Kontrahenci

Moduł Kontrahenci znajduje się w Menu Sklep  Klienci.

image1
Rysunek 1. Sklep - Kontrahenci

Moduł prezentuje listę Kontrahentów i umożliwia zarządzanie nimi (dodawanie, usuwanie, zmianę aktywności). Dane kontrahentów najczęściej są integrowane z zewnętrznym systemem ERP.

image2
Rysunek 2. Kontrahenci - karta Kontrahenta

Dane firmy

Zakładka daje możliwość podejrzenia i edycji podstawowych danych Kontrahenta, m.in nazwy firmy, NIP-u, adresu e-mail. Można tutaj też ustawić preferowany język, w jakim mają być przesyłane powiadomienia zdefiniowane wcześniej w module Szablony wiadomości (CMS  Edycja treści)

Oddziały kontrahentów

Prezentowane są tu dane Oddziałów kontrahentów przynależnych do wybranego Kontrahenta (płatnika). Widać tu także, ile zamówień poszczególne oddziały złożyły w Systemie i na jaką wartość.

Zakładka daje również możliwość zarządzania Oddziałami kontrahenta przypisanymi do Kontrahenta (dodawanie, usunięcie, oznaczenie jako główny).

Więcej informacji dotyczących Oddziałów kontrahentów znaleźć można w opisie modułu (Sklep  Klienci  Oddziały kontrahentów).

image3
Rysunek 3. Kontrahenci - Oddziały kontrahentów

Atrybuty

Przegląd atrybutów przypisanych do Kontrahenta i ich wartości. Atrybuty kontrahenta można tworzyć i edytować w module Administracja  Konfiguracja  Atrybuty kontrahenta.

Grupy kontrahentów

Dzięki tej zakładce operator ma możliwość zarządzania Grupami kontrahentów, do jakich przypisany jest Kontrahent.

Więcej informacji dotyczących Grup kontrahentów znaleźć można w opisie modułu (Sklep  Klienci  Grupy kontrahentów).

image4
Rysunek 4. Kontrahenci - Grupy kontrahentów

Rozrachunki

W tej zakładce można przeglądać Rozrachunki do faktur VAT wystawionych w systemie ERP oraz saldo tych Rozrachunków. Są tu też informacja o ewentualnym Limicie kupieckim, który może być ustawionym w systemie ERP lub konfigurowany z poziomu Panelu Administracyjnego.

Więcej informacji dotyczących Rozrachunków znaleźć można w opisie modułu (Sklep  Sprzedaż  Rozrachunki).

image5
Rysunek 5. Kontrahenci - rozrachunki

Limit kupiecki i strategie blokowania

W zakładce Rozrachunki można zarządzać również Limitem kupieckim danego Kontrahenta i Strategią blokowania, która może uniemożliwić składanie Zamówień, jeśli Kontrahent nie zapłacił zaległych należności (zależnie od konfiguracji). Na konfigurację limitu kupieckiego składają się: Kwota limitu i jej waluta, Limit dni przeterminowania oraz Strategia blokowania.

Stan Limitów kupieckich można pokazywać również w Sklepie, w Strefie klienta. Opcja Włączone limity kupieckie/rozrachunki dostępna jest w ustawieniach Limitu kupieckiego (Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu). Można tam również zarządzać ogólnymi regułami wyliczania Limitów kupieckich oraz elementami, które mogą być wyświetlane w Sklepie, (patrz: Rozrachunki i limity kupieckie (Administracja Konfiguracja  Ustawienia sklepu).

W omówieniu Strategii blokowania uwzględniono wyświetlania wszystkich dostępnych opcji.

