Grupy klientów

Moduł Grupy klientów znajduje się w Menu Sklep  Sprzedaż.

image1
Rysunek 1. Sklep – Grupy klientów

Moduł służy do prezentacji i zarządzania Grupami klientów. Zdefiniowanie Grupy klientów może być wykorzystane na przykład do rozsyłania Biuletynu informacyjnego lub adresowania promocji.

Grupy statyczne

W module można utworzyć Grupę klientów (przycisk Dodaj grupę), nadając jej indywidualną nazwę oraz dodając opis Grupy (pole nieobowiązkowe). Następnie do Grupy należy przypisać Klientów i kliknąć Zapisz, aby utworzyć Grupę.

image2
Rysunek 2. Grupy klientów - dodawanie nowej Grupy

Kliknięcie w nazwę zdefiniowanej Grupy powoduje przejście na kartę danej Grupy.

image3
Rysunek 3. Grupy klientów – wejście w szczegóły Grupy

Po wejściu na kartę Grupy można wykonać kilka operacji:

  1. dodać do Grupy nowych Klientów – przycisk Wybierz klientów,

  2. usunąć z Grupy wybranych Klientów - w pierwszej kolumnie tabeli zaznaczamy checkboxy przy Klientach, których chcemy usunąć z Grupy, a następnie klikamy przycisk Usuń klientów,

  3. zmienić nazwę i opis Grupy, używając funkcji Edytuj.

Dynamiczne Grupy klientów

Możliwe jest stworzenie Grupy klientów, która będzie napełniała się automatycznie na podstawie zadanych parametrów, np. miasta, kodu pocztowego, liczby Zamówień, atrybutu itd., czyli Grupy dynamicznej. Grupę taką można utworzyć w module Grupy klientów (Sklep  Sprzedaż) po wybraniu przycisku Dodaj dynamiczną grupę.

Tworząc nową Grypę dynamiczną, należy podać jej nazwę oraz Kryteria przypisania klientów do grupy. Obok pola do wpisania kryteriów przypisania dostępna jest Lista parametrów oraz przykłady użycia. Są to wszystkie parametry, których można użyć do tworzenia Grupy dynamicznej Klientów.

Listę wszystkich Klientów wraz z ich parametrami, można sprawdzić w zakładce Dziedzina dynamicznych grup klientów. Nad listą widoczna jest też Data ostatniego odświeżenia dziedziny wraz z przyciskiem ręcznego odświeżania. Dziedzina odświeża się automatycznie raz na dobę oraz każdorazowo przy dodawaniu nowej Grupy dynamicznej. Aby wymusić odświeżenie dziedziny, należy przejść do zakładki Dziedzina dynamicznych grupy klientów i nacisnąć przycisk Odśwież dziedzinę grup dynamicznych.

Przykłady biznesowego wykorzystania Grup klientów:

Jednym z dostępnych parametrów jest: Liczba dni od pierwszego zalogowania. Jest to liczba dni, które upłynęła od daty pierwszego zalogowania Klienta. Pozwala to na definicję Grupy nowych Klientów i np. premiowanie ich dodatkowym rabatem. Podobnie można wykorzystać parametr Liczba zamówień i utworzyć rabat dla Klientów, którzy nie złożyli jeszcze Gamówienia. Przykładowo, aby udzielić automatycznego Rabatu dla zamówienia, np. "15% na pierwsze zamówienie" należy:
  1. Utworzyć dynamiczną Grupę klientów (Sklep  Sprzedaż  Grupy klientów) "Bez zamówień" o parametrze "ORDERS_QUANTITY = 0" ,

  2. Utworzyć odpowiedni Rabat dla zamówienia (Sklep  Oferta  Rabaty i kupony), który umożliwi uzyskanie 15% rabatu. Na karcie tego Rabatu w zakładce Kryteria grup docelowych należy wybrać utworzoną grupę "Bez zamówień". Należy również zwrócić uwagę na Priorytet Rabatu dla zamówienia.

  3. Aktywować Rabat dla zamówienia. Rabat zostanie udzielony automatycznie Klientom przypisanym do tej Grupy, (o ile spełnione zostaną wszystkie kryteria).

Analogicznie można utworzyć też Rabat dla produktów i/lub opcję Darmowej dostawy.

Dynamiczną Grupę klientów o parametrze Użytkownik zarejestrowany np. IS_REGISTERED_USER = TRUE można wykorzystać do tworzenia Wstawek własnych (CMS  Edycja treści) widocznych tylko dla Klientów zalogowanych. W tym celu należy utworzyć odpowiednią dynamiczną Grupę klientów np. "Klienci zalogowani", a następnie w zakładce Grupy klientów na karcie wybranej Wstawki własnej wybrać właśnie tę Grupę.

Podczas dodawania/edytowania grupy dynamicznej można określić, czy litery zawierające znaki diakrytyczne, np. nazwiskach, nazwach miast, atrybutach itd., mają zostać znormalizowane i zastąpione prostymi odpowiednikami, np. ó - o, ż - z. Po włączeniu normalizacji do Grupy automatycznie dodane zostaną oddziały np. z miasta Kraków, zarówno wtedy, kiedy nazwa została zapisana jako "Kraków", jak i wtedy, kiedy pominięte zostały znaki diakrytyczne: "Krakow".

Należy pamiętać, że włączenie/wyłączenie opcji Normalizacja znaków diakrytycznych jest globalne. Oznacza to, że zaznaczenie/odznaczenie tej opcji na karcie jednej z Grup dynamicznych włączy/wyłączy opcję dla wszystkich Grup.
image6
Rysunek 4. Dodawanie Grupy dynamicznej klientów

Systemowa Grupa klientów — Klienci anonimowi

Utworzono systemową Grupę klientów — Klienci anonimowi, która pozwala np. na zdefiniowanie innych Rabatów czy Metod płatności, widoczności Etykiet itp. dla Klientów, którzy nie są zarejestrowani/zalogowani do Sklepu.