy możliwość dodawać, usuwać lub zmieniać ilość Produktów na Zamówieniu.

Aby poinformować składającego Zamówienie o dokonanych zmianach na pozycjach Zamówienia, Operator może użyć przycisku Poinformuj o zmianach.

image7 b2c
Rysunek 7. Zamówienia - modyfikacja pozycji Zamówienia - Poinformuj o zmianach

Możliwe jest także importowanie pozycji Zamówień z pliku XLSX/CSV na karcie zamówienia. Plik przeznaczony do importu powinien zawierać następujące kolumny: identyfikator produktu, ilość oraz jednostka sprzedaży (opcjonalnie). Identyfikator produktu jest zgodny z wyznacznikiem Produktu skonfigurowanym na potrzeby importu Koszyka w Sklepie. Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Proces składania zamówienia  Import/eksport koszyka Domyślnie jest to ID produktu.

Funkcjonalność jest dostępna dla uprawnionych Operatorów.

Dostępna jest też opcja pozwalającą na import plików, w których dodano wiersz z nazwami kolumn importowanych danych. Opcja Pomiń pierwszy wiersz z nagłówkami kolumn. Opcja ta jest domyślnie zaznaczona.

image14
Rysunek 8. Import pozycji Zamówienia - pomijanie pierwszego wiersza

Udostępniono również funkcjonalność importu Zamówień z pliku xlsx/csv, która pozwoli na importowanie Produktów, których podana ilość jest niezgodna z parametrami Jednostki sprzedaży: Skok, Minimalna ilość do sprzedania, Maksymalna ilość do sprzedania. Po zaznaczeniu opcji W przypadku niezgodności z parametrami jednostek sprzedaży importuj w skorygowanych ilościach w ustawieniach Importu zamówienia, jeśli podana w pliku ilość, będzie niezgodna z którymś z parametrów, zostanie ona zaokrąglona do prawidłowej wartości. Po zakończeniu importu pojawi się komunikat z informacją o zaimportowanych ilościach. Natomiast jeśli opcja ta nie będzie zaznaczona, Produkty takie zostaną pominięte podczas importu.

Parametrami Jednostki sprzedaży dla Produktu można zarządzać w Panelu Administracyjnym, na karcie danego Produktu Sklep  Asortyment, w zakładce Jednostki produktu.

Przekazywanie informacji o terminie realizacji do pozycji Zamówienia

Informacja o terminie realizacji Zamówienia może być przesyłana za pomocą komunikatu integracyjnego. Po przesłaniu będzie ona prezentowana w Sklepie oraz Panelu Administracyjnym.

Jeżeli informacja taka zostanie przesłana integracyjnie, pojawi się w Sklepie w "Historii zamówień" przy pozycji Zamówienia pod nazwą Produktu. W Panelu Administracyjnym natomiast będzie ona widoczna w szczegółach Zamówienia w dodatkowej kolumnie Oczekiwany termin realizacji.

Możliwość dodawania do Zamówień Produktów do z ukrytych ofert

W opcjach konfiguracji Ofert dedykowanych (Sklep  Oferta) dostępny jest parametr Widoczna w sklepie. Oferta z wyłączoną widocznością będzie ukryta w Sklepie. Natomiast uprawniony Operator będzie mógł dodawać Produkty z takich Ofert dedykowanych do Zamówienia z poziomu Panelu Administracyjnego. Służy do tego opcja Wybierz ofertę dedykowaną.

image15
Rysunek 9. Dodawanie ukrytej Oferty dedykowanej do Zamówienia w Panelu Administracyjnym

Podsumowanie rabatów

W zakładce Podsumowanie rabatów prezentowane są rabaty cząstkowe naliczone dla danego Zamówienia:

  1. Rabat podstawowy – rabat wynikający z:

    • obniżenia ceny bazowej Produktu,

    • obniżenia ceny w Ofercie dedykowanej,

  2. Rabat dla produktu - rabat ustawiony w Sklep  Oferta  Rabaty i kupony,

  3. Rabat dla zamówienia – rabat ustawiony w Sklep  Oferta  Rabaty i kupony.

image8
Rysunek 10. Zamówienia – Podsumowanie rabatów

Wartości w tabeli są prezentowane w kwotach netto lub brutto zgodnie z konfiguracją Sklepu. Sposób prezentacji można określić w Ustawieniach sklepu: Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Sprzedaż  Ustawienia sprzedaży  Podsumowanie wartości zamówienia na podstawie.

W ikonkach [i] w Rabatach dla produktów i Rabatach dla zamówień zaprezentowano informację, który Rabat został zastosowany, i czy był on naliczany od kwoty netto czy brutto.

