Koszyk i Zamówienia
Dostępność poszczególnych opcji/ funkcjonalności w Sklepie jest zależna od zastosowanej konfiguracji Sklepu. W celu zmian konfiguracji należy skontaktować się z Menadżerem Projektu po stronie Asseco BS. |
Zamawianie Produktów w różnych jednostkach sprzedaży
Dostępny jest szereg funkcjonalności pozwalających na dostosowanie domyślnego mechanizmu zamawiania Produktów w odniesieniu do ich jednostek sprzedaży.
Sposób prezentacji jednostek sprzedaży Produktu
Domyślnie, jeśli dany Produkt sprzedawany jest w różnych jednostkach, przy opcji dodania go do Koszyka widoczna jest rozwijalna lista jednostek. Można z niej wybrać jednostkę, w której Produkt ma zostać dodany do Koszyka. Jeśli z listy nie zostanie wybrana inna jednostka, Produkt jest dodawany do Koszyka w "domyślnej jednostce sprzedaży".

Dostępny jest również mechanizm pozwalający na taką konfiguracją, w której dla każdej jednostki sprzedaży dostępny będzie osobny przycisk dodawania do Koszyka. Przyciski takie będą widoczne wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość dodawania Produktów do Koszyka, np. na karcie Produktu, ich liście czy niektórych panelach z Produktami, o ile dany Produkt jest sprzedawany w różnych jednostkach.

Grupowanie pozycji w Koszyku
Domyślny mechanizm pozwala na dodawanie do Koszyka tego samego Produktów w tylko jednej z dostępnych jednostek. Nawet jeśli wcześniej do Koszyka dodano Produkt np. w jednostce A, to po dodaniu do Koszyka tego samego Produktu w jednostce B, właśnie taka jednostka będzie prezentowana w Koszyku, a ilość będzie zależna od wzajemnej relacji tych jednostek.
1. Produkt X dodano do Koszyka w ilości 1 opakowania. W przypadku Produktu X opakowanie zawiera 6 sztuk. Następnie do Koszyka dodano 3 sztuki Produktu X. W Koszyku znajdzie się 9 sztuk Produktu X (6+3=9). |
2. Produkt X dodano do Koszyka w ilości 11 sztuk. Produkt ten sprzedawany jest również w opakowaniach po 6 sztuk. Do Koszyka dodano następnie 2 opakowania. Tym samym w Koszyku znajdzie się 3 opakowania Produktu X, ponieważ wcześniej dodana liczba 11 sztuk było to jedno pełne opakowanie plus 5 dodatkowych sztuk, które w przypadku zmiany jednostek zostało zignorowane. |
Analogicznie domyślny mechanizm działa w przypadku pozycji Ofert dedykowanych.
Dostępny jest również mechanizm pozwalający na konfigurację, w której po dodaniu do Koszyka Produktu w jednostce A oraz w jednostce B, pozycje te w Koszyku nie będą sumowane. Oznacza to, że jeśli dany Produkt/pozycja oferty zostanie dodana do Koszyka najpierw np. w ilości 2 opakowań, a następnie dodane zostanie jeszcze np. 3 sztuki, to zostanie to potraktowane jako osobne pozycje w Koszyku oraz na złożonym na podstawie tego Koszyka Zamówieniu.
Do koszyka dodano 3 sztuki Produktu X. Następnie dodano do Koszyka również 2 opakowania Produktu X. Produkt X prezentowany jest w Koszyku jako dwie oddzielne pozycje: 3 sztuki oraz 2 opakowania. Następnie do koszyka dodano jeszcze 3 sztuki Produktu X. Wówczas w Koszyk będzie to prezentowane jako dwie oddzielne pozycje 2 opakowania oraz 6 sztuk. Podział ten zostanie zachowany nawet w przypadku, gdy 6 sztuk Produktu X odpowiadałyby dokładnie jednemu jego opakowaniu. |
W konfiguracji pozwalającej na rozdzielanie pozycji w Koszyku według jednostek, w przypadku Ofert dedykowanych z warunkami, jeśli dana pozycja dodawana będzie do Koszyka w różnych jednostkach, to spełnienie warunku ofertowego będzie weryfikowane na podstawie wszystkich wystąpień tej pozycji w Koszyku.
Stworzono Ofertę dedykowaną, w której po dodaniu do Koszyka 3 opakowań Produktu X i/lub Produktu Y, można również zakupić jedną sztukę Produktu Z w promocyjnej cenie. W opakowaniu mieści się 6 sztuk Produktu X. Do Koszyka dodano 5 sztuk Produktu X oraz po opakowaniu Produktu X i Produktu Y. W ten sposób nie spełniono warunku dodania do Koszyka 3 opakowań Produktu X i/lub Produktu Y. Warunek ten zostanie jednak spełniony po dodaniu do koszyka jeszcze jednej sztuki Produktu X. |
Zmiana ustawień konfiguracji Strategii grupowania pozycji w koszyku spowoduje wygaśnięcie aktywnych sesji w Sklepie. Kupujący zalogowani zostaną wylogowani, wyczyszczone zostaną również wszystkie Koszyki. |