Strategie blokowania:

  • Strategia Blokuj - ustawienie tej strategii dla Kontrahenta zablokuje możliwość złożenia Zamówienia dla Oddziałów kontrahenta do czasu zmiany strategii, niezależnie od salda. W Strefie klienta pokazywane jest saldo i informacja o blokadzie składania Zamówień. Nie ma informacji o stanie Limitu kupieckiego przekroczony/nieprzekroczony). Wykresy pokazują wartości w kolorach neutralnych;

  • Strategia Nie blokuj - ustawienie tej strategii dla Kontrahenta spowoduje, że możliwość złożenia Zamówienia dla Oddziałów kontrahenta nie będzie zablokowana do czasu zmiany strategii, niezależnie od salda. W Strefie klienta pokazywane jest saldo i informacja o możliwości składania Zamówień. Nie ma informacji o stanie Limitu kupieckiego. Wykresy pokazują wartości w kolorach neutralnych;

  • Strategia Blokuj dla przeterminowanych należności - ustawienie tej strategii dla Kontrahenta zablokuje możliwość złożenia Zamówienia dla Oddziałów kontrahenta do czasu spłaty przeterminowanych należności. W Strefie klienta pokazywane jest saldo i informacja o możliwości/blokadzie składania Zamówień. Nie ma informacji o stanie Limitu kupieckiego - blokada nie jest zależna od przekroczenia limitu kwotowego, a od przekroczenia terminów płatności dla wierzytelności. Wykres dni przeterminowania odzwierciedla stan limitu w dniach, a wykres wartości pokazuje się w kolorach neutralnych, bez informacji o ustawionym na limicie kwotowym.

  • Strategia Blokuj dla wszystkich należności powyżej limitu - ustawienie tej strategii dla Kontrahenta zablokuje możliwość złożenia Zamówienia dla Oddziałów kontrahenta do czasu spłaty należności przekraczających ustaloną Kwotę limitu. W Strefie klienta pokazywane jest saldo i informacja możliwości/blokadzie składania Zamówień. Jest wyświetlana także informacja o stanie Limitu kupieckiego (przekroczony/nieprzekroczony), gdyż blokada zależna jest od przekroczenia limitu kwotowego. Wykres dni przeterminowania wyświetla się w kolorach neutralnych, bez informacji o ustawionym limicie w dniach. Wykres wartości kwotowej limitu odzwierciedla stan wykorzystania limitu kwotowego.

  • Strategia Blokuj dla wszystkich należności powyżej limitu lub przeterminowanych - ustawienie tej strategii dla Kontrahenta zablokuje możliwość złożenia Zamówienia dla Oddziałów kontrahenta do czasu spłaty należności przekraczających ustaloną Kwotę limitu i/lub przeterminowanych. W Strefie klienta pokazywane jest saldo i informacja o możliwości/blokadzie składania Zamówień. Jest wyświetlana także informacja o stanie Limitu kupieckiego (przekroczony/nieprzekroczony), gdyż blokada zależna jest również od przekroczenia limitu kwotowego. Wykresy pokazują stan wykorzystania limitu w dniach i limitu kwotowego. Jest również wyświetlana informacja o wartościach ustawionych limitów.

  • Strategia Blokuj dla przeterminowanych należności powyżej limitu - ustawienie tej strategii dla Kontrahenta zablokuje możliwość złożenia Zamówienia dla Oddziałów kontrahenta do czasu spłaty przeterminowanych należności przekraczających ustaloną Kwotę limitu. W Strefie klienta pokazywane jest saldo i informacja o braku możliwości/blokadzie składania Zamówień. Jest wyświetlana także informacja o stanie Limitu kupieckiego (przekroczony/nieprzekroczony), gdyż blokada zależna jest również od przekroczenia limitu kwotowego (ale w tym przypadku tylko dla wierzytelności przeterminowanych). Wykres dni przeterminowania odzwierciedla stan limitu w dniach. Wykres kwoty wykorzystanej pokazuje się w kolorach neutralnych, bez informacji o ustawionym dla Kontrahenta limicie kwotowym, gdyż ten dotyczy wartości wierzytelności przeterminowanych. Z tego względu informacja o limicie pojawia się w wykresie "Przeterminowanych", który odzwierciedla stan limitu w kontekście wierzytelności przeterminowanych.

