Wykaz zmian do wersji 5.1.1 (27.05.2024)

Nowa Wyszukiwarka Produktów w Sklepie

W związku z obowiązującymi trendami w e-commerce oraz aktualnymi kierunkami rozwoju algorytmów wyszukiwarek dokonaliśmy gruntownej przebudowany mechanizmu wyszukiwania Produktów w Sklepach WAPRO B2C/B2B/Hybrid, czego celem była poprawa jakości przedstawianych wyników i dostarczenia Kupującym jeszcze bardziej efektywnego sposobu na dotarcie do interesujących ich Produktów.

Zdiagnozowane problemy w dotychczasowej wyszukiwarce

  1. W przypadku nieodnalezienia ścisłego dopasowania produktów do wyszukiwanej frazy wyniki wyszukiwania mogły nie odpowiadać intencjom Kupującego. Wyszukiwarka nie dostarczała sposobu na doprecyzowanie tych intencji, lecz w sposób uniwersalny interpretowała wpisaną frazę i wyświetlała wyniki. Powodowało to jednak, że w przypadku niepełnych lub błędnie wpisanych fraz (składniowo, stylistycznie, ortograficznie, formalnie), prezentowane wyniki mogły być mało adekwatne, a czasem wręcz mogły wydawać się losowe.

  2. Mechanizm wykluczania nisko dopasowanych trafień często eliminował z wyników wyszukiwania produkty, które w danym kontekście jednak powinny zostać zaprezentowane, a jego konfiguracja była dość trudna do optymalizacji dla różnych przypadków.

  3. Wyszukiwanie bezpośrednie w opisach produktów często prowadziło do wyświetlania nieoczekiwanych z punktu widzenia Kupujących rezultatów.

  4. Wyszukiwanie z rozmyciem dla dużych baz produktowych było operacją bardzo złożoną, co przekładało się na wydłużony czas oczekiwania na rezultat wyszukiwania, co z kolei wpływa negatywnie na komfort użytkowników.

Co zmieniliśmy?

Nowa wersja wyszukiwarki eliminuje wyżej wymienione problemy dzięki poniższym zmianom:

  1. Zrezygnowaliśmy z prezentowania wyników, które nie są adekwatne do wpisanej frazy, zastępując je sugestiami fraz, dla których wyszukiwanie będzie skuteczne.

  2. W przypadku błędnie wpisanej frazy proponujemy sugestie fraz oparte na danych produktowych oraz kierujemy użytkownika do najbardziej trafnej frazy.

  3. Wyszukiwanie w opisach produktów będzie realizowane jedynie na żądanie użytkownika.

  4. Usunęliśmy konfigurację rozmycia i eliminacji mniej pasujących wyników.

  5. Zwiększyliśmy wydajność autopodpowiadania i procesu wyszukiwania.

image1
Rysunek 1. Nowa wyszukiwarka - wyszukiwanie po frazie podobnej i propozycja innej frazy
image4
Rysunek 2. Nowa wyszukiwarka - propozycja frazy podobnej

W celu poprawy precyzji wyszukiwanie w opisach Produktów będzie wykonywane dopiero po wybraniu tej opcji przez Kupującego.

image2
Rysunek 3. Dodatkowe wyszukiwanie w opisach Produktów

Z ustawień Wyszukiwarki Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu usunięta została również niepotrzebna obecnie konfiguracja rozmycia wyszukiwania.

Zwracamy uwagę na możliwość użycia synonimów, czyli fraz niewidocznych dla użytkownika, ale biorących udział w wyszukiwaniu.

W konfiguracji Systemu dostępna jest opcja dodawania do Produktów ich Synonimów, tak by miały one wpływ na wyniki wyszukiwania, ale nie były widoczne w Sklepie. Służy do tego Atrybut systemowy Synonimy Sklep  Sprzedaż  Atrybuty. Pozwala to na dodanie do Produktu np. jego nazwy zwyczajowej, po której może być on wyszukiwany w Sklepie.

Aby opcja wyszukiwania po dodanych Synonimach działała w Sklepie konieczne jest ustawienie dla nich Wpływu na wyniki wyszukiwania Administracja  Konfiguracja  Ustawienia sklepu  Wyszukiwarka. Domyślnie wybrana jest opcja "Brak wpływu".
image3
Rysunek 4. Wyszukiwanie po wartości Synonimu