Automatyczna konwersja jednostek w Koszyku
Dostępna jest również dodatkowa opcja rozbudowania konfiguracji Sklepu pozwalającej na rozdzielanie pozycji w Koszyku według jednostek również o mechanizm automatycznej konwersji jednostek.
Mechanizm ten pozwala na automatyczną sprzedaż Produktów w możliwie największych opakowaniach zbiorczych bez utraty możliwości ich sprzedaży również np. jako pojedyncze sztuki. Przelicza on ilość produktu dodaną do koszyka w dowolnej jednostce, tak by w Koszyku znalazło się największe opakowanie zbiorcze - patrz przykład:
Produkt X sprzedawany jest w sztukach, opakowaniach zawierających 6 sztuk oraz zgrzewkach zawierających 12 sztuk. Przy włączonym mechanizmie automatycznej konwersji jednostek, jeśli do koszyka dodano 20 sztuk, to zostanie to w nim zaprezentowane jako 1 zgrzewka, 1 opakowanie i 2 sztuki (12+6+2=20). |
Mechanizm ten może być przydatny np. przy udzielaniu Rabatu dla produktu | na określoną jednostkę sprzedaży, np. przy udzielaniu rabatu na opakowania zbiorcze.

Prezentacja podsumowania zamówienia według jednostek sprzedaży
Dostępna jest opcja prezentowania podsumowania Zamówienia - "Podsumowanie zamówienia według jednostek sprzedaży". Jeśli opcja zostanie włączona, na podsumowaniu wyświetlona zostanie zbiorcza informacja o tym, jaka ilość produktów w poszczególnych jednostkach znajduje się w tym Zamówieniu. W podsumowaniu będą widoczne te jednostki, dla których włączono opcja "Widoczna jako referencyjna na zamówieniu". Opcja ta jest dostępna w szczegółach danej jednostki
.Jeśli dany Produkt nie będzie miał przypisanej żadnej jednostki z włączoną widocznością: "Widoczna jako referencyjna na zamówieniu" nie będzie on uwzględniany na podsumowaniu według jednostek. |

Wiele koszyków
W Sklepie można udostępniać opcję wielu koszyków. Umożliwia to kompletowanie zamówień w kilku wersjach równocześnie bez konieczności finalizowania sprzedaży albo usuwania niepotrzebnych pozycji z Koszyka.
Dodawanie/usuwanie koszyków jest dostępne w Sklepie. Po najechaniu kursorem na ikonę koszyka pojawi się okienko z przyciskiem umożliwiającym przejście do niego. Obok tego przycisku znajduje się przycisk otwierający okienko wyboru Koszyka, do którego chce się zamawiać Produkty. Okno to umożliwia także utworzenie nowego Koszyka (przycisk Nowy koszyk) lub usunięcie dotąd utworzonych. Przy tworzeniu Kupujący może nadać mu własną nazwę, która ułatwi mu identyfikację odpowiedniego koszyka.


Możliwe jest przenoszenie pozycji między Koszykami, np. w sytuacji, gdyby Kupujący chciał wybrane pozycje zrealizować w ramach innego Zamówienia. Przenoszenie pozycji między koszykami możliwe jest po wyborze przycisku Modyfikuj, zaznaczeniu wybranych pozycji i przeniesieniu za pomocą opcji Modyfikuj wybrane pozycje - Przenieś pozycje do innego koszyka. Pomiędzy Koszykami można ponadto w podobny sposób przenosić w całości zestawy produktów oraz oferty niepodzielne.
W każdej chwili Kupujący może przełączyć się na inny Koszyk, aby dodać do niego Produkt, podejrzeć jego zawartość lub usunąć go. Koszyk usuwany jest za pomocą przycisku Wyczyść koszyk. Koszyk można usunąć także po wybraniu opcji: Zmień koszyk, następnie Usuń koszyk. Z rozwijanej listy należy wtedy wybrać koszyk do usunięcia i zatwierdzić. Aby usunąć bieżący koszyk, trzeba najpierw przełączyć się na inny.

W przypadku włączonej funkcji Wiele koszyków w nagłówku podsumowania zamówienia (w koszyku) i nagłówku panelu Produktów ostatnio dodanych (po najechaniu na ikonę koszyka) widoczna będzie nazwa aktualnego koszyka.

Wydzielanie pozycji niedostępnych do nowego koszyka
Istnieje możliwość wydzielania pozycji niedostępnych z Zamówienia do nowego Koszyka. Funkcja jest dostępna tylko przy włączonej funkcji Wiele koszyków.
Przy włączonej opcji, podczas składania Zamówienia, w którym znajdą się Produkty niedostępne - pojawi się komunikat: W twoim koszyku znajdują się produkty tylko na zamówienie, które wydłużą realizację zamówienia. Czy chcesz je przenieść do innego koszyka? oraz możliwe odpowiedzi. Jeśli Kupujący wybierze jedną z opcji twierdzących, utworzony zostanie nowy Koszyk, (o nazwie składającej się z daty i godziny wykonania akcji), do którego zostaną przeniesione Produkty niedostępne, a Kupujący będzie mógł kontynuować składanie bieżącego Zamówienia.
Dalsze postępowanie jest analogiczne jak w przypadku utworzonych ręcznie dodatkowych Koszyków - można je edytować, usuwać, przenosić pozycje itd.
Możliwe odpowiedzi w przypadku częściowej niedostępności zamawianych Produktów:
-
Tak, przenieś całe pozycje - w tym przypadku wszystkie pozycje niedostępne zostaną przeniesione do nowego koszyka - nawet jeśli są częściowo dostępne, ale nie w takiej ilości, jaka znalazła się w Koszyku. Przykładowo: chcemy zakupić 5 opakowań produktu X, ale na stanie jest obecnie tylko 2 - w tym przypadku produkt X zostanie usunięty z bieżącego koszyka w całości (5 opakowań) i przeniesiony do nowego Koszyka;
-
Tak, przenieś tylko pozycje niedostępne - w przypadku wybrania tej opcji - w bieżącym Koszyku pozostanie taka ilość produktów, która jest dostępna na stanie, natomiast pozostała ilość zostanie przeniesiona do nowego Koszyka. Przykładowo: chcemy zakupić 5 opakowań produktu X, ale na stanie jest obecnie tylko 2 - więc 2 opakowania zostaną w bieżącym Koszyku, a pozostałe 3 zostaną przeniesione do nowego Koszyka;
-
Nie chce złożyć zamówienie tylko na produkty dostępne - Produkty niedostępne zostaną usunięte z Koszyka, nowy Koszyk nie zostanie utworzony;
-
Nie, pozostaw w koszyku - w tym przypadku wszystkie Produkty zostaną w bieżącym Koszyku, nowy Koszyk nie zostanie utworzony.
Funkcja będzie działać tylko przy włączonej sprzedaży poniżej stanu. Można ją włączyć globalnie lub na poszczególne Produkty (zakładka Karta produktu w szczegółach Produktu - opcja Sprzedaż poniżej stanu). Ustawienia dla Produktów mają wyższy priorytet niż ustawienia globalne, dlatego domyślną opcją na Karcie produktu jest Zgodnie z ustawieniami globalnymi. |
Inne funkcjonalności w Koszyku
Wyszukiwarka adresów
W przypadku gdy dla danego Kupującego dostępne jest więcej niż sześć adresów dostawy, ich lista zostanie ograniczona do 6 pierwszych oraz pojawi się pole wyszukiwarki, umożliwiające wyszukanie wybranego adresu. Można również wyświetlić całą listę, klikając w "Zobacz wszystkie".

Kalkulator zysku
Kalkulator pozwala na obliczenie marży dystrybutora dla wybranego Produktu dodanego do koszyka. W pierwszym kroku składania Zamówienia Kupujący może użyć kalkulatora, aby wyliczyć swój zarobek. Kalkulator działa w dwie strony, tzn. można wprowadzić wysokość marży w procentach i przeliczyć cenę produktu po nałożeniu marży lub wprowadzić cenę produktu i przeliczyć wysokość marży przy zakładanej cenie rynkowej. Wyliczenia można przeprowadzić zarówno na cenach netto, jak i brutto (zależnie od zaznaczonej opcji). Kalkulator wylicza zysk po uwzględnieniu wszystkich rabatów. Informacje o wysokości nałożonych rabatów oraz o cenie produktu po rabatach są prezentowane w oknie kalkulatora.

Szybki koszyk
Szybki koszyk to umieszczona w Koszyku wyszukiwarka, z poziomu której można od razu dodawać produkty do koszyka.

Komentarze do zamówienia
Kupujący mogą dodawać komentarze do pozycji Zamówienia i przekazać w ten sposób dodatkowe uwagi lub instrukcje (np. tekst grawerunku, nadruku na koszulkę, prośbę o zapakowanie na prezent itp.).
Po włączeniu tej opcji w Koszyku, przy pozycjach, pojawi się ikonka (przycisk) otwierająca okno komentarza. Wprowadzony komentarz będzie widoczny pod nazwą Produktu w Koszyku. Dodane komentarze są również widoczne na złożonych Zamówieniach w Strefie klienta, a także w Panelu Administracyjnym w tabeli z pozycjami Zamówienia, gdzie mogą być też edytowane lub usuwane przez Operatora.
Przy odpowiedniej konfiguracji komentarze takie mogą również być integrowane.
Istnieje również możliwość włączenia możliwości dodawania komentarza do całego Zamówienia.
W konfiguracji Sklepu dostępna jest możliwość ograniczenia długości takiego komentarza. Maksymalna długość komentarza to 10000 znaków.

Strategia prezentacji zniżek na pozycjach zamówienia
W konfiguracji można określić, w jaki sposób mają być prezentowane zniżki w trakcie składania Zamówienia:
-
Po rabacie na produkt - w strategii tej przy poszczególnych produktach w koszyku widoczne są rabaty udzielone na Produkt, natomiast rabat udzielony na zamówienie pokazywany jest w jego podsumowaniu;
-
Po rabacie na zamówienie - rabat udzielany na zamówienie jest rozdzielany na wszystkie pozycje w Koszyku i odejmowany od ceny zakupu, z uwzględnieniem innych udzielonych rabatów. Szczegóły udzielonych rabatów można sprawdzić po najechaniu myszką na obszar prezentujący zniżkę procentową. Pojawi się dymek, w którym będą wyszczególnione udzielone rabaty i ich wartość.
Import/eksport koszyka
Jeśli skonfigurowane, w Sklepie można eksportować składane Zamówienie lub importować do Koszyka Zamówienie z pliku CSV lub XLSX.
W przypadku importu pliku CSV można wybrać separator – średnik (domyślny) lub przecinek. Eksport zamówienia do pliku CSV pozostaje bez zmian – separatorem jest średnik.
Możliwy jest również import plików, w których nie dodano wiersza z nazwami kolumn importowanych danych. Opcja: Pomiń pierwszy wiersz z nagłówkami kolumn dostępna jest w Koszyku w Sklepie podczas Importu zamówienia. Opcja ta jest domyślnie zaznaczona.
Wyznacznikiem może być: ID produktu, Indeks katalogowy, Atrybut.
Szablony zamówienia
Jeśli skonfigurowano, w Sklepie możliwe będzie korzystanie z Szablonów zamówień. Szczegółowo Szablony zamówień opisano w module Zamówienia
.Załączniki do zamówienia
Jeśli opcja została skonfigurowana, zamawiający może w łatwy sposób dodać do zamówienia załączniki, np. list przewozowy dla przewoźnika, projekty lub inne dokumenty, jakie może chcieć przekazać kupujący wraz ze składanym zamówieniem.
Dodane w ten sposób załączniki widoczne będą na karcie danego Zamówienia w:
-
Sklepie na stronie Moje zamówienia, w zakładce Pliki,
-
Panelu administracyjnym w sekcji Załączniki.
Przewidywana data realizacji zamówienia
Opcji umożliwiająca prezentację w koszyku w Sklepie przewidywanej daty realizacji Zamówienia. Data ta jest wyliczana na podstawie zdefiniowanych Czasów realizacji poszczególnych pozycji Zamówienia oraz (opcjonalnie) wskazanego Kalendarza pracy.
Czasami realizacji dla poszczególnych Produktów można zarządzać w szczegółach danego Produktu w zakładce Karta produktu (
). Dostępne są tam opcje Przybliżony czas realizacji i Przybliżony czas realizacji, gdy produkt jest niedostępny. Dla każdej z nich można wybrać odrębny czas realizacji (spośród tych określonych w module Czasy realizacji ( ) lub tworząc nowy). Można również wybrać opcję Nieokreślony lub Domyślny. Domyślnie dla wszystkich Produktów ustawiona jest opcja Nieokreślony.-
Jeśli na danym produkcie ustawiony jest Nieokreślony Przybliżony czas realizacji wówczas w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji zamówienia, bierze udział wartość ustawiona w opcji Domyślna liczba dni przewidywanego czasu dostawy zamówienia. Wartość tą można ustawić w module Czasy realizacji (
) lub może wynikać z konfiguracji Sklepu. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku produktu niedostępnego i opcji Przybliżony czas realizacji, gdy produkt jest niedostępny. -
Jeśli na danym produkcie ustawiony jest Domyślny Przybliżony czas realizacji wówczas w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji zamówienia, bierze udział wartość oznaczona jako Domyślny dla produktów dostępnych. Wartość tą można ustawić w module Czasy realizacji (
). Jeśli w szczegółach Produktu wybrana została opcja Domyślny, ale żaden z czasów realizacji nie jest oznaczony jako Domyślny dla produktów dostępnych, wówczas w wyliczeniach bierze udział wartość z opcji Domyślna liczba dni przewidywanego czasu dostawy zamówienia. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku Produktu niedostępnego i opcji Przybliżony czas realizacji, gdy produkt jest niedostępny - domyślna jest dla niej wartość oznaczona jako Domyślny dla produktów niedostępnych. -
Dla danego produktu można również wybrać konkretny Czas realizacji spośród tych dodanych w module Czasy realizacji (
). Czasy te można dodawać z poziomu modułu lub wybierając opcję Dodaj z poziomu edycji Przybliżonego czasu realizacji. (Analogicznie dla Przybliżonego czasu realizacji gdy produkt jest niedostępny).
Jeśli w przypadku opcji 2 i 3 wybrane czasy realizacji nie będą miały ustawionej Wartości godzinowej maksymalnego czasu realizacji, wówczas w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji bierze udział wartość z opcji Domyślna liczba dni przewidywanego czasu dostawy zamówienia. |
Dodatkowo Czasy realizacji można powiązać z Kalendarzem pracy, tak by w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji uwzględnić np. tylko dni robocze lub inne dni ustawione w wybranym kalendarzu. Powiązania tego można dokonać w module Czasy realizacji (
) wybierając z listy Kalendarz pracy. Lista ta zawiera Kalendarze ogólne, którymi można zarządzać w module Kalendarze ( ). Wybranie Kalendarza pracy jest opcjonalne. Jeśli żaden Kalendarz nie zostanie wybrany, w wyliczeniach Przewidywanej daty realizacji będzie uwzględniane X kolejnych dni, bez żadnych przerw.Zamówienia powiązane
Istnieje konfiguracja, która pozwala na udostępnienie Kupującym opcji powiązanie aktualnie składanego w Sklepie Zamówienia z innym wcześniej złożonym. Przy odpowiedniej konfiguracji mechanizm ten można wykorzystać np. w celu łączenia przesyłek lub inną obsługą Zamówień zgodnych ze specyfiką danego Sklepu.
Domyślnie opcje powiązania zamówień jest wyłączona. Przy jej włączeniu można również określić czy nowe Zamówienie można powiązać z tylko jednym wcześniej złożonym Zamówieniem, czy tez z wieloma. Należy również określić, jakie statusy wcześniej złożonych Zamówień pozwalają na ich powiązanie.
Jeśli opcja zostanie włączona, Kupujący będzie mógł w trakcie składania Zamówienia zaznaczyć jedno/wiele wcześniejszych zamówień jako powiązane. Lista Zamówień, które można powiązać, ułożona jest od najnowszego.
Jeśli opcja jest włączona, w szczegółach Zamówienia w Strefie Klienta w Sklepie pojawi się dodatkowa zakładka "Zamówienia powiązane", w której prezentowane będą informacje o powiązanym Zamówieniu/Zamówieniach.
Informacje o powiązanym Zamówieniu/Zamówieniach mogą być przesyłane w wychodzącym komunikacie integracyjnym danego Zamówienia. Nie jest natomiast prezentowana w szczegółach Zamówienia w Panelu Administracyjnym.
W celu włączenia funkcjonalności i jej odpowiedniej konfiguracji należy skontaktować się z Menadżerem Projektu po stronie Asseco BS. |

Domyślnie wybrana Metoda dostawy/płatności - konfiguracja
Dostępna jest opcję konfiguracji, która pozwala na wymuszenie zaznaczania w Sklepie zawsze pierwszej na liście Metody płatności/Metody dostawy. Domyślnie przy pierwszym wejściu do Koszyka zaznaczona jest Domyślna metoda dostawy i odpowiadająca jej pierwsza Metoda płatności, a przy kolejnych zamówieniach tego samego Kupującego ostatnio wybrane. Natomiast jeśli zostanie włączona opcja zaznaczania zawsze pierwszej Metody dostawy/Metody płatności będą one domyślnie zaznaczone przy składaniu każdego kolejnego zamówienia.
Kolejnością Metod dostawy/Metod płatności można zarządzać na ich listach, po kliknięciu przycisku: Zmień kolejność | .
Podsumowanie zamówienia
Wyświetlane w Koszyku podsumowanie zamówienia może zostać rozbudowane o dodatkowe informacje, na podstawie zakupionych Produktów i/lub dodatkowych opłat. Dostępne są:
-
Podsumowanie rabatów - prezentujące zsumowaną wartość, Rabatu dla zamówienia, wszystkich udzielonych Rabatów dla produktów, wartość Rabatów dla poszczególnych Produktów oraz rabatów na Koszty dostawy. Prezentowana w podsumowaniu rabatów "Wartość zamówienia przed rabatem:" zawiera w sobie również koszt wybranej Metody dostawy/płatności. Szczegóły podsumowania rabatów rozwijają się po kliknięciu w "Sumę rabatów".
Podsumowanie rabatów w podsumowaniu Zamówienia widoczne jest tylko jeśli udzielono Rabatu dla zamówienia. |
-
Prezentacja sumy wagi zamówienia - aby podsumowanie prezentowało prawidłowe wartości, Produkty powinny mieć podane wartości Atrybutu - Waga opakowania
; -
Przewidywana data realizacji zamówienia - patrz: Przewidywana data realizacji zamówienia;
-
Podsumowanie według stawek VAT - zestawienie stawek Vat i opodatkowanych nimi kwot w ramach danego Zamówienia;
-
Podsumowanie według jednostek - patrz: Koszyk i Zamówienia