Rabaty w Zamówieniu zostaną naliczone zgodnie ze Strategiami naliczania rabatów w kontekście ofert.

Dla Zamówień złożonych w walucie innej niż Waluta bazowa ceny prezentowane są dodatkowo w owej walucie obcej. W zakładce Podsumowanie rabatów wyświetlana jest również informacja o Walucie zamówienia oraz kurs, według którego przeliczone zostało Zamówienie.

image19 b2c
Rysunek 11. Widok Waluty Zamówienia oraz cen w walucie obcej na karcie Zamówienia w Panelu Administracyjnym

Zakładka Faktury

Zakładka prezentuje listę faktur VAT wystawionych do wybranego Zamówienia w systemie ERP. Informacja ta jest integrowana z systemem ERP.

Klikając w numer dokumentu, można przejść do karty informacyjnej wybranej faktury.

Szczegółowy opis karty Faktury znajduje się w module: (Sklep  Sprzedaż  Faktury).

Integracja Faktur z WAPRO Mag jako załączników do zamówień

Dla kont B2C umożliwiona została integracja Faktur z WAPRO Mag jako załączników do Zamówień. Pliki Faktur w formacie PDF podobnie jak pozostałe załączniki do Zamówień będą dostępne do pobrania na karcie Zamówienia: w Panelu Administracyjnym w sekcji Załączniki oraz w Sklepie: w zakładce Pliki. Integracja jest uruchamiana z poziomu WAPRO Mag w Kreatorze rejestracji usługi lub w oknie edycji parametrów usługi, gdzie należy zaznaczyć opcję Przesyłaj faktury do zamówień internetowych z modułu e-Dokumentów.

image21
Rysunek 12. Włączanie opcji "Przesyłania faktur do zamówień internetowych" w WAPRO Mag
image22
Rysunek 13. Faktura jako załącznik do Zamówienia - widok w Sklepie

Zestawienie Zamówień z błędami importu do systemu ERP

Umożliwiono śledzenie ewentualnych problemów z integracją Zamówień z systemem ERP. Powiadomienie o błędach będzie cyklicznie (co godzinę) wysyłane do administratora Sklepu (na ten sam adres mailowy, na który przesyłana jest informacja o nowym Zamówieniu). Aby wyłączyć przesyłanie powiadomienia, należy dezaktywować szablon wiadomości Zestawienie zamówień z błędami importu do systemu ERP (CMS  Edycja treści  Szablony wiadomości).

Zamówienia - widok w Sklepie

Lista zamówień widoczna jest w sklepie w Strefie klienta. Dostępne nad listą filtry ułatwiają wyszukiwanie. Przy pozycji zamówienia dostępne są natomiast następujące akcje:

  • podgląd - umożliwia przejście do szczegółów zamówienia,

  • ponownie złóż zamówienie,

  • plik XLS - umożliwia pobranie zamówienia jako pliku ZLS,

  • plik PDF - umożliwia pobranie zamówienia jako pliku PDF.

image18
Rysunek 14. Lista zamówień w sklepie

Dodawanie załączników do Zamówień

Jeśli opcja taka zostanie skonfigurowana, do Zamówień można dodawać załączniki. Aby opcja ta była widoczna w Sklepie, w zakładce Proces składania zamówień (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia Sklepu) należy włączyć funkcjonalność Umożliwiaj dodanie załączników do zamówienia.

Możliwe jest również wymaganie dodawanie załączników do wybranych Metod dostawy (Administracja  Konfiguracja). Wybranie Metody dostawy z włączoną wymagalnością załącznika blokuje możliwość złożenia Zamówienia, jeżeli załącznik nie zostanie dodany.

Dodane pliki będą widoczne w Sklepie w szczegółach Zamówienia, w zakładce Pliki. W Panelu Administracyjnym załączniki te do można zobaczyć na karcie Zamówienia, w sekcji Załączniki.

Powyższe załączniki mogą być przekazane integracyjnie do WAPRO Mag. Również komunikat wychodzący Zamówienia będzie zawierał link publiczny do załącznika dodanego do Zamówienia.

Pobieranie danych z GUS podczas podawania danych do Faktury w Sklepie

Udostępniono mechanizm automatycznego uzupełniania danych do faktury w Sklepie po podaniu numeru NIP. Dane te są pobierane z GUS.

Wyświetlanie numeru zamówienia Kupującego przy Fakturze

Na liście i w szczegółach Faktur w Sklepie dodana jest informację o własnym numerze nadanym przez Kupującego przy tworzeniu Zamówienia, na podstawie którego wystawiono daną Fakturę.