Powiadomienia o terminie płatności

W systemie WAPRO B2C/B2B/Hybrid dostępny jest element miękkiej windykacji - powiadomienia mailowe informujące o zbliżającym się lub przekroczonym terminie płatności. Funkcjonalność parametryzowana jest w Panelu administracyjnym w module Powiadomienia (Administracja  Narzędzia).

Opcja: Nie blokuj zakupów, tylko pokaż informacje o przekroczonym limicie

Udostępniono taką możliwość konfiguracji Limitów kupieckich, która pozwala na ostrzeganie Kupujących o przekroczeniu Limitu kupieckiego bez równoczesnego blokowania możliwości składania zamówień. Jeśli opcja zostanie uruchomiona, po przekroczeniu Limitu kupieckiego w Sklepie będzie wyświetlana belka zgodnie z konfiguracją limitu dla danego Kontrahenta z informacją o przekroczeniu limitu, ale składanie zamówień będzie nadal możliwe. Kliknięcie w belkę kieruje na listę Faktur z wyfiltrowanymi Fakturami przeterminowanymi.

Dla Kontrahentów z ustaloną Strategią blokowania - Blokuj składanie Zamówień będzie zablokowane zawsze. Natomiast dla Kontrahentów ze Strategią blokowania - Nie blokuj belka z ostrzeżeniem/blokadą nie jest wyświetlana nigdy.
Opcja: Nie blokuj zakupów, tylko pokaż informacje o przekroczonym limicie dostępna jest w ustawieniach Rozrachunków i limitów kupieckich Administracja  Konfiguracaja  Ustawienia sklepu.
image52
Rysunek 6. Informacja o przekroczeniu limitu kupieckiego na górnej belce Sklepu - przykład

Faktury

W tej zakładce można przeglądać Faktury wystawione dla wybranego Kontrahenta.

Więcej informacji dotyczących Faktur znaleźć można w opisie modułu (Sklep  Sprzedaż  Faktury).

Tworzenie Ofert cenowych dla klientów końcowych

Istnieje możliwość tworzenia przez zarejestrowanych Użytkowników w imieniu Kontrahentów Ofert cenowych dla ich klientów końcowych. Funkcjonalność umożliwia szybkie tworzenie Oferty cenowej z dostępnych w Sklepie Produktów, dodawanie własnych pozycji np. usług oraz uwzględnianie marży i/lub rabatów. Możliwe jest również dodania do oferty własnego logo czy dodatkowego opisu oraz określenie terminu obowiązywania oferty. Stworzoną w ten sposób Ofertę cenową można wygenerować w formacie pdf, docx i xlsx, by w takiej formie przekazać ją klientowi końcowemu. Możliwe jest także tworzenie szablonów ofert, dzięki którym tworzenie ofert cenowych dla kolejnych klientów jest szybsze i łatwiejsze. Użytkownik ma także możliwość dodania do Koszyka wszystkich pozycji ze stworzonej przez siebie Oferty cenowej, jeśli chciałby je zamówić.

Opcja tworzenia Ofert cenowych jest dodatkowo płatna. W przypadku chęci korzystania z usługi konieczne będzie jest dodatkowe wykupienie w Moich rozrachunkach (Administracja  Konfiguracja).

Jeśli opcja jest włączona, jest dostępna w Sklepie w Strefie Klienta. Istnieje również opcja dodania linku do tworzenia Ofert cenowych do Menu głównego/Stopki CMS  Układ i wygląd.

Tworzenie ofert

Funkcjonalność Ofert cenowych dostępna jest w Strefie klienta, w module Moje oferty cenowe. Po wybraniu przycisku Nowa oferta cenowa można rozpocząć tworzenie oferty.

image12
Rysunek 7. Lista Ofert cenowych - przycisk tworzenia nowej oferty

W pierwszym kroku należy nadać numer oferty oraz określić jej termin ważności. Opcjonalnie można dodać adres klienta oraz opis.

image13
Rysunek 8. Tworzenie nowej oferty - krok pierwszy

W kroku drugim do oferty dodawane są Produkty. W polu wyszukiwarki należy wpisać nazwę lub numer Produktu dostępnego w Sklepie. Rozwinie się lista z Produktami odpowiadającymi wpisanym danym. Po kliknięciu przycisku Dodaj przy wybranym Produkcie zostanie on dodany do oferty.

image14
Rysunek 9. Tworzenie oferty - dodawanie Produktów

Po zamknięciu okna z Pasującymi produktami można przystąpić do edycji dodanych Produktów. Edycji może podlegać:

  • Nazwa i indeks katalogowy produktu - opcja dostępna po kliknięciu przycisku Edytuj pod nazwą produktu;

  • VAT - wybierany z listy rozwijalnej;

  • ilość produktów;

  • marża - jest to wartość procentowa - marża nalicza się od Mojej ceny;

  • Rabat klienta - jest to wartość procentowa - rabat nalicza się od Ceny detalicznej.

Na tym etapie możliwe jest również dodawanie własnych pozycji do ofert oraz dodawanie Produktów z oferty do Koszyka w celu ich zamówienia.

Dodawanie pozycji własnych

Dodawanie do oferty pozycji własnych umożliwia stworzenie kompleksowej oferty dla klienta końcowego. Opcja jest dostępna w karcie danej oferty w zakładce Pozycje pod przyciskiem Dodaj własną pozycję. Pod przyciskiem tym kryją się dwie opcje: Wybierz istniejącą, która umożliwia wybranie wcześniej utworzonych pozycji własnych oraz Dodaj nową.

image15
Rysunek 10. Dodawanie własnych pozycji do oferty - lokalizacja oraz opcje przycisku

Wybranie opcji Dodaj nową powoduje przeniesienie na stronę tworzenia nowej pozycji, gdzie istnieje możliwość zdefiniowania:

  • Nazwy;

  • Indeksu katalogowego;

  • VAT-u;

  • Ilości;

  • Jednostki - w jakich oferowana jest pozycja np. sztuka;

  • Ceny produktu - na liście pozycji wyświetlanej w kolumnie Cena detaliczna;

  • Ceny oddziału - na liście pozycji wyświetlanej w kolumnie Moja Cena;

Po kliknięciu przycisku Zapisz pozycja zostanie dodana do listy, gdzie będzie możliwe jej edytowanie na tych samych zasadach co Produktów dostępnych w Sklepie.

image16
Rysunek 11. Tworzenie nowej pozycji własnej

Pod opcją Wybierz istniejącą znajdują się tylko te pozycje własne, które są zapisane na przynajmniej jednej ofercie. Jeśli po utworzeniu pozycji własnej usuniemy ją z wszystkich ofert, nie będzie ona dłużej dostępna i konieczne będzie jej ponowne utworzenie.

Cena, marża i rabat - powiązania

Na liście pozycji widoczne są dodatkowo kolumny:

  • Moja cena - jest to aktualna cena zakupu produktu uwzględniająca dostępne dla Kontrahenta rabaty - pozycja niewidoczna na ofercie dla klienta;

  • Cena detaliczna - Podstawowa cena produktu w Sklepie- jest widoczna na ofercie dla klienta w kolumnie Cena netto - może zostać zwiększona za pomocą Marży;

  • Rabat - wyświetlany w niej rabat jest wyliczany na podstawie wartości wpisanych w kolumnie Marża i Rabat klienta, jest to wartość widoczna na ofercie dla klienta w kolumnie o tej samej nazwie;

  • Cena dla klienta - jest to cena jednostkowa, za jaką Kontrahent oferuje Produkt klientowi końcowemu. Jest widoczna na ofercie w kolumnie Cena netto po rabacie;

  • Wartość - iloczyn Ceny dla klienta i Ilości - widoczna na ofercie dla klienta w kolumnie Wartość netto.

Naliczanie Marży i Rabatu klienta są ze sobą powiązane. W przypadku gdy wyliczona na podstawie Marży i Mojej ceny Cena dla klienta będzie niższa niż Cena detaliczna będzie pokazane to jako przyznany klientowi Rabat. Natomiast jeśli wyliczona na podstawie Rabatu klienta i Ceny detalicznej Cena dla klienta będzie niższa od Mojej ceny będzie to widoczne w polu Marża jako wartość ujemna.

Tworzenie oferty z szablonu

W pierwszym kroku tworzenia oferty możliwe jest również zapisania jej jako szablonu. Po podświetleniu suwaka Zapisz jako szablon pojawi się pole, w którym należy nadać nazwę szablonu.

image17
Rysunek 12. Zapisywanie oferty jako szablon

Szablon można edytować tak samo jak ofertę, czyli dodawać do niego Produkty i pozycje i je edytować. Zmiany te będą widoczne przy kolejnym wykorzystaniu szablonu. Aby skorzystać z szablonu, należy wybrać przycisk Nowa oferta cenowa z szablonu, który pojawia się obok przycisku Nowa oferta cenowa, w momencie, gdy mamy utworzony chociaż jeden szablon. Po wybraniu go przejdziemy od razu do kroku drugiego tworzenia oferty. Natomiast dane określane w kroku pierwszym (w tym numer oferty) są z automatu takie same jak na szablonie. Dane zawarte w kroku pierwszym można edytować po wybraniu opcji: Edytuj dostępnej pod listą pozycji.

image18
Rysunek 13. Dodawanie nowej Oferty cenowej z szablonu

Dodawanie Produktów do Koszyka

Produkty z oferty, które są dostępne w Sklepie, można dodać bezpośrednio do Koszyka, klikając w przycisk: Dodaj ofertę do koszyka. Pozycje własne zostaną pominięte. Jeśli w koszyku mamy już jakieś produkty pojawi się pytanie, czy chcemy je nadpisać, czy połączyć Zamówienia. Dalsze postępowanie jest dokładnie takie samo jak w przypadku każdego składanego Zamówienia.

image19
Rysunek 14. Dodawanie produktów do Koszyka

Logo na ofercie

Użytkownik w imieniu Kontrahenta ma możliwość dodania logo firmy, które będzie wyświetlane na generowanych ofertach. Logo można dodać w Sklepie w Strefie klienta w zakładce Dane kontrahenta i oddziału, pod przyciskiem Dodaj logo firmy.

image20
Rysunek 15. Dodawanie logo firmy

Generowanie dokumentów

W zakładce Generowanie dokumentu można wygenerować plik z utworzoną ofertą w formacie pdf, docx lub xlsx. W zakładce można też określić czy na wygenerowanym pliku mają być widoczne: index katalogowy, atrybuty produktów oraz zdjęcia. Po wybraniu formatu oraz kliknięciu przycisku Generuj pobrany zostanie plik z ofertą, który będzie zawierał:

  • Datę wydruku;

  • Logo kontrahenta - jeśli zostało dodane;

  • Numer oferty;

  • Dane klienta - jeśli zostały dodane;

  • Dane sprzedawcy;

  • Termin ważności oferty;

  • Zdjęcia produktów - jeśli produkty miały je przypisane i wybrana została taka opcja;

  • Kod pozycji - jeśli wybrana została opcja pokazywania indeksów katalogowych;

  • Nazwa;

  • Ilość;

  • Cena netto - pobierana z kolumny Cena detaliczna;

  • Rabat;

  • Cena netto po rabacie - pobierana z kolumny Cena dla klienta;

  • Wartość netto;

  • Razem netto - suma wartości netto;

  • VAT - suma podatków VAT z wszystkich pozycji;

  • Razem brutto - suma razem netto i VAT;

image21
Rysunek 16. Przykładowy widok wygenerowanej